I tråden räknas det ofta på det ''blågula blocket''. Där SDs siffror i OU och val avgör om det ska kunna få majoritet.
Samtidigt har vi hört UK prata om att M ska köra solo fram till nästa val. Att han och M ska samla den gemensamma borgerligheten hos sig och M. Dessutom vill han ha ett extraval i nära framtid eftersom det är det enda som kan lösa upp knutarna.
EB välkomnade nyligen C och L tillbaka till den borgerliga värmen. Och vill samtidigt avsätta Löfven så fort som möjligt.
Så här ser Fjamåts ersättare på en återförening med M och KD. Alltså Anders W Jonsson.
https://www.expressen.se/nyheter/anders-w-jonsson-i-det-laget-faller-januariavtalet/
Citat.
Om de forna allianspartierna får majoritet efter nästa val, kan alliansen återförenas då?
– Av de åtta partierna vi har i riksdagen är det fyra som har väldigt mycket gemensamt i synen på individens frihet, behovet av liberala reformer och ekonomisk politik. Så det är klart, om väljarna skulle ge oss en egen majoritet är jag övertygad om att vi skulle få en alliansregering. Problemet 2018 var att väljarna inte gjorde det.
De såg till att de röda partierna blev större än alliansen och det var det som gjorde att vi inte fick en alliansregering.
Slut citat.
Slutsatsen av detta, enligt mig, är att det inte kommer att skapas en ''blågul'' valplattform före nästa val. Även om den skulle ha klar majoritet i OU. Och att drömmen om Alliansen fortfarande lever.
Lägg märke till att Jonsson upprepar samma sak som C och L tryckte på i regeringsbildningen. Att Alliansen blev mindre än S, MP och V. Hade man blivit större hade det blivit en Alliansregering. SD nämns inte alls här.
Jag upprepar sedan tidigare. SD måste bli så stora i OU och val att det omöjliggör en regering som inte innehåller Jimmie.