Citat:
Ursprungligen postat av
Powergirl
Håller med om att det står tämligen still i opinionsundersökningarna även om varje tidning gör en alldeles för stor sak av sin egna mätning som bara är brus. Däremot förstår jag inte att det är oroväckande att S uppenbart inte är det näst största partiet.

Orolig skulle jag vara om SD vore det största partiet. Förstår inte hur så pass många människor som i valet sist kunde lägga sina röster på ett parti som uppenbarligen är ett missnöjesparti. Att SD överskattas i ou förstår jag dock. För stunden kan missnöje ta överhand över förnuftet.
Min uppfattning är att det varit ett demokratiskt problem för Sverige att ha varit så dominerat av S så länge.
Sverige -
Socialdemokrati -
Samhälle -
Staten, har i Sverige blivit närmast sammanflätade begrepp och det är inte bra. Av detta har följt att vi har haft påfallande få regeringsskiften de senaste 100 åren och att hur medborgarna än har agerat, så har alltid tillräckligt många röstat på S för att förhindra några större förändringar.
Både Sverige och Socialdemokraterna torde må bra av att medborgarna upptäcker att S inte är störst in i evigheten, utan att det faktiskt är möjligt med politisk förändring den demokratiska vägen.