2020-01-30, 23:26
Medlem
WHO benämner nu 2019-nCoV som ett internationellt hälsonödläge: https://en.wikipedia.org/wiki/Public_Health_Emergency_of_International_Concern#2 020_novel_coronavirus_(2019-nCoV)
Citera
2020-01-30, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Dödligheten är beräknad till ca 10%. Du har ca 1300 mycket svårt sjuka i intensivvård i Kina. Bara tack vare detta har man hittills "bara" 170 dödsfall (enligt officiell statistik ska tilläggas).

171 döda av 8236 smittade är inte 10%. Det är ungefär 2%.
Citera
2020-01-30, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja men vi har inte sett det utanför Kina..

Ja och det förstår du väl varför? Oavsett om det är miljontals okunniga människor där under samma kritiska tidsförlopp så har de inga infekterade Wuhan-invånare att kladda ner sig med där. Sen får de budskapet och då spelar det ingen roll om kineser anländer för de blir genast försiktiga.
Citera
2020-01-30, 23:28
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reduktionisten
Ja inte är det slumpen

Exakt

Jag ville bara få det bekräftat av någon här i tråden.

Och eftersom att sömn påverkar immunförsvaret, ja det är belagt genom forskning, så är det väl inte osannolikt att de som är på resande fot, särskilt långa resor, kan ha haft störd sömn, och således också haft ett försämrat immunförsvar när de utsattes för viruset, vilket ger att de har varit mer mottagliga för ett virusangrepp, mindre motståndskraft?

Stämmer teorin borde foliehattarna och domedagsprofeterna gå och lägga sig nu istället för att hänga här 24/7, det ökar chansen för överlevnad och förbättrad flockimmunitet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Immunförsvaret som avgör vilken mängd virus som uppnås?

Absolut. Och med vissa virustyper så är det större nackdel att ha ett riktigt bra immunförsvar. Jag var en av dom drabbade i riskgruppen (svininfluensa) dvs jag var purfrisk och mellan 25-35, jag vart tok jävla dålig. På riktigt, alltså riktigt illa Läkarkontakt 2 ggr om dagen och beredskap att flytta mig till intensivvård.

Farsan 50+år överviktig och rökare knallade runt som ingenting efter 5-6 dygn. Jag var utplånad minst 3 veckor.. så det här viruset kanske är samma

Dom gick ut och sa att riskgruppen även var 25-35 eftersom den kan slå extra hårt om du har bra immunförsvar. Hoppas någon kommer ihåg mer detaljer eller har källa på det. Ska kolla om jag hittar källa på sjukvårdens info om svininfluensan då
Citera
Medlem
-YOLO-s avatar
https://sars.se/coronavirus/
Uppdaterad senast 21/9 2015 nu när jag postar.

Kan (/vågar) nån sia om vad ni tror det är för mix av Corona som nu löper amok?

Jag hittar inte nån vettig saklig info från de lärda.
Känns nästan som om den här sorten är den aggressivaste hittills av dem alla (?)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
(Att han spelat kricket och var ung är i jämförelse helt ointressant.)
Det är faktiskt det intressantaste av det hela. Hittills har många viftat bort detta virus att "äh, det drabbar "bara" äldre och sjuka... som om det inte är nog så illa. Nu verkar det ju till synes ha drabbat en ung och frisk man vilket är nog så anmärkningsvärt.
Citera
2020-01-30, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
121 bekräftade fall i Peking. Ca 22 miljoner invånare.. vi har bara sett den första lilla smittovågen än..
https://www.thebeijinger.com/blog/2020/01/22/coronavirus-count-in-beijing

Många, framför allt barn visar inga symptom trots att de är bärare av viruset.
På söndag lär vi få se vart det hela börjar ta vägen..

Ännu mer fascinerande vad som kommer hända i verkliga fattigdomsområden i Indien eller Bangladesh som inte har någon möjlighet att hantera detta.

Det finns inget vaccin. Kan vara värt att påminna om. Därtill är det mycket aggressivt spridande virus som inte lär kunna behållas i karantän. Jag tänker hålla mig inomhus till juli
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Kan du ur medicinskt och vetenskapligt perspektiv pedagogiskt förklara exakt
hur du menar med att dödligheten inte är så stor

Dödsfall är "binärt" utfall men inte antalet smittade. Av de som uppsökt sjukvård bland de första fallen kan antas att de var ganska sjuka. De hade också underliggande riskfaktorer enligt studien. Så det är en selekterad grupp som inte representerar genomsnittet i befolkningen. Av de fall som hittills bekräftas är de som uppsökt sjukvård pga symtom (milda eller svårare), och hittills är ca 2 % avlidna. Vi vet inget om denna grupps riskfaktorer och vi vet heller inte hur många som är smittade men inte uppsökt sjukvården. Av de 90 fall i andra länder enligt nuvarande statistik har ingen hittills avlidit (med undantag av Indiern som inte finns med i statistiken ännu). Vi vet inte mer förrän ett "representativt urval" av smittade har genomgått hela sjukdomsförloppet.
Citera
Medlem
DickeFixs avatar
Nya siffror från Hubei:

Från och med 24:00 den 30 januari 2020 har Hubei-provinsen rapporterat totalt 5806 fall av lunginflammation orsakad av nya coronavirusinfektioner och 204 dödsfall.

https://translate.google.se/translate?hl=sv&tab=wT1&sl=auto&tl=sv&u=http%3A%2F %2Fwjw.hubei.gov.cn%2Ffbjd%2Fdtyw%2F202001%2Ft2020 0131_2016680.shtml

Det här är uppmuntrande siffror, bara 1220 nya sjukdoms-fall vilket bara är drygt hälften vad som skulle förväntas om ökningstakten fortfarande var 50%. Men som sagt förut kan detta bero på brist på test-set.
Senast redigerad av DickeFix 2020-01-30 kl. 23:33.
Citera
2020-01-30, 23:30
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Finns det någon bättre källa på det här?

Om det är sant så är detta det första dödsfallet utanför Kina och därmed en viktig nyhet.

(Att han spelat cricket och var ung är i jämförelse helt ointressant.)

Men är det det? Det har ju sagts att endast äldre och redan sjuka stryker med. Här har vi en ung frisk kille som dör.
Citera
2020-01-30, 23:31
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reduktionisten
121 är relativt lågt efter 8-9 dagar.

Vad får dig att tro det? Första fallet i Beijing var alltså 20/1. Det har gått 10 dagar, första dagarna sannolikt ströfall, låt oss säga att det var 5 fall 23/1. Då är det en precis lika explosiv utveckling som i Wuhan, med 50% per dag för att nå upp till 121 idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in