Citat:
Ursprungligen postat av
Mansory
Kul! Har precis fått tag i ett ex, tänkte börja läsa den i dagarna eller tjuvarnas marknad? Vet inte vilken ja ska börja med
Det är ju en slags följetong, så du behöver naturligtvis börja med den första ... och sen följa i tur och ordning.
De olika böckerna speglar författarens samtid, och det som händer i Sverige (och världen) vid den tiden kan återges i böckerna också.
Så det är ju också en anledning att läsa i tur och ordning.
Men det är ju också så att figurerna i boken utvecklas med varje ny bok. Därför blir det dumt att läsa på måfå. Plötsligt är Hamilton nån jävla glidare med flott uniform och så, och man förstår inte hur det gick till - om man inte har läst hela resan han gjort i bok efter bok - han och hans kompisar.
Ska du förresten början med någon bok så kan du ju isf börja med "Ondskan" med tanke på att en av karaktärerna introduceras där p sätt och vis.
Jag har aldrig känt något större behov av att läsa om böckerna, nu så här många år efteråt. Framförallt eftersom jag får idén att de skulle upplevas som alldeles för "daterade" nuförtiden.
Det eftersom de som sagt speglar sin samtid.
I de första böckerna så skriver han ju saker som kan verka så dumma att man undrar vad herr Guillou egentligen tänkte med.
Men ... då glömmer man att han ju är äldre, och att hans erfarenheter sträcker sig längre tillbaks i tiden.
Som tex när han skriver att elitsoldaterna i Hamilton-böckerna minsann gick klädda med skor som hade Gummisulor - så att de skulle kunna smyga heeeeelt ljudlöst.
Dvs det reagerade jag på ganska så starkt när jag läste det första gången.
För vadå liksom ... självklart tyckte jag ju att skorna skulle ha gummisulor och att de då också är "ljudlösa."
Det jag - som yngre än Guillou - inte tänkte på, det var ju att för farbröder av hans generation, då gick man klädda i lågskor och kängor som hade träsulor.
Inte i gympadojjor.
Guillou tänkte alltså att genom att skriva ut att de använda just gummisulor, och att det gjorde deras fotsteg ljudlösa, så skulle han imponera på läsaren, hans föreställda läsare (som liksom Guillou bara gick klädda i då moderiktiga lågskor med hårda sulor).
Men, samma dumheter - iaf i samma stil - gjorde ju självaste kungen av Techno-Thrillers Tom Clancy sig också skyldig till. En av de jobbigaste återkommande sådana dumheterna var ju hur han jämt och ständigt förklarade att huvudpersonens hustru - som var kirurg - brukade spela piano "eftersom det övade upp hennes fingerfärdighet så hon blev ännu bättre kirurg."
Alltså, kom och hjälp mig att ... typ.
Det är ju egentligen jättedumt, men tydligen så blir vissa läsare apimponerade av sånt.
---
Förresten, om du vill läsa något som påminner om Hamilton-böckerna, fast som är mer av "vår egen nutid" så borde du istället läsa Anders Jallai, och hans böcker om de svenska nationella mysterierna (Ubåtskränkningarna, Estonia-katastrofen och Palme-mordet). Och om du fortsätter efter dessa, de tre första, så är resten av böckerna ungefär precis lika tramsiga som Hamilton-böckerna.