2020-01-28, 19:04
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
DN/Ipsos senaste mätning, 1.528 personer intervjuades (350 via talad telefoni, 370 via sms och 808 via en slumpmässigt rekryterad webbpanel) under perioden 14–27 januari 2020.

S 23% (-2)
V 11% (+1)
MP 4% (-1)

C 9% (+1)
L 4% (-1)

SD 24% (+-0)

M 17% (+1)
KD 7% (+1)

https://www.dn.se/nyheter/sverige/dn-ipsos-rekordlagt-stod-for-socialdemokraterna/

Minus för både L och MP - ett gott tecken!

Tämligen små förändringar över lag, även om S minskar med 2%. Det är väl litet typiskt för årstiden, att det är mycket som står still just nu i politiken. Det enda märklig är att C ökar något, trots att de inte får igenom så mycket av JÖK-en.
2020-01-28, 19:10
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94

Tämligen små förändringar över lag, även om S minskar med 2%. Det är väl litet typiskt för årstiden, att det är mycket som står still just nu i politiken. Det enda märklig är att C ökar något, trots att de inte får igenom så mycket av JÖK-en.

Båda har 4%, tänk tanken att dessa 8% försvinner från riksdagen, härlig tanke!
2020-01-28, 19:12
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Båda har 4%, tänk tanken att dessa 8% försvinner från riksdagen, härlig tanke!

Jag har tänkt den tanken många gånger, när jag behövt muntra upp mig. Just detta skulle förmodligen vara helt avgörande, och nästan lika viktigt som att S någon gång blir näst största parti i Riksdagen.
2020-01-28, 19:20
Medlem
Rasseltasss avatar
Citat:
Förr var Arbetarrörelsen mästare på att ta fram reformer som skapade ett vi, på att förbättra vardagen och bygga en berättelse där människors engagemang hade en mening.

Jag tror att man kan det igen, men då krävs att man vågar. Ständig riskminimering kvävet allt nytänkande.
Anders Lindberg, Twitter

Ha,ha...det finns sossar som verkar tro att Partiet skapade den historiska utvecklingen när de i själva verket bara surfade på historiens egna inneboende kraft.

Sossarnas moderna försök att "bygga en berättelse" har ju tagit ände med förskräckelse och har medfört att man satt landets välfärd och inre säkerhet på spel.

Ändå dyker det upp dårar som Anders Lindberg som argumenterar för att om de bara blir lite mer trosvissa så löser det sig. Sossarna är så rökta...
2020-01-28, 21:10
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94

Tämligen små förändringar över lag, även om S minskar med 2%. Det är väl litet typiskt för årstiden, att det är mycket som står still just nu i politiken.Det enda märklig är att C ökar något, trots att de inte får igenom så mycket av JÖK-en.

Att C är de enda av jökarna som lyckas behålla sin position beror på just detta: de har fortsatt att hålla flaggan högt, till skillnad från L som vinglar runt och S som tvingas vika ner sig; att det är Centerns frågor som ryker betyder inte så mycket eftersom det är sosseriet som får skulden för det. Det som är verkligt märkligt är att MP förlorar mark trots Greta och klimathysterin i media; det tyder på att de på riktigt är på väg att utplånas från den politiska kartan.
2020-01-28, 21:27
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Att C är de enda av jökarna som lyckas behålla sin position beror på just detta: de har fortsatt att hålla flaggan högt, till skillnad från L som vinglar runt och S som tvingas vika ner sig; att det är Centerns frågor som ryker betyder inte så mycket eftersom det är sosseriet som får skulden för det. Det som är verkligt märkligt är att MP förlorar mark trots Greta och klimathysterin i media; det tyder på att de på riktigt är på väg att utplånas från den politiska kartan.

Du kan ha rätt om C, även om det är en ovanlig hållning hos väljarna. Man kan fundera över om det är från MP om C-ökningen kommer.

När det gäller MP, så har partiet alltid bara haft perifert miljöintressen. Det har alltid handlat om att skada det svenska samhället och miljöfrågorna har främst använts som politisk hävstång. Det blir annars omöjligt att förklara MP:s aversion mot den närmast koldioxidfria kärnkraften. När MP nu tvingats acceptera en något hårdare immigrationspolitik, fler poliser och upprustning av försvaret så går hellre en del av väljarna till C, som man ser som mer pålitliga destruktörer.
2020-01-28, 21:46
Medlem
moralhoras avatar
Citat:

Jag tror snarare det är så som FBerntsson säger ovan - Center- och Miljöpartiväljarnas största intresse är att stänga ute Sverigedemokraterna. Faktum är att jag tror att Centerpartiet skulle snarare förlora om deras reformer gick igenom - deras väljare är snarare människor som gillar att känna sig goda genom att "klå rasisterna" och gillar att kunna visa det socialt att de minsann inte röstar på Sverigedemokraterna än hårdföra Ayn Rand-dyrkare.

Ironiskt nog så är det största orosmolnet för Centerpartiet att deras politik faktiskt går genom.
2020-01-29, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Stämmer bra det! Centern har de mest nöjda väljarna av alla partier.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/GGKpqx/loofs-valjare-ar-nojda-sa-in-i-bomben

Eller så är centerpartister sekteristiska ryggmärgstrogna nästan som frireligiösa. Det är det mest intressanta partiet att försöka djup analysera deras väljare för man tycker de alltid är lika nöjda, alltid står bakom sitt partis krumbukter. Men det ska jag inte göra här för då kommer fan och tar mig.

Jag tror att S kommer att fortsätt minska, dyker det upp ett muslimskt parti förlorar S direkt på det men även V. De röda kommer att vara splittrade så länge S vill ha med den marknadsliberala, företagsvänliga och för många väldigt högeraktiga centern.

Centern kommer att samla de liberala men om det är mitten vill jag inte gå med på. De är i mycket långt till höger, som centerns idéprogram för några år sedan. L vet jag inte hur de går för men att de måste profilerar sig bort från centern står klart.

De konservativa har redan glömt alliansen och nu ingår även Sd som kan ta in de röster som behövs för att ta regeringsmakten om 2 år.
2020-01-29, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Utmärkande är dock att de varken tycker Lööf är ärlig eller statsmannamässig.
För en gångs skull håller jag med hennes väljare. Men hur ska de kunna lita på henne i framtiden? Hon har redan bytt ut sin väljarkår en gång.
2020-01-29, 07:35
Medlem
Citat:
Ja, det finns tecken på det. Men!

I valet 2018 räddades de av taktikröstande sossar och kommunister. Det kan ske igen.

https://www.dagensarena.se/innehall/stodroster-raddade-kvar-mp-riksdagen/
2020-01-29, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Eller så är centerpartister sekteristiska ryggmärgstrogna nästan som frireligiösa. Det är det mest intressanta partiet att försöka djup analysera deras väljare för man tycker de alltid är lika nöjda, alltid står bakom sitt partis krumbukter. Men det ska jag inte göra här för då kommer fan och tar mig.

Jag tror att S kommer att fortsätt minska, dyker det upp ett muslimskt parti förlorar S direkt på det men även V. De röda kommer att vara splittrade så länge S vill ha med den marknadsliberala, företagsvänliga och för många väldigt högeraktiga centern.

Centern kommer att samla de liberala men om det är mitten vill jag inte gå med på. De är i mycket långt till höger, som centerns idéprogram för några år sedan. L vet jag inte hur de går för men att de måste profilerar sig bort från centern står klart.

De konservativa har redan glömt alliansen och nu ingår även Sd som kan ta in de röster som behövs för att ta regeringsmakten om 2 år.
Centerns egna valanalys efter valet 2018.

https://www.centerpartiet.se/download/18.71998369168c71b6911102e/1550142767478/Valanalys%20Centerpartiet%202018.pdf

Citat.
Centerpartiet behöll 52 procent (198 087 stycken) av de som röstade på partiet 2014 i detta
riksdagsval.12 Eftersom partiet har vuxit med nya väljare 2018 innebär det att andelen behållna
väljare procentuellt sett blir lägre. 35,5 procent av C-rösterna 2018 är röster partiet hade även
2014. Alltså är drygt 2 av 3 av partiets väljare nya för detta val.

Centerpartiet tillhör bland de sämsta partierna på att behålla väljare över val. I dagsläget är det
bara L och MP som behåller längre andelar (41 respektive 36 procent). Överlägset bäst är SD (86
procent)

Starkaste väljargrupper.

Kvinna (6,7%)
Ålder 18-29 år (13,2%) 18-29 år (6,6%)
Utbildning Studerande (13,5%) Studerande/ högskola (6%)
Sysselsättning Egen företagare (12,3%)
Fackanslutning SACO (13,9%)

Slut citat.

Här framgår det klart att Fjamåt bytte ut sin väljarkår mellan 2014 och 2018.
Senast redigerad av Mentapesola 2020-01-29 kl. 07:53.
2020-01-29, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Centerns egna valanalys efter valet 2018.

https://www.centerpartiet.se/download/18.71998369168c71b6911102e/1550142767478/Valanalys%20Centerpartiet%202018.pdf

Citat.
Centerpartiet behöll 52 procent (198 087 stycken) av de som röstade på partiet 2014 i detta
riksdagsval.12 Eftersom partiet har vuxit med nya väljare 2018 innebär det att andelen behållna
väljare procentuellt sett blir lägre. 35,5 procent av C-rösterna 2018 är röster partiet hade även
2014. Alltså är drygt 2 av 3 av partiets väljare nya för detta val.

Centerpartiet tillhör bland de sämsta partierna på att behålla väljare över val. I dagsläget är det
bara L och MP som behåller längre andelar (41 respektive 36 procent). Överlägset bäst är SD (86
procent)

Starkaste väljargrupper.

Kvinna (6,7%)
Ålder 18-29 år (13,2%) 18-29 år (6,6%)
Utbildning Studerande (13,5%) Studerande/ högskola (6%)
Sysselsättning Egen företagare (12,3%)
Fackanslutning SACO (13,9%)

Slut citat.

Här framgår det klart att Fjamåt bytte ut sin väljarkår mellan 2014 och 2018.

Inte lantisarna i Orsa Leksand Vansbro eller Åre och Krokom väl? Dom lika ryggmärgstrogna som alltid.
Däremot har C brutit in mycket kraftigt i storstadskommuner. De var ju nästa på utplåningens gräns i Stockholm för några val sedan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in