2020-01-29, 15:57
Medlem
booreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Mycket prat om hur det smittar. Men vet man något om vad är sannolikheten att man trillar av pinn om man är smittad?

Det känns som en viktig parameter.
Det vet man med någorlunda säkerhet först när allt är över.
De som smittas idag, tillfrisknar/dör inte i dag och de som dör/tillfrisknad idag är länge sedan de smittades.

Det där är det senaste jag sett, finns olika modeller.https://twitter.com/coopesdetat/status/1222498720861679619 , man ska dock komma ihåg att den räknar med att viruset får härja fritt utan åtgärder.

Sedan kommer rapporter från Bejing att viruset i andra hand börjat drabba allt yngre https://www.chinadaily.com.cn/a/202001/29/WS5e315d56a31012821727399f.html
Citera
2020-01-29, 15:59
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hestbice
I Sverige och i övrigt frisk, typ noll risk. I random by i afrika utan vettig sjukvård, kanske 1-10%, som en vanlig influensa med nytt namn helt enkelt, media behöver nåt att skriva om.

Aa antog det. Så om man överdriver rejält att man har 1% risk att bli smittad och sedan 10% risk att man dör så alltså 0.1% risk att gå hela förloppet. Så japp inget att personligen att noja över alltså.

Men ja beklagligt i Kina med så mkt folk och tätt. Bra att de verkar ta det på allvar iafl av det ytterst lite jag vet.
Citera
2020-01-29, 16:02
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealRoastBeef
Jag förstår varför svenskarna lallar runt helt oförstående om magnituden av en spridning i Europa när jag läser sådant här. Det blir halv panik om swedbankappen ligger nere två timmar i det här landet. Betänk följderna av en epidemi med överbelastad sjukvård, brutna just in time-kedjor och folk som kräver vård för anhöriga med våld. Mycket i denna tråd är betraktelser från en generation där en jobbig dag är en dag då surdegen gick åt helvete eller senaste dataspelssläppet blir en vecka försenat.

Jag var ironisk. LOL. Viruset är aggressivt men inte ”farligt”. Det kommer ett vaccin mycket snart.
Citera
2020-01-29, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Jag var ironisk. LOL. Viruset är aggressivt men inte ”farligt”. Det kommer ett vaccin mycket snart.
Vaccin måste testas, så det kommer om 1 år, det är rätt långt fram i tiden
Citera
2020-01-29, 16:03
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boored
Det vet man med någorlunda säkerhet först när allt är över.
De som smittas idag, tillfrisknar/dör inte i dag och de som dör/tillfrisknad idag är länge sedan de smittades.

Det där är det senaste jag sett, finns olika modeller.https://twitter.com/coopesdetat/status/1222498720861679619 , man ska dock komma ihåg att den räknar med att viruset får härja fritt utan åtgärder.

Sedan kommer rapporter från Bejing att viruset i andra hand börjat drabba allt yngre https://www.chinadaily.com.cn/a/202001/29/WS5e315d56a31012821727399f.html

Börjar drabba allt yngre? Det är allmänt känt att alla åldersgrupper kan smittas av viruset.
Citera
2020-01-29, 16:04
Medlem
fernebos avatar
Omvärlden börjar så sakta att isolera Kina för att bromsa smittspridningen. Nu ställer även Lufthansa in alla flyg till och från Kina. Dags för SAS att följa efter?
Citera
2020-01-29, 16:04
Bannlyst
En kines flög från frankfurt till nanjing och hostade som fasiken. Kinesen har varit i wuhan för 2 veckor sedan.

Lufthansapersonalen flög sedan hem till frankfurt efter att ha tillbringat 12 timmar i slutet rum med kinesen

https://www.google.com/amp/s/amp.welt.de/vermischtes/live205334991/Coronavirus-Verdachtsfall-in-Lufthansa-Maschine-Crew-kehrt-zurueck.html
Citera
2020-01-29, 16:05
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SDI
Är det bara jag som tycker det rent matematiskt borde vara osannolikt att bara 5500 av 11 miljoner i wuhan är smittade? Hur är det då möjligt att det spridit sig till så lätt till många andra länder. Jag menar bara 0.0005% av befolkningen är ju smittade i wuhan, det känns osannolikt att så många fall upptäckts på andra platser med den extremt lilla mängden officiellt smittade.

Självklart är siffrorna bara de som har testats, sen finns det ett mörkertal gällande alla som blivit sjuka, men inte så sjuka att de behövt söka vård.
Citera
2020-01-29, 16:06
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hestbice
I Sverige och i övrigt frisk, typ noll risk. I random by i afrika utan vettig sjukvård, kanske 1-10%, som en vanlig influensa med nytt namn helt enkelt, media behöver nåt att skriva om.

Har du skrivit till WHO så de får reda på hur det ligger till? Du verkar nämligen vara den enda med säkra siffror. Vilken medicinsk och epidemologisk utbildning har du på ditt CV?
Citera
2020-01-29, 16:14
Medlem
booreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Börjar drabba allt yngre? Det är allmänt känt att alla åldersgrupper kan smittas av viruset.

Så kan det vara, uppenbarligen kände man sig nödgade att påpeka att så är fallet i Beijing iaf.
Citera
2020-01-29, 16:22
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Fram med miniräknaren !

Dödligheten verkar vara från 3.5 - 5 %

Om 10 miljoner blir smittade kommer en halv miljon dö.
Om 100 miljoner blir smittade kommer en miljon dö .

Tror du på 100 miljoner smittade ?

Jag tror att vi i slutet av april kommer att ha betydligt fler än 100 miljoner smittade. Nuvarande ökningstakt av antalet smittade pekar på det. Men det finns väldigt mycket i det nuvarande statistiska materialet som ger anledning till frågor, som inte besvaras.
Citera
2020-01-29, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Hittade information: Fyra personer i Tyskland har smittats av en kollega.

THAILAND - SÄGER ATT DOM INTE KAN STOPPA SMITTAN!

det betyder att alla som kommer från Thailand är högrsik!

https://www.google.com/search?q=thailand+not+able+to+stop+the+spread&oq=t hailand+not+able+to+stop+the+spread&aqs=chrome..69 i57.10495j0j8&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Gå tillbaks till orginalintervjun med hälsoministern så säger att antalet kommer att öka. Då de har många turister från Wuhan Kina, men att vi ska det under kontroll.

Om de lyckas är en annan sak. Dock har Thailand relativt bra sjukvård för just epidemier och m.m.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in