2020-01-30, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag tycker inte det är ett dugg intressant med tjafsandet i tråden. Jag tycker det är irriterande och uttröttande.
I början när folk mest snackade och undrade, letade jag upp länkar värda att posta.
Men som alltid när man har en åsikt, så får man stöta på mothugg.
Dock rätt skönt att se att de som huggit mig mest beter sig sjukt illa och kallar andra för öknamn.

Det är ett drama, men inget videospel. Det är ytterst reellt. Och jag ser det som min uppgift åt mig själv och nära och kära att hålla mig så informerad som möjligt.

Folkhälsoinstitutet är idioter. Möjligen kan Smittskyddsdito göra något vettigt.

Smittskyddsinstitutet ÄR Folkhälsomyndigheten numera (namnbyte). Om du inte menar den europeiska myndigheten i Solna?
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Men kom igen för sjutton, det står ju MISSTÄNKT smittade!!! Varför skriver du inte det!!??
Vad är skillnaden?
Citera
Medlem
Som sagt ingenting fungerar i det svenska samhället så ännu en gång ta dom fel beslut.
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Tyvärr innebär det att en massa smittade kommer till Europa. Jag kan bara hoppas att de testas eller får sitta i karantän, men jag tvivlar starkt på det.
Citera
2020-01-30, 16:50
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
OM det skulle ända så är det ett jätteproblem, därför är det extremt viktigt att sätta alla som kommer från Kina i karantän nu. Det är inte läge att vara rädd om rörelsefriheten i samhället i just detta läget.

Jaa, karantän borde absolut gälla för alla som nu anländer från Kina. Det är så otroligt mycket enklare att mota mota Olle i grind, än att dra igång smittspårning med allt vad det kommer innebära.
Citera
2020-01-30, 16:50
Medlem
Citat:
Länkarna finns i min signatur.
Sen har du även BNO newsdesk

Hittills har siffror släppts ungefär kl 00.00 varje dag, ibland har de även släppt siffror ca 17-18.00
Jag frågade Siam om en thai rapport han sett idag då jag inte sett någon och siffran 14 har hängt med i flera dagar. Det senaste jag läste från regeringen är att de är tysta sedan 3 dagar i Thailand. Vi som bor här litar inte på något som kommer från thai regeringen vad gäller siffror och annat.
Citera
2020-01-30, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Byggfusk är väl vanligt också. Kom upp till ytan vid den hemska jordbävningen i Chengdu tror jag det var. Ny hus (många skolor) rasade medan gamla hus stod pall. Har för mig att det var ramaskri om korruption. Vet inte om det delades ut många nackskott då. Har inte följt det.

Men slukhål läser man om lite överallt. Hur ser man till att det inte uppstår?

Nu är jag inte geolog eller byggnadsarbetare, men jag antar att man undersöker grunden noggrant och mäter mängden nederbörd mm på platsen ifråga och stabiliserar detta. Men, som sagt, jag är inte den rätta att svara på det. Jag vet bara att man misslyckas totalt här i Kina med detta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Om det inte blir karantän så får vi fan skylla oss själva för att vara idioter.
Det börjar närma sig helg...ingen har väl tid att ta beslut om det nu...de får väl svar till veckan om de ska sitta i karantän. sverige i ett nötskal (min tanke)
Citera
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Vad är skillnaden?

Mellan en misstänkt sjukdom och en bekräftad sjukdom? Är det ett slags skämtfråga?
Citera
2020-01-30, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Den här sajtens siffror verkar de flesta lita på, källan är WHO:
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html?fbclid=IwAR24qlLkkfbRl7Cj8H9SVymCvFKWjL WbOtdkQQUKeCr5LCcwNAYyZfpuvZU#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

Så igår var tydligen antalet bekräftat smittade i världen knappt 8000 (säkerligen mångdubbel fler som inte behövt uppsöka sjukvård), antalet döda 170, varav 162 i Hubeiprovinsen, 8 i övriga Kina.
I övriga världen 105 smittade, inga döda.

Var och en får tolka siffrorna efter eget skön, själv tycker jag det är mycket väsen för -- kanske inte ingenting -- men för väldigt lite.

Tråden är full av trygghetsnarkomaner och kontrollfreak (vilket egentligen är samma sak) som blir så skräckslagna att de skiter på sig om de inte får besked på att detta virus är hundraprocentigt ofarligt.

Det är inte helt ofarligt men det innebär inte att vår civilisation komma att utraderas. Vilket sagda trygghetsapologeter tror.
Citera
2020-01-30, 16:53
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Vad är skillnaden?
Seriöst? Förstår du verkligen inte skillnaden mellan "smittade" och "misstänkt smittade"!?

De "smittade" har blivit diagnosticerade med tester att de är smittade.

De "misstänkt smittade" kanske snörvlar, hostar, har feber eller något annat. De kanske väntar på att bli testade eller väntar på att få resultatet från testet. De kanske har vanlig säsongsinfluensa.

Du ser ju själv i statistiken att man gör skillnad på "smittade" och "misstänkt smittade". Antal "smittade" är färre än antal "misstänkt smittade". Du måste ju då fatta att det inte är samma sak.

Ändra din signatur nu! Den ser lögnaktig ut.
Senast redigerad av Madagascar 2020-01-30 kl. 16:58.
Citera
2020-01-30, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
En japan i 50-årsåldern som besökt Wuhan 24 december-13 januari insjuknade 25-26 januari med 38 graders feber, åkte till sjukhus 27 december men skickades hem efter att det konstaterats att han inte hade lunginflammation. Han återkom till sjukhuset igår med 39 graders feber där det konstaterades att han hade lunginflammation orsakat av nya corona-viruset.

Antingen har denna man haft enorm otur eller så var viruset allmänt spritt i Wuhan redan 13 januari. Inkubationstiden är dessutom förvånansvärt lång, åminstone 12 dygn i detta fall.

Låter som han smittats i Japan, exempelvis av en kollega som inte blivit sjuk...
...eller så är detta virus än värre än vad vi trott hittills.
Citera
2020-01-30, 16:54
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nej jag tar inte på mig skulden. Jag skulle ha stängt gränsen för två veckor sedan om jag hade fått bestämma. Det är våra vidriga politiker och myndigheter som bär hela ansvaret för att man utsätter miljoner människor för risken att dö. Det är fullt i klass med förintelsen.

Nej det blir ingen karantän.
Saxat från folkhälsomynd:

"Att sätta friska personer i karantän innebär en mycket stor inskränkning i de grundläggande individuella mänskliga fri- och rättigheter som vi har i Sverige, det är noga reglerat i smittskyddslagen under vilka omständigheter det får ske. Att placera personer i karantän är en kraftig åtgärd. I nuläget är det varken motiverat eller möjligt"

Dumma fanskap alltså
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in