2020-01-27, 17:48
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Vad de än ville dölja och skämdes för tog de med sig i döden. Skammen måste vart stor. Om de inte ens vågade berätta för anhöriga. Inte lät om skamliga saker kommer upp till ytan.

De kunde lika gärna kört över ett stup med bilen. Kväva och strypa. Så råbarkat. Goda människor sysslar inte med sånt.
Citera
2020-01-27, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Vad de än ville dölja och skämdes för tog de med sig i döden. Skammen måste vart stor. Om de inte ens vågade berätta för anhöriga. Inte lät om skamliga saker kommer upp till ytan.

De kunde lika gärna kört över ett stup med bilen. Kväva och strypa. Så råbarkat. Goda människor sysslar inte med sånt.

Familjefadern knäckte inte bara sin familj utan även skolans budget. Så enveten var han. På ytan så trevlig och omtänksam, men han kunde mörda sin familj, leda in dem i mörkret p g a sitt eget prestationsmörker. Han var så aspigt lagd att han inte kunde förstå detta utan sökte en diagnos för barnen.

Om man läser hans momssaga inser man att gubben inte var som han skulle, en tafflig typ som inte skulle ha blivit professor och då var allt meningslöst, tyckte han.

När han jobbade hemma, skulle det vara tyst då? Skulle barnet spela piano på bestämda tider? Tror han styrde familjen med järnhand. Inget roligt alls.
Senast redigerad av rappytt 2020-01-27 kl. 18:04.
Citera
2020-01-27, 18:06
Medlem
Citat:

De mördade "omsorgsfullt". Om de gjordet det sista veckan i skenande depression, men de planlade allt under lång tid. Någon var inte frisk huvudet i den familjen och dolde det bra i många år. Det hemska är att barnen larmade genom att vara frånvarande, men ingen såg dem. Precis som med barnen i Ystad som inte fick gå i skolan. Människors makt är oändlig om de är vältaliga. De kan dupera skolväsendet hur lätt som helst, kommuner/skolor är svagare i förhållande till vissa föräldrar. Se bara på Enskilda gymnasiet. Barn spyr och lärare knäcks på grund av heltokiga föräldrar/narcissistiska svin. Den här pappamördaren knäckte en kommuns skolbudget. Ingen fattade ändå, att här är det EN enda förälder som har något problem. Man lade allt på barnen.

Varför har vi inte kommit längre, varför ser man inte sambandet mellan barns bristande skolgång och föräldrarna som individer? Det är inte strukturella problem som är det största problemet, det är föräldrar som inte kan ta hänsyn till sina barns behov.

"A girl has nothing to say..." Möten ovanför barnens huvud. Begravda utan grav. Offer för skenande deprimerade föräldrar eller offer för skolans nonchalans. Allt sammantaget. Ovanpå detta, en "diagnos" utan värde som delar läkarkåren och som måste granskas ordentligt. Finns troligen fler barn därute som hålls hemma. Barnen i Ystad och Bjärred är bara toppen på isberget!
Senast redigerad av rappytt 2020-01-27 kl. 18:12.
Citera
2020-01-27, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
De mördade "omsorgsfullt". Om de gjordet det sista veckan i skenande depression, men de planlade allt under lång tid. Någon var inte frisk huvudet i den familjen och dolde det bra i många år. Det hemska är att barnen larmade genom att vara frånvarande, men ingen såg dem. Precis som med barnen i Ystad som inte fick gå i skolan. Människors makt är oändlig om de är vältaliga. De kan dupera skolväsendet hur lätt som helst, kommuner/skolor är svagare i förhållande till vissa föräldrar. Se bara på Enskilda gymnasiet. Barn spyr och lärare knäcks på grund av heltokiga föräldrar/narcissistiska svin. Den här pappamördaren knäckte en kommuns skolbudget. Ingen fattade ändå, att här är det EN enda förälder som har något problem. Man lade allt på barnen.

Varför har vi inte kommit längre, varför ser man inte sambandet mellan barns bristande skolgång och föräldrarna som individer? Det är inte strukturella problem som är det största problemet, det är föräldrar som inte kan ta hänsyn till sina barns behov.

"A girl has nothing to say..." Möten ovanför barnens huvud. Begravda utan grav. Offer för skenande deprimerade föräldrar eller offer för skolans nonchalans. Allt sammantaget. Ovanpå detta, en "diagnos" utan värde som delar läkarkåren och som måste granskas ordentligt. Finns troligen fler barn därute som hålls hemma. Barnen i Ystad och Bjärred är bara toppen på isberget!
Om du hade läst polaren Höglunds bok så skulle du veta att diagnosen granskades grundligt. Men då skulle din fantasifulla motivbild rasa ihop som ett korthus.
Citera
2020-01-27, 21:40
Medlem
Citat:

Hur märklig måste man vara i huvudet om man tycker att de hellre borde kört över ett stup med bilen? Skulle man ha lurat barnen att det var en berg&dalbana eller hur tänkte du egentligen? Hur dödar goda människor sina barn?

Du blandar fortfarande ihop möjligheten att dom trodde sig göra gott med att om man ser den möjligheten så håller man med. Det om något är råbarkat och småsint.
Senast redigerad av N.Armstark 2020-01-27 kl. 21:43.
Citera
2020-01-27, 22:52
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:

Vad är det som säger att föräldrarna skämdes över något?
Citera
2020-01-27, 23:58
Medlem
Det är fullt möjligt att båda föräldrarna led av kroniska och återkommande depressioner, som obehandlade ledde till ett tungt mörker i hemmet, där döttrarna sög upp stämningen och blev oroliga... och trötta av det.

Vilka problem familjen än hade, så var det en eller båda föräldrarna som stod för problemen som slutade med överlagda massmord. Inte döttrarna.
Citera
2020-01-29, 10:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Det är fullt möjligt att båda föräldrarna led av kroniska och återkommande depressioner, som obehandlade ledde till ett tungt mörker i hemmet, där döttrarna sög upp stämningen och blev oroliga... och trötta av det.

Vilka problem familjen än hade, så var det en eller båda föräldrarna som stod för problemen som slutade med överlagda massmord. Inte döttrarna.

Eftersom det är bevisat att föräldrarna tillsammans och i samförstånd dödade sina barn och att de planerat morden på sina döttrar sedan hösten innan de dödade sina barn, är det rimligt att anta att båda två var en del av "problemet".

Att utesluta den ena av mördarna från "problematiken" kräver att man är mördarkramare och det är något som står i strid med både etik och moral och kan ge en föreställning om fri lejd och oskuld till framtida presumtiva mördare.

Vänligen undvik att låta detta bli en möjlighet genom att försvara en av polisen konstaterad mördare!
Citera
2020-01-29, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ett elitistiskt tankesätt kanske? Attt de hade samma synsätt och samma planering för sina barns liv och framtid, som de hade för sina egna liv? Man måste lyckas för att "bli något"? Inget annat fanns på kartan. En utebliven professur i moms (!?) och 2 kroniskt sjuka barn fick det att brinna i proppskåpet?
Exakt så tänker jag. Elitister som ser barnen som en förlängning av sig själva. Inte som egna individer som själva avgör huruvida deras liv har en mening.
Lyssnade på Höglunds bok på storytel. När man hör dom sjuka orden läsas upp från det s.k. förklaringsbrevet, Till dom det berör........ Vem uttrycker sig så? Formellt och känslokallt ända in i döden. Elitismen har nog gått i arv i generationer. Vad döljer sig bakom allt bläck i fupen?
Apropå boken. Blir en stor bokbål om alla som skrivit om uppväxt i dysfunktionella familjer ska tystas. Författare är ett yrke och för sitt jobb brukar man ta betalt. Jag är tacksam att någon vågat skriva om och ifrågasätta den officiella bilden av familjen i bjärred.
Citera
2020-01-29, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Exakt så tänker jag. Elitister som ser barnen som en förlängning av sig själva. Inte som egna individer som själva avgör huruvida deras liv har en mening.
Lyssnade på Höglunds bok på storytel. När man hör dom sjuka orden läsas upp från det s.k. förklaringsbrevet, Till dom det berör........ Vem uttrycker sig så? Formellt och känslokallt ända in i döden. Elitismen har nog gått i arv i generationer. Vad döljer sig bakom allt bläck i fupen?
Apropå boken. Blir en stor bokbål om alla som skrivit om uppväxt i dysfunktionella familjer ska tystas. Författare är ett yrke och för sitt jobb brukar man ta betalt. Jag är tacksam att någon vågat skriva om och ifrågasätta den officiella bilden av familjen i bjärred.
Hade jag varit i den sitsen, att skriva ett avskedsbrev, så hade jag också satt en sådan rubrik. Det hade varit till den som hittat mig. Jag pratar alltså om ifall jag begått självmord. Mina barn skulle jag inte tagit med mig.

De kärleksfulla orden hade jag skrivit i privata brev till nära och kära, vilket också verkar ha gjorts. Jag vet att många härinne tyckte det var iskallt, jag har ju hängt med i tråden, men själv ser jag det som en alldeles utmärkt rubrik. Officiellt, till polis och/eller ambulans. En förklaring till varför man gjort som man gjort. De hade fullt klart för sig om att en förundersökning skulle komma att ske. Att lägga upp ett varmt, kärleksfullt avskedsbrev till allmän beskådan skulle inte jag heller gjort. Dom skulle jag självklart skriva separat.

Men vårt tyckande om den rubriken, den är ju subjektiv. Finns nog inte något rätt eller fel där.
Citera
2020-01-29, 12:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll

Gissningsvis ligger det mer bakom denna familjeförintelse än klass, eftersom det är närmast unikt att föräldrar från någon klass utrotar sig och sin familj. Har inte heller sett någon statistisk korrelation mellan inkomst/klass/utbildningsnivå och familiecid/filecid, oavsett om det är en eller som i detta ärende två föräldrar som dödat sina barn. Det verkar således som att klass är en fullständigt ovidkommande faktor vid barnamord och att det är helt andra faktorer som man ska söka efter.

Sist i boken som du lyssnat på beskriver en av Sveriges mest kunniga och mest välrenommerade forskare på området, Henrik Lysell, om orsakerna till varför föräldrar dödar sina barn. Se till att du orkar lyssna så långt, så kanske några av dina frågetecken rätas ut.

För det måste väl vara så som vi kan förebygga risker och hjälpa människor, barn som vuxna, i svårigheter - genom kunskap och fakta? Inte genom fantasier och egna erfarenheter som vi projicerar på andra människor. Då riskerar vi ju att utarma fakta, förvilla och skapa felaktiga metoder på dessa felaktiga grunder - och därmed i längden göra mer skada än nytta.
Senast redigerad av Krmkr 2020-01-29 kl. 12:06.
Citera
2020-01-29, 12:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Hade jag varit i den sitsen, att skriva ett avskedsbrev, så hade jag också satt en sådan rubrik. Det hade varit till den som hittat mig. Jag pratar alltså om ifall jag begått självmord. Mina barn skulle jag inte tagit med mig.

De kärleksfulla orden hade jag skrivit i privata brev till nära och kära, vilket också verkar ha gjorts. Jag vet att många härinne tyckte det var iskallt, jag har ju hängt med i tråden, men själv ser jag det som en alldeles utmärkt rubrik. Officiellt, till polis och/eller ambulans. En förklaring till varför man gjort som man gjort. De hade fullt klart för sig om att en förundersökning skulle komma att ske. Att lägga upp ett varmt, kärleksfullt avskedsbrev till allmän beskådan skulle inte jag heller gjort. Dom skulle jag självklart skriva separat.

Men vårt tyckande om den rubriken, den är ju subjektiv. Finns nog inte något rätt eller fel där.
Ja, det var nog riktat allmänt.
Det är inte heller sagt att det var så emotionella utspel och stora utsvävningar. Vid allvarlig depression kan det te sig monotont. Frozen. Kortfattat. Om det öht lämnas nåt. Finns otaliga med frågan varför.

Ibland resonerar folk som om det skulle efterlämnas långa tårdrypande noveller.
De orkar oftast inte, och det återspeglas.
Det är nog en sak vad man tycker och tror som frisk och pigg. En annan sak vid branten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in