2020-01-30, 22:38
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
”First case of coronavirus confirmed in India; student tested positive in Kerala”

https://www.businesstoday.in/current/economy-politics/breaking-coronavirus-reaches-india-first-confirmed-case-reported-in-kerala/story/394968.html

Där kom det, äntligen, riktigt spännande att vi nu vet att det finns i Indien och att man är öppen med det.

Här ser jag en potential för ett nytt Wuhan.
Citera
2020-01-30, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lofoten2000
Snälla..låt inte er svepas med av media och uppförstorade händelser. Dödsfallen drabbar multisjuka och det händer även vid vanlig influensa så drabbas inte av panik. Ni vanliga människor överlever gott o väl. Men det är allvarligt o ska tas allvarigt. Folk dör om vi inte tar det på allvar. Vill du vara den som dödar någon?

Dock är det första dödsfallet utanför Kina en ung man, 22 år, restauranganställd

https://m.economictimes.com/news/politics-and-nation/coronavirus-tripura-youth-dies-in-malaysia/articleshow/73767341.cms
Citera
2020-01-30, 22:40
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Enligt Smittskydds / Folkhälsomyndigheten föreligger ingen risk för smittspridning under inkubationstiden.

Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Finns det någon källa där de förnekar att detta virus kan spridas under inkubationstiden?
Du får fråga LeeVan som kom med påståendet.
Citera
2020-01-30, 22:40
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av americandadfan
Så vad tror ni? Över 200 döda nästa uppdatering ?

Förmodligen och de bekräftade fallen lär passera 10 000 med råge. Dock så ska man nog vara medveten om att ju mer smittspridningen tilltar desto osäkrare blir siffrorna. Jag antar att man redan nu försöker få folk utan svåra symptom att hålla sig hemma trots att många av dem bär på smittan.

Alla epidemier är lätta att följa inledningsvis, men i takt med att kaos tilltar och vården överbelastas så blir det svårare. Inom några få veckor så kommer det ju handla om tusentals döda och tiotusentals svårt sjuka.
Citera
2020-01-30, 22:41
Avslutad
Indien känns som att det kommer att spridas som vild eld. Hur lång tid tror ni innan det når nord/Sydamerika ?? Afrika och Mellanöstern?
Citera
2020-01-30, 22:42
Medlem
Helvete, slog mig att företaget jag arbetar på har haft besök från Kina för 1,5v sen. Jag har varit iväg på tjänsteresa själv på annat håll i Sverige. Undrar om jag vågar åka till jobbet?

Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Nu har den kinesiska kärringen som vart i tyskland smittat ned en till person i tyskland dvs 5 har hon smittat och då har man bara kollat personslen på firman hon besökte dvs ej de som bodde jobbade på hotellet restauranter osv som hon besökte

Källa

https://m.bild.de/news/ausland/news-ausland/coronavirus-in-china-who-erklaert-internationale-notlage-68505900.bildMobile.html
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Dock är det första dödsfallet utanför Kina en ung man, 22 år, restauranganställd

https://m.economictimes.com/news/politics-and-nation/coronavirus-tripura-youth-dies-in-malaysia/articleshow/73767341.cms

Utifrån det inledande klustret så såg man ju att även yngre och friska hamnar på intensiven. Klart att det inte bara är äldre och multisjuka som riskerar att dö. Större risk för sådana javisst, men i takt med att alltfler insjuknar så kommer det bli svårt för sjukvården att ge adekvat vård även till yngre som egentligen borde ha haft goda chanser.
Citera
Medlem
Har en familjemedlem som är i Indien just nu. Ska resa hem i mars någon gång. Undrar hur det ser ut då i Indien och hur reglerna för karantän ser ut
Citera
2020-01-30, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
För att de medvetet undlåter karantän för evakuerade från Kina.
Jag visste inte att Sverige evakuerat några från kina, såvitt jag vet har Sverige ännu inte engagerat sig alls i svenska medborgare som frivilligt befinner sig i kina.
Citera
2020-01-30, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Jag visste inte att Sverige evakuerat några från kina, såvitt jag vet har Sverige ännu inte engagerat sig alls i svenska medborgare som frivilligt befinner sig i kina.

https://www.expressen.se/nyheter/ud-ska-hjalpa-svenskar-hem-fran-wuhan/
Citera
2020-01-30, 22:45
Medlem
Katastrofen för Sveriges del inträffar väl när alla Svärjevänner ska hem från Thailand. I fattiga länder som Thailand saknas det beredskap och där kommer smittspridningen antagligen gå extremt snabbt när det väl får fäste.
Citera
2020-01-30, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
"Björn Olsen, professor i infektionssjukdomar, tycker att beskedet som WHO kommit med är bra, men borde ha kommit tidigare.

– Det här är egentligen en deklaration att den här smittan är utom kontroll och kan smitta flera delar av världen, inte så att alla dör utav den, men att den innebär ett allvarligt hälsohot, säger han.

Det nya hälsonödläget påverkar inte hur Sverige agerar.

Jag tror att det kommer att ha effekt på länder med svagare sjukvård, att man kan samordna resurser in mot de länderna och kanske både ge råd och handfasta åtgärder, säger Björn Olsen.
"

Vilket land lever gubben i? Har han någonsin varit på besök på någon av akutmottagningar i Stockholm? Folk är placerad i korridorerna, som i ett U-land...

Nu är jag iofs inte orolig över någon spridning i Sverige, men hans övertro på svensk sjukvård är intressant. När jag och min familj insjuknade mitt under svininfluensan så fick vi tid för provtagning på vår lokala vårdcentral. Vi satt alltså först i det vanliga väntrummet med en massa människor innan vi skulle träffa läkaren och ombads sedan sitta i ytterligare ett väntrum utanför rummet där man tar blodprover. Där satt vi med hög feber och hostade upp halva lungorna.

Och japp, vi testades positivt för svininfluensan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in