2020-01-30, 18:12
Medlem
Jag har bearbetat ilskan över Novus mätning och det ser ju bra ut att Jimmie ökar i popularitet. Jonas är ju ett övergående problem. Men även dessa sifffor får man ta lite lugnt på. Att jämföra med augusti----det är ju helt befängt. Att Stefan Löfvén störtdyker 12 procent är ju inte konstigt på så många månader. Han ligger fortfarande för högt och borde ned på Sabuni-nivå. Bra också att Annie Lööf minskat men det beror nog på frånvaron. Likadant med Sabuni att hörs man inge så finns man inte.

Att Jimmie har ett såpass bra förtroende stärker helt klart SD och ser vi på längre sikt är kvinnoproblemet övergående. Som jag sagt, det söker sig bra kvinnliga representanter till SD. Få se hur det blir med Paula Bieler, även om hon är otydlig ibland är hon i detta kärva läget en stor tillgång och kan visas upp (som judinna), jag fordrar även en blatte in i högsta ledningen för ett riktigt system error i motståndarnas angreppspunkter. Jag är säker på att även SD-ledningen sitter och analyserar hur man skall bli populärare och vad som är den rätta medicinen.
2020-01-30, 18:16
Medlem
Haddock93s avatar
Om jag får spå lite tror jag följande nästa mätningar om inget förändras:

SD kommer få en liten boost av plastpåseskatten, de kommer ta en del från KD skulle jag tro även fast de är nere på kärnväljarenivåer. Många är otroligt missnöjda med att KD röstade för plastpåsar i riksdagen, de missnöjda kommer splittas mellan M/SD.

”Fool me once (anhöriginvandring) shame on you, fool me twice...”

Även några Socialdemokrater kanske blir förbannande men många av de gillar ju skatter men frågan är om man gillar skatter mot sig själva, man ser nog hellre skatter för företagen och rika. Dessa S kanske splittas mellan SD/V.
2020-01-30, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
M 16.6% (+0,1%)
L 2,4% (-0,8%)
C 7,0% (+0,2%)
KD 7,8% (+1,5%)
S 22,1% (+1,0%)
V 9,7% (-0,4%)
Mp 4,0% (-0,5%)
SD 28,8% (-0,3%)

Vilka fantastiska siffror!

M+KD+SD = 46.5%

Men viktigast. L på väg bort och fortsatt tungt för C.
2020-01-30, 18:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia

M+KD+SD = 46.5%

Vet inte om du skrev fel eller räknade fel men 53,2% blir det.
2020-01-30, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Ipsos - Förtroende för partiledarna. Mätperiod 14-27 januari.

Inom parentes skillnaden jämfört med augusti
Jonas Sjöstedt: 35 (+5)
Ebba Busch Thor: 31 (-4)
Jimmie Åkesson: 30 (+3)

Stefan Löfven: 28 (-12)
Ulf Kristersson: 27 (-4)
Annie Lööf: 25 (-5)

Isabella Lövin: 13 (-4)
Nyamko Sabuni: 13 (-7)
Per Bolund: 10 (-1)
Åkesson ökar.
Svetsarn tappar 12 procentenheter

Fin siffra för Per ”ingen-vet-vem-jag-är” Bolund 😜
2020-01-30, 18:30
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KokaGroda
Klart kvinnor inte är mer korkade än män... hur tänker du?

Det är klart de är, se bara på deras handlingar.
2020-01-30, 18:36
Medlem
Hemskt vad jag tjatar men jag såg Sentios siffror och dom ser mer korrekta ut än vad Novus kräkte ur sig. Man kan se att det finns några som väljer mellan S och V, det är rätt uppfattat av Sentio. Att Sossarna nu fick tillbaka några från V, jag tror att V tömt ut sin potential vilket kommer att visa sig. Det går inte att rida på Jonas Sjöstedt längre.
Jag ser många framgångsfaktorer till för SD. Plastpåseskatten som inte gör någon glad och nu kommer det snart att svida i bilägarnas plånböcker. El-priserna har också stigit sista halvåret och det kan skapa ännu mer missnöje. Sentios resultat var lite bättre än vad jag räknat med. Detta bör firas men först vill jag läsa om att Stefan Löfvén kallas för landsförrädare inom poliskåren, jag njuter!
2020-01-30, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Vet inte om du skrev fel eller räknade fel men 53,2% blir det.

Oj oj, jag såg fel på SDs och S siffror. Detta är sjukt. Vilket genombrott! Vi kan verkligen vara på väg mot konservativ regering.

Hoppas de bantar ner public service rejält som första åtgärd.
2020-01-30, 20:00
Medlem
Jirens avatar
Citat:

M+KD+SD = 46.5%

Ljuvligt att se L på 2.8%.

Björklund dödade Liberalerna. Sabuni gör ingenting för att återuppliva partiet.

MP verkar tyvärr hålla sig kvar över spärren, mycket tack vare klimatångest-Greta.
2020-01-30, 20:03
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Oj oj, jag såg fel på SDs och S siffror. Detta är sjukt. Vilket genombrott! Vi kan verkligen vara på väg mot konservativ regering.

Hoppas de bantar ner public service rejält som första åtgärd.
Instämmer helt. Hög prio på detta.
2020-01-30, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Ni får nog till en början ändra er kvinnosyn innan kvinnorna röstar på SD.
Du gör många sjuka uttalanden, men detta kan du ju inte ens själv hålla med om? Jag tror tvärtom att det är bland kvinnor man kommer att vinna mest, framöver, när de börjar inse vad som väntar dem. Kvinnor är alltid mer känsliga för vad deras vänner tycker, men när det väl börjar svänga, så svänger det troligen snabbt.

Jag antar att du tolkar mitt uttalande om hur kvinnor röstar, som negativ kvinnosyn? Den beror snarare på att många i SD resonerar logiskt och baserar sin kunskap på tidigare erfarenheter och logik istället för på känslor.
2020-01-30, 20:21
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag har bearbetat ilskan över Novus mätning och det ser ju bra ut att Jimmie ökar i popularitet. Jonas är ju ett övergående problem. Men även dessa sifffor får man ta lite lugnt på. Att jämföra med augusti----det är ju helt befängt. Att Stefan Löfvén störtdyker 12 procent är ju inte konstigt på så många månader. Han ligger fortfarande för högt och borde ned på Sabuni-nivå. Bra också att Annie Lööf minskat men det beror nog på frånvaron. Likadant med Sabuni att hörs man inge så finns man inte.

Att Jimmie har ett såpass bra förtroende stärker helt klart SD och ser vi på längre sikt är kvinnoproblemet övergående. Som jag sagt, det söker sig bra kvinnliga representanter till SD. Få se hur det blir med Paula Bieler, även om hon är otydlig ibland är hon i detta kärva läget en stor tillgång och kan visas upp (som judinna), jag fordrar även en blatte in i högsta ledningen för ett riktigt system error i motståndarnas angreppspunkter. Jag är säker på att även SD-ledningen sitter och analyserar hur man skall bli populärare och vad som är den rätta medicinen.

Ja, ryktesvis visar hon upp sig som just judinna, eftersom hon tydligen tar ledigt med lön (="skolkar från riksdagen") en månad för att vara i Israel på bröllopsresa. Det är väl inte alldeles säkert att det ger varma känslor hos det kvinnokollektiv som inte kan göra så, även om hon försökte lösa det annorlunda.

Annars tror jag (Bieler åsido, det kan nog reda sig) att det är den enkelspåriga sk "hatsvansen" som skrämmer bort kvinnohalvan av valmanskåren. Det har blivit bättre, sakligare och bättre framförda budskap efter hand, men samtidigt inser ju allt fler (väljare) att det handlar om en allmän politik, inte bara frågan om invandringen. En del saker som framförs (högt och lågt) skapar ju inte förtroende att SD är ett feministiskt gångbart alternativ - om man säger så.

Ifall man säljer stenhårt att "miljötänk är skit" och "genusfrågor är skit" skapar man onödig alienation.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in