2020-01-29, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Inte lantisarna i Orsa Leksand Vansbro eller Åre och Krokom väl? Dom lika ryggmärgstrogna som alltid.
Däremot har C brutit in mycket kraftigt i storstadskommuner. De var ju nästa på utplåningens gräns i Stockholm för några val sedan.

Man är fortfarande starkast på landsbygden.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xRk54n/har-ar-partiernas-starkaste-distrikt

Centerpartiet: Fardhem, Gotland: 36,3 (+0,5)
2020-01-29, 20:04
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Här framgår det klart att Fjamåt bytte ut sin väljarkår mellan 2014 och 2018.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen - Centern vann på Miljöpartiets kollaps. Däremot så måste man komma ihåg att den typen av väljare som Centern nu har vunnit de senaste åren är både väldigt irrationella och känslostyrda - deras största mål med att rösta på Centern (och tidigare Miljöpartiet / F!) är för att de känner att det adderar till deras sociala kapital. Å andra sidan så är den här typen av väljare även notoriska NIMBYs - de gillar att känna sig goda så länge det inte drabbar dom personligen.

Centern har liksom tur att de fortfarande har sina fanatiker på landsbygden för denna nya grupp de dragit till sig är extremt känslig för opinionen och skulle antagligen lämna dom om Lööf fick igenom sin politik i stor skala.
2020-01-30, 07:12
Moderator
v50s avatar
SVT/Novus senaste mätning

S 24,2% (+0,5)
V 10,4% (+0,5)
MP 4,6% (-0,4)

C 8,7% (+0,4)
L 3,5% (+-0)

SD 22,6% (-1,4)

M 18,3% (+0,4)
KD 6,1% (-0,1)

https://www.svt.se/special/valjarbarometern/
2020-01-30, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50

S 24,2% (+0,5)
V 10,4% (+0,5)
MP 4,6% (-0,4)

C 8,7% (+0,4)
L 3,5% (+-0)

SD 22,6% (-1,4)

M 18,3% (+0,4)
KD 6,1% (-0,1)

Spontant känns S för högt. SD för lågt. Vs uppgång håller i sig. För övrigt känns det rimligt.

Observera att oavsett vad som än händer inom politiken och i samhället påverkas inte C. Deras valresultat 2018 var 8,6 procent. Och kring det resultat har man nu under lång tid cirkulerat.
2020-01-30, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Man är fortfarande starkast på landsbygden.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xRk54n/har-ar-partiernas-starkaste-distrikt

Centerpartiet: Fardhem, Gotland: 36,3 (+0,5)

Så är det naturligtvis men 1% i Stockholm och Stockholms län motsvarar lika mycket som 8% i hela Dalarna. 2006 när jag började ha koll på siffrorna var läget mycket svagt för centern i Stockholm de hade något mandat i några valkretsar.
2020-01-30, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Så är det naturligtvis men 1% i Stockholm och Stockholms län motsvarar lika mycket som 8% i hela Dalarna. 2006 när jag började ha koll på siffrorna var läget mycket svagt för centern i Stockholm de hade något mandat i några valkretsar.
Det är riktigt. Det har skett en förändring av väljarkåren under lång tid. Där storstäderna naturligtvis har betydelse idag. Det är därför de väljarna ibland kallas för trottoarbönder.
2020-01-30, 12:53
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50

S 24,2% (+0,5)
V 10,4% (+0,5)
MP 4,6% (-0,4)

C 8,7% (+0,4)
L 3,5% (+-0)

SD 22,6% (-1,4)

M 18,3% (+0,4)
KD 6,1% (-0,1)

Tämligen små skillnader, jämfört med Ipsos häromdgen. Möjligen mätbrus. Det är emellertid oroväckande att S inte är uppenbart näst störst, eller att MP ligger strax över 4%-spärren. Vi får se vad det samlade värdet blir när januari är slut. Kanske kommer ytterligare någon mätning.
2020-01-30, 13:48
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Tämligen små skillnader, jämfört med Ipsos häromdgen. Möjligen mätbrus. Det är emellertid oroväckande att S inte är uppenbart näst störst, eller att MP ligger strax över 4%-spärren. Vi får se vad det samlade värdet blir när januari är slut. Kanske kommer ytterligare någon mätning.

Håller med om att det står tämligen still i opinionsundersökningarna även om varje tidning gör en alldeles för stor sak av sin egna mätning som bara är brus. Däremot förstår jag inte att det är oroväckande att S uppenbart inte är det näst största partiet. Orolig skulle jag vara om SD vore det största partiet. Förstår inte hur så pass många människor som i valet sist kunde lägga sina röster på ett parti som uppenbarligen är ett missnöjesparti. Att SD överskattas i ou förstår jag dock. För stunden kan missnöje ta överhand över förnuftet.
Senast redigerad av Powergirl 2020-01-30 kl. 13:54.
2020-01-30, 14:15
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Förstår inte hur så pass många människor som i valet sist kunde lägga sina röster på ett parti som uppenbarligen är ett missnöjesparti.

Du kanske är nöjd med sakernas tillstånd i riket? Eller så har du förhoppningar om att gammelpartierna på något vis kan ställa de uppenbara tecknen på allmänt samhällsförfall i ordning?

Det är rätt många som är missnöjda och faktiskt på goda grunder misstror de partier som faktiskt är ansvariga för var vi hamnat. Borde vara rätt enkelt att förstå.
2020-01-30, 16:50
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Håller med om att det står tämligen still i opinionsundersökningarna även om varje tidning gör en alldeles för stor sak av sin egna mätning som bara är brus. Däremot förstår jag inte att det är oroväckande att S uppenbart inte är det näst största partiet. Orolig skulle jag vara om SD vore det största partiet. Förstår inte hur så pass många människor som i valet sist kunde lägga sina röster på ett parti som uppenbarligen är ett missnöjesparti. Att SD överskattas i ou förstår jag dock. För stunden kan missnöje ta överhand över förnuftet.

Min uppfattning är att det varit ett demokratiskt problem för Sverige att ha varit så dominerat av S så länge. Sverige - Socialdemokrati - Samhälle - Staten, har i Sverige blivit närmast sammanflätade begrepp och det är inte bra. Av detta har följt att vi har haft påfallande få regeringsskiften de senaste 100 åren och att hur medborgarna än har agerat, så har alltid tillräckligt många röstat på S för att förhindra några större förändringar.

Både Sverige och Socialdemokraterna torde må bra av att medborgarna upptäcker att S inte är störst in i evigheten, utan att det faktiskt är möjligt med politisk förändring den demokratiska vägen.
2020-01-30, 17:09
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ska inte rubba in det...:

Stefan Löfven 28 (-12)

https://www.dn.se/nyheter/sverige/ras-for-lofven-i-fortroendeligan-lyft-for-sjostedt/

2020-01-30, 19:07
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Däremot förstår jag inte att det är oroväckande att S uppenbart inte är det näst största partiet.

Ingen frisk människa kan vara nöjd med den här politiken, det är klart alla sunda människor är missnöjda.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in