Citat:
Ursprungligen postat av
Greensky
Svaret på din hopplösa förklaringsbörda:
1: Konstigt då att mina då tyska kollegor redan på 80-talet skrattade åt våra dåliga svenska löner inom verkstadsindustrin, och ännu mer efter dess. Det är och har varit svenska statens vårdslösa hantering av skattepengarna som är problemet inget annat.
2: Hur mycket än svenska företag samt dess arbetare betalar i skatt spelar ingen roll, för de pengarna kommer inte räcka ändå så länge skattepengarna förslösas (knarkas upp) på massa ovidkommande skit. När det gäller 80-talet snackar inte jag om invandringen utan vansinnesspenderingar i andra sammanhang. Exemplen är otaliga...
Fast det förklarar inte det jag efterfrågade. Inte det minsta. Och inget försök till förklaring ser jag ens.
https://www.ekonomifakta.se/fakta/arbetsmarknad/loner/arbetskraftskostnader-internationellt/
Tittar vi på det liggande stapeldiagrammet så ligger Sverige högre än Tyskland i arbetskraftskostnad.
Tittar vi på diagrammet kan man se hur arbetskraftskostnaden ändrats sedan 2001.
Att Tyskland klarat sig relativt hygglig map BNP/Capita beror på att facken där inte drivit upp arbetskraftskostnaden.
Dina tyska kollegor kanske var mer av enfaldiga byfånar som inte hade någon koll. Sådana kan ju ägna sig åt enfaldiga flabb.
Statens vårdslösa hantering av stöldgods har inte med arbetskraftskostnaden att göra. Det har du fundamentalt missförstått. Du kan inte vänta dig bättre av staten. Felet där är att låta staten ta så mycket av BNP. Singapores 14% är mer lämplig nivå.
Mitt inlägg handlade om arbetskraftskostnad. Men det du skriver handlar om all möjligt annat, utom just det. Läste du inte vad du citerade?