Citat:
Ursprungligen postat av
OnkelTorgny
Köpte in mig lite bara för nöjes skull i denna lottsedel. Har läst lite diskussioner om andra oljeföretag som haft problem med afrikanska regeringar mm. Namibia och Sydafrika är i alla fall enklare att jobba med än Gambia eller Nigeria.......
Massa pengar kostar det att borra och sen ännu mer att ta upp oljan och frakta till kust. Låt oss säga att de hittar olja. Räcker pengarna eller behövs då en ne. Känns lite oseriöst kring detta företag. Varför känner man så ?
Oljebranchen är seg men korrupt, inget för svenska företag egentligen. Trots det köpte jag en liten post för 1.6 kr st.
Vad jag har förstått så är inte tanken att ta upp oljan vid eventuellt fynd, utan sälja vidare platsen till något större bolag.
Jag har själv ingen position i bolaget då jag undviker gambling-aktier. Men det är väldigt intressant och komiskt att stå utanför och se allt haussande, i Facebook-gruppen haussas det något enormt och många verkar ligga alldeles för tungt i AEC. Möjlig kurs vid oljefynd gissas (12 kr påstår vissa), raket-emojis var och varannan dag, och redan för några månader sen diskuterade ett gäng individer vart dom ska resa när (inte om) oljan hittas.
Nog för att det mycket väl kan ligga olja i hålet och några går härifrån som ett par miljoner rikare, men med "all in-mentaliteten" är det som klappat för att bli bränd förr eller senare.