2020-01-30, 20:26
Medlem
Om bara män hade röstat i senaste valet hade det konservativa blocket fått exakt 50 procent.

Om bara kvinnor hade röstat hade det blivit 38 procent, men det är trots allt en procentenhet mer än vad det konservativa blocket fick av männen i valet dessförinnan.

Idag enligt Novus får högerblocket 54,7 procent av männen, och 38,9 av kvinnorna.

Lite oroande är det att kvinnorna bara ökat med 0,9 sedan valet, men den långsiktiga trenden är trots allt att kvinnorna bara ligger fyra år efter männen i röstbeteende. Samma mönster har vi sett under hela SDs existens. Kvinnorna ligger fyra år bakom, vilket inte borde utlösa den undergångsstämning vi sett i tråden idag.
2020-01-30, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Ja, ryktesvis visar hon upp sig som just judinna, eftersom hon tydligen tar ledigt med lön (="skolkar från riksdagen") en månad för att vara i Israel på bröllopsresa. Det är väl inte alldeles säkert att det ger varma känslor hos det kvinnokollektiv som inte kan göra så, även om hon försökte lösa det annorlunda.

Annars tror jag (Bieler åsido, det kan nog reda sig) att det är den enkelspåriga sk "hatsvansen" som skrämmer bort kvinnohalvan av valmanskåren. Det har blivit bättre, sakligare och bättre framförda budskap efter hand, men samtidigt inser ju allt fler (väljare) att det handlar om en allmän politik, inte bara frågan om invandringen. En del saker som framförs (högt och lågt) skapar ju inte förtroende att SD är ett feministiskt gångbart alternativ - om man säger så.

Ifall man säljer stenhårt att "miljötänk är skit" och "genusfrågor är skit" skapar man onödig alienation.
Tyvärr innebär det förlust för alla partier, när en politiker utger sig för att vara av judisk härkomst. I vårt land finns ett judehat i alla partiers väljare (inte bland deras representanter) så jag tror inte att detta lyfter SD. Jag förstår inte detta, men så är det.

Däremot tror jag att förakt mot genusfrågor är mycket positivt. Jag har otroligt svårt att tro att detta är en viktig fråga för en enda SD-röstare, medan det finns många i andra partier som är genuint trötta på genus-tankarna. Att lyfta genusföraktet är en vinnare!
2020-01-30, 20:50
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Hemskt vad jag tjatar men jag såg Sentios siffror och dom ser mer korrekta ut än vad Novus kräkte ur sig. Man kan se att det finns några som väljer mellan S och V, det är rätt uppfattat av Sentio. Att Sossarna nu fick tillbaka några från V, jag tror att V tömt ut sin potential vilket kommer att visa sig. Det går inte att rida på Jonas Sjöstedt längre.
Jag ser många framgångsfaktorer till för SD. Plastpåseskatten som inte gör någon glad och nu kommer det snart att svida i bilägarnas plånböcker. El-priserna har också stigit sista halvåret och det kan skapa ännu mer missnöje. Sentios resultat var lite bättre än vad jag räknat med. Detta bör firas men först vill jag läsa om att Stefan Löfvén kallas för landsförrädare inom poliskåren, jag njuter!

Min fetning.

Instämmer, speciellt när man vet att de lagt ner kärnkraften, det hade man inte behövt göra och då hade elpriserna inte ökat. SD ägde ju kärnkraftsfrågan.

Sen till plastpåsar kommer SD också gynnas för varje gång konsumenterna ser detta pris kommer man tänka på vilka jävla idioter som höjde priset och vilka som röstade emot.

KD gjorde bort sig fullständigt återigen och kommer tappa några väljare till M/SD. De behövs såklart för blocket men de förtjänar att vara ett MP stort parti kring 4% efter dessa två snedsteg.

En annan faktor jag tror många glömmer är att SD kommer gynnas av coronaviruset troligtvis. Många kommer vara oroliga över sjukvården eftersom den är på gränsen till kollaps redan som den är, den kommer öka statens kostnader och företagen kommer ta en smäll. Befolkningen kommer också vara oroliga över våra öppna gränser och att vi inte har koll på vilka som kommer in, man kommer vilja ha striktare gränser, SD gynnas.

Sverige idag är extremt sårbart för sånt här. Man kommer vilja ha en stark ledare och inte en clown som Löfvén dvs man kommer vilja ha Åkesson.
Senast redigerad av Haddock93 2020-01-30 kl. 20:54.
2020-01-30, 21:56
Medlem
SD störst i skop!
2020-01-30, 22:00
Medlem
Haddock93s avatar
https://www.di.se/nyheter/skop-sverigedemokraterna-storsta-parti/

Skop har alltså gjort en undersökning på uppdrag av Dagens Industri! Trodde de hade dött ut.

Men positivt att SD har 23.3 och S 23.1

Om man får sätta på foliehatten kan man tro att näringslivet vill markera mot S eftersom denna mätning inte var väntad men det är lite väl långsökt kanske. Alltid kul att spekulera dock

Edit: nu är jag lite osäker för mätningen finns även på Aftonbladet men de har ju inte Skop så det måste väl vara DI som beställt?
Senast redigerad av Haddock93 2020-01-30 kl. 22:03.
2020-01-30, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93

Skop har alltså gjort en undersökning på uppdrag av Dagens Industri! Trodde de hade dött ut.

Om man får sätta på foliehatten kan man tro att näringslivet vill markera mot S eftersom denna mätning inte var väntad men det är lite väl långsökt kanske. Alltid kul att spekulera dock

Edit: nu är jag lite osäker för mätningen finns även på Aftonbladet men de har ju inte Skop så det måste väl vara DI som beställt?

Bra!!! Tack för att du håller oss informerade. Men vad "FAN" är detta för mätning, jag har nog blandat ihop SKOP och Ipsos så många gånger, har inte SKOP i mina anteckningar. Det var ju lite låga siffror för dom båda stora partierna, men det är långt till val. Det är min önskan att utvecklingen skall gå i den riktningen att SD får rätt i det mesta. Sunt förnuft i klimatfrågan och betona att genus inte är så viktigt. Lirka lite med kvinnorna och pusha fram lite kvinnor inom partiet, då kommer det att lossna under 2022.
2020-01-30, 22:42
Medlem
Citat:

Tror inte det finns nån beställare. De tycks ha bekostat den själva och lagt ut ett pressmeddelande, och Di fångade upp det.

https://skop.se/main/wp-content/uploads/2020/01/SKOPs-valjarbarometer-30-januari-2020.pdf
2020-01-30, 22:45
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Tror inte det finns nån beställare. De tycks ha bekostat den själva och lagt ut ett pressmeddelande, och Di fångade upp det.

https://skop.se/main/wp-content/uploads/2020/01/SKOPs-valjarbarometer-30-januari-2020.pdf

Sedär, kanske ser Skop en växande efterfrågan på undersökningar då det säkert genererar mycket klick och försöker marknadsföra sig.
2020-01-30, 23:16
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Just den undersökningen har jag missat. Eller glömt. Men tankegången och argumenten känner jag igen. Kan inte göra annat än att hålla med om att detta kan vara, eller är, en delförklaring. Vilket samtidigt återigen visar vilken makt media har.

Ligger också nära det skribenten LadySweden skriver ovan.

Bra!
MSM har under lång tid riktat in sig på kvinnorna, i merparten av sitt utbud. Inte bara i det politiska (där manspartierna är SD, M och KD), utan i alla livets områden inklusive underhållning etc. Man har i stora stycken vänt männen ryggen totalt. Hur mycket av exempelvis det svenska tv-utbudet av idag tilltalar den genomsnittlige mannen? Inte mycket. Antagligen har man gjort kalkylen att det är lättare att påverka kvinnor än män, det blir mer förutsägbart vilket är viktigt i den branschen, ytterst för att äska medel till verksamheten.
2020-01-30, 23:42
Medlem
Citat:

Notera att pellejönsarna på Skop, till skillnad från alla andra, inte frågar vilket parti man skulle rösta på om det var riksdagsval idag, utan ”Vilket parti tycker du bäst om i rikspolitiken?”.
2020-01-30, 23:51
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Notera att pellejönsarna på Skop, till skillnad från alla andra, inte frågar vilket parti man skulle rösta på om det var riksdagsval idag, utan ”Vilket parti tycker du bäst om i rikspolitiken?”.

Skum fråga.

Men då är det ännu bättre siffror för SD eftersom man misstänker ju att många säger att de ska rösta på SD men egentligen inte vill det.

Om 23,3% tycker bäst om SD i rikspolitiken är det en annan femma.
2020-01-31, 00:28
Medlem
Citat:
Skum fråga.

Men då är det ännu bättre siffror för SD eftersom man misstänker ju att många säger att de ska rösta på SD men egentligen inte vill det.

Om 23,3% tycker bäst om SD i rikspolitiken är det en annan femma.

Exakt. Skop ligger exempelvis nästan alltid lägre än Novus för SD, vilket - förutom att Novus är ensamma om att inte ha SD som största parti i januari - talar för att resultatet i senaste Novus är brus.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in