2020-01-30, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Imorgon skall jag hem till en äldre bekant som troligtvis har influensan, nej, hen har knappast coronaviruset, men jag kommer bära min mask, jag har förvarnat att jag har mask på när jag kommer, masken tar jag på först när jag är i trappuppgången, men kanske behåller den på när jag går tillbaka till bilen bara för att se hur folk kommer reagera.
Bra att du förvarnat din gamle släkting 😀 Du blir den förste här som testar in ”real life”! Säg gärna hur det gick sen😷
Citera
2020-01-30, 19:25
Medlem
fernebos avatar
Blir bara mer nojig nu när man ser allt fler som går omkring med ansiktsmask här i Stockholm.

Frågan är om de bara är patetiska eller om de bara är lite tidigt ute och vi alla kommer att gå omkring med mask om några månader?
Citera
2020-01-30, 19:26
Medlem
-Divine-s avatar
Någon som har en länk till W.H.O press release kl1930? Om det är live-tv eller liknande dvs. Har självfallet sökt men ej funnit.
Citera
Medlem
Såg en person med mask på sig på en av norra Stockholms pendelstationer imorse. Första gången jag ser en svensk ha det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Imorgon skall jag hem till en äldre bekant som troligtvis har influensan, nej, hen har knappast coronaviruset, men jag kommer bära min mask, jag har förvarnat att jag har mask på när jag kommer, masken tar jag på först när jag är i trappuppgången, men kanske behåller den på när jag går tillbaka till bilen bara för att se hur folk kommer reagera.

tänk på att när du tar i dörrhandtagen i lägenheten så har ca 20 pers tagit i samma dörrhantag (som kan bära alla möjliga virus)... virus som du har på handen som förs närmre ditt ansikte när du trär på masken.

läbbigt me bakterier o sånt. små jävlar vill in o gosa i kroppens aromer
Citera
Medlem
Madagascars avatar
WHO har just släppt dagens "Sitation Report." (10)

https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/situation-reports/

I dagens rapport står inget om hur de tagit ställning i frågan om de ska utlysa PHEIC.

Presskonferensen ska strax börja. Då vet vi.
Citera
2020-01-30, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
WHO har just släppt dagens "Sitation Report." (10)

https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/situation-reports/

I dagens rapport står inget om hur de tagit ställning i frågan om de ska utlysa PHEIC.

Presskonferensen ska strax börja. Då vet vi.

Låt mig gissa, de kmr repetera exakt allt det redan sagt igår osv. Men hon tösen som är lite latino är en fröjd för ögat ändå såhär i Coronatiderna
Citera
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Blir bara mer nojig nu när man ser allt fler som går omkring med ansiktsmask här i Stockholm.

Frågan är om de bara är patetiska eller om de bara är lite tidigt ute och vi alla kommer att gå omkring med mask om några månader?

Lär inte finnas masker till alla när paniken tar fart globalt.
Citera
Medlem
EricBlairs avatar
Hur är det med skillnader i beredskap mellan länder i EU? Är Sverige sämst som vanligt?
"Vi såg det inte komma" Löfven är ju vid rodret så ingen är väl förvånad isåfall..
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Grisflunsan cirkulerar, om jag inte minns fel var en variant av H1N1 på besök förra året.
Då provade jag på den. 2/5 nöff. Även jag var ovaccinerad.

Ja den cirkulerar fortfarande. I Indien dödade svininfluensan mängder av människor under förra året.
Citera
2020-01-30, 19:28
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Med det sagt så tror jag att du är fel ute när du påstår att vi kommer att drabbas av spanska sjukan 2.0.

Det står dig fullt ut fritt att tro.

Det jag säger är att det faktiskt finns en risk att det blir lika illa som spanska sjukan. På något sätt verkar det som om folk tror att risken för en liknande pandemi inte finns längre, bara för falsklarmen SARS/fågelinfluensa/svininfluensor mm som aldrig blev stora. Det som talar för att detta kan vara mycket allvarligt och lika illa som 1918 är:
- Vi reser mycket mer idag
- Kinas helt sjukt massiva åtgärder som inte alls står i proprtion till att detta inte skulle vara extremt, extremt allvarligt (de vet något som inte går att säga)
- Vi har inte ett skvatt bättre immun-skydd idag än 1918
- Vaccin tar alldeles för lång tid att ta fram
- Sjukvården är bätte, men inte på en sån extremt stor skala att det påverkar en pandemi
- Vårt samhälle (leveranser/mat/resurser) är mycket, mycket mer sårbart än det var 1918
Citera
2020-01-30, 19:28
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Du menar att han inte utelämnar sådan information?
Det kanske han gör, eller inte. Langa in bättre information själv så får vi andra trådmuppar också ut nåt av jiddret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in