2020-01-29, 19:14
Medlem
Dr.Katis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kompish
Överallt pratas det om att eventuellt utlysa internationellt ”hälsonödläge”, men vad exakt menas med hälsonödläge? Vad är åtgärderna?
Undrar också!

Hoppas det betyder att man slipper gå till jobbet och ombeds stanna hemma så länge det inte gäller samhällsbärande arbeten!

Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Imte ett dugg roligt själv har jag tack gode gud dykardräkt och syrgas hemma. Jag har också börjat bygga en trekammardusch med andra steget bestående av förbjudet desinfektionsmedel som dödar allt
Zyklon B?
Citera
2020-01-29, 19:15
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrunoC-2.0
Vad finns det egentligen för mening med att de går in på flygplan och tar febertermometern på passagerare? Såg man hade gjort det i bl.a. Italien på inkommande plan från Kina.

Men ifall inkubationstiden för corona är 2-14 dagar måste det ju vara tämligen meningslöst?

Krismedvetandet måste höjas. Så ja, det är bra även om åtgärden i sig är meningslös.
Citera
2020-01-29, 19:16
Medlem
booreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Men herregud... Skärp dig! Jag pratar om specifikt om detta virus eller typer som SARS etc, inte något virus man blir lite ”trött” utav som du nämner. Sen såg jag förövrigt en expert säga även att vanliga djur som grisar, hundar etc inte normalt är bärare till Corona virus.

Då skulle det väl knappas finnas vaccin till de flesta djur? Ifs han kanske menade muterade hoppa till människa versioner? Men det vet man väl knappast på förhand när det händer, tex kamel när det kommer till MERS. Inget är vanligt, men plötsligt händer det.
Citera
2020-01-29, 19:19
Medlem
Tänker på kinesiskan i Finland.. Att bara 15 st är potentiellt smittade då hon har flygit från Kina till Helsingfors och vidare till Ivalo? Var det bara 15 personer på flygplanet? 🤔
Helsinki airport var tom på folk? Osv.
Citera
2020-01-29, 19:19
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.o.c-Art
Du ser inte vad det står eller?

Att dödsfallen har börjat minska.
Citera
2020-01-29, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prismatix
Jag hittade en intressant rapport om hur det fastställs att någon friskförklaras från detta virus:

As of January 22, 28 of 41 patients have been discharged from the hospital. Decision for discharge was based on reduction of fever for at least 10 days, and improvement of chest radiographic evidence, and viral clearance in respiratory samples from the upper respiratory tract.

Man skriver alltså ut folk då de inte har haft feber på 10 dagar och lungorna har återhämtat sig.
Kan vara en förklaring till varför rapporter om tillfrisknande blir dröjande: först skall man alltså återhämta sig från lunginflammation och feber och sedan skall man vara symtomfri i minst 10 dagar.

Källa: https://www.contagionlive.com/news/c...in-wuhan-china

Fast långt ifrån alla hamnar på sjukhuset och är så pass sjuk oht.
Majoriteten överlever hemma utan röntgen, CT, virusclearance från labbet och officiell friskförklaring.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Men herregud... Skärp dig! Jag pratar om specifikt om detta virus eller typer som SARS etc, inte något virus man blir lite ”trött” utav som du nämner. Sen såg jag förövrigt en expert säga även att vanliga djur som grisar, hundar etc inte normalt är bärare till Corona virus.

Nej, du har vid minst två tillfällen inte varit specifik när du borde ha varit det.

Novel coronavirus (2019-nCoV) heter det, skriv det om det är det viruset som inte kan bäras av vanliga djur, och påstå inte generellt att vanliga djur inte kan bära coronavirus.

Kan man inte bli trött av SARS?

Att inte normalt bära, är inte synonymt med att inte kunna bära.

Det här är en tråd i Vetenskap och humaniora, någon form av vetenskaplig korrekthet är inte för mycket begärt, snickesnacket passar bättre över ett köksbord.

Och ja, det är högst relevant att du skiljer på olika virus i just det här sammanhanget.

Definitionen på vanliga djur lämnar jag därhän.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZebSunshine
Tänker på kinesiskan i Finland.. Att bara 15 st är potentiellt smittade då hon har flygit från Kina till Helsingfors och vidare till Ivalo? Var det bara 15 personer på flygplanet? 🤔
Helsinki airport var tom på folk? Osv.

Dom räknar på en snällare smittspridningsmodell än vad vi gör generellt gör i denna tråd.
Citera
2020-01-29, 19:21
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Sitta och klippa ihop egna "nyheter" och lägga upp på imgur

(bilden lades upp samtidigt som du postade ditt inlägg....)

Jag la upp bilden eftersom jag inte kunde copy-pasta från sidan jag läste det på. Men här har du källan.

Nyheten från 23:00: https://news.qq.com/zt2020/page/feiyan.htm#news

Puss på dig.
Citera
Medlem
booreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kompish
Överallt pratas det om att eventuellt utlysa internationellt ”hälsonödläge”, men vad exakt menas med hälsonödläge? Vad är åtgärderna?

Knappast något globalt nödläge innan iaf ytterligare ett land börjar få dödsfall. Möjligen då kan vi se om vi kan öppna Världsbankens pandemifond.
Citera
Medlem
Kedoslavs avatar
Nu börjar de även närma sig Sverige då Finland fått sitt första fall, finns bara en lösning på att de inte kommer hit och de är att STÄNGA GRÄNSEN.
Är inte hela staden Wuhan satt i karantän? Hur kom denna risodlaren till Finland om ingen kommer in eller ut ur Wuhan?
Citera
2020-01-29, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbaRegia
Fast långt ifrån alla hamnar på sjukhuset och är så pass sjuk oht.
Majoriteten överlever hemma utan röntgen, CT, virusclearance från labbet och officiell friskförklaring.

Jo, precis men de ingår inte heller i statistiken för friskförklarade. Artikeln beskriver patienter som legat inlagda och tillfrisknat under sin vistelse på sjukhuset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in