Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-23, 05:06
  #9889
Medlem
Opinionen (åtminstone i Ipsos) är i princip tillbaka där den var i januari. Kristersson har hämtat tillbaka det mesta av stödet som gick förlorat sen början av året.

Men att växa ytterligare blir nog betydligt tuffare.
2017-11-25, 20:19
  #9890
Moderator
Ancistruss avatar
Ny o.u. från YouGov. Genomförd 17-20 Nov 2017. 1524 personer har svarat. Förändring från föregående månad inom parentes.

F! 1,3 (-0,8)
V 7,6 (-0,1)
S 25,2 (+-0)
Mp 4,6 (+1,4)
C 10,3 (+1,3)
L 4,5 (-0,9)
M 20,2 (+0,3)
Kd 2,8 (-0,2)
SD 20,7 (-1,2)
Övr 2,6 (+-0)

C och Mp tycks gå bra. SD, L och F! tycks gå dåligt. Varför då? L har haft landsdagar, borde inte uppmärksamheten gynnat dem? C och Mp har jag däremot inte hört mycket av, men de ökar! Vad har hänt den senaste tiden som skulle kunna orsaka detta? Eller är det som jag tror bara brus? Jag tycker den senaste tiden helt kretsat kring #meeto, borde inte F! gynnas av detta, eller tänker jag helt fel nu? Av de som fått mest uppmärksamhet är ju många politiskt till vänster och ofta tydligt uttalade feminister (t.ex. journalister på Aftonbladet). Borde inte S och V sjunka kraftigt? Sd talar ju mycket om sexualbrott och ses som antietablissemang, borde inte de gynnas av mängder av sexualbrott i etablissemangett? Kd talar ju mycket om etik och moral, men ökar inte ändå, utan ligger farligt lågt i mätning efter mätning. Kommer de ens klara 4%-spärren i valet? Jag förstår verkligen ingenting!

Många frågor, men vad säger ni?
2017-11-25, 20:38
  #9891
Moderator
Ancistruss avatar
Ny o.u. från Sentio. Genomförd 16-21 Nov 2017. 1174 pers tillfrågade, 859 av dessa har uppgivit partipreferens. Föregående månad inom parentes.

M 18,2 (16,8)
L 4,2 (5,5)
C 9,1 (9,6)
KD 3,3 (2,3)
S 26,6 (25,9)
V 7,7 (8,8)
MP 4,8 (4,0)
SD 21,7 (22,8)
F! 1,9 (1,9)
PP 0,9 (1,1)
MED 0,5 (*)

*= MED är ej tidigare redovisade.

Jag uppskattar verkligen att Sentio väljer att redovisa mindre partier också. Jag hoppas verkligen att andra o.u. kommer att ta efter detta. (Även om jag ärligt talat betvivlar det.)

Som jag skrev i mitt förra inlägg så tycker jag att #metoo borde haft någon inverkan. Men tydligen inte...

Vilka slutsatser kan man dra av ovanstående o.u? Kan man ens dra några alls? Eller är det som jag tror bara brus?
2017-11-27, 13:14
  #9892
Medlem
storraps avatar
Tror ni stödröster från M räcker f a rädda KD? KD ut och alliansen är dödligt skadad.
2017-11-27, 13:40
  #9893
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storrap
Tror ni stödröster från M räcker f a rädda KD? KD ut och alliansen är dödligt skadad.
KD:s lilla % är inte så viktig. M tappade 7% i senaste valet och Batra 7% till i OU. Så svängningar i ett parti är större än hela KD
2017-11-27, 18:41
  #9894
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storrap
Tror ni stödröster från M räcker f a rädda KD? KD ut och alliansen är dödligt skadad.

Det är ju inte första gången de ligger risigt till ett år innan ett val. Ändå har de alltid klarat sig kvar. Det har ju även hänt andra partier.

Jag tror att Kd liksom Mp och L kommer att välja ut en fråga som verkar "het" och där de uppfattar sig ha ett stort förtroende. Marknadsföra denna stenhårt och hoppas att det räcker för att komma över 4%-spärren.

Jag tror Kd har goda möjligheter att få stödröster, främst från M (och kanske även enstaka från Sd?). Just som du säger, Alliansen är dödligt sårad annars.

Även L kan nog få stödröster, både från M och kanske även S.

Mp har nog svårare att få stödröster. Det är främst sympatisörer från de största partierna (dvs S, M och Sd) som har råd att stödrösta. Då inga från M eller Sd lär stödrösta på Mp, så återstår det endast S-väljare. Jag har uppfattat att de flesta S-väljare ogillar Mp. Så jag tror faktiskt de ligger farligare till än Kd och L.

Men som sagt var, jag tror inget parti åker ut och inget nytt kommer in.
2017-11-27, 20:02
  #9895
Medlem
Mellbergans avatar
Jag tror att både KD och MP åker.

Från de 4.6% förra året var det också stödröster från M inkluderat i KDs väljarkår. SD lär dubbla sig till 2018 och många av KD orginal-röstarna samt KD-stödröstarna från M lär vi det laget ha övergått till SD. Sen ska vi inte glömma att KD är mycket små bland unga väljare samt mycket stora bland äldre väljare. Vilket även det innebär en nettoförlust från 2014-2018 kommer ske i gamla väljare som hinner dö.

Sedan, så som MP pressades S idag tror jag knappast kommer leda till några stödröstare från S. Tror S-väljare mycket hellre ser en ren S-regering som söker majoriteter på egen hand i riksdagen beroende på politiskt område och skiter fullständigt i MP.
__________________
Senast redigerad av Mellbergan 2017-11-27 kl. 20:06.
2017-11-27, 20:12
  #9896
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Jag tror att både KD och MP åker.

Från de 4.6% förra året var det också stödröster från M inkluderat i KDs väljarkår. SD lär dubbla sig till 2018 och många av KD orginal-röstarna samt KD-stödröstarna från M lär vi det laget ha övergått till SD. Sen ska vi inte glömma att KD är mycket små bland unga väljare samt mycket stora bland äldre väljare. Vilket även det innebär en nettoförlust från 2014-2018 kommer ske i gamla väljare som hinner dö.

Sedan, så som MP pressades S idag tror jag knappast kommer leda till några stödröstare från S. Tror S-väljare mycket hellre ser en ren S-regering som söker majoriteter på egen hand i riksdagen beroende på politiskt område och skiter fullständigt i MP.
Nja, det beror nog på hur de hanterar det aktuella amnestiförslaget i RD. Det kommer nog att vara avgörande för fler partier dessutom.
2017-11-27, 20:17
  #9897
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nja, det beror nog på hur de hanterar det aktuella amnestiförslaget i RD. Det kommer nog att vara avgörande för fler partier dessutom.
Syftar du på MP nu?
2017-11-27, 20:55
  #9898
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Syftar du på MP nu?
Jag syftar på alla partier. De som röstar ja till MP/S-förslaget kommer nog att straffas. Jag tror att många flyktingvänliga tycker att dagens amnestiförslag är att gå för långt. Vad gäller KD och kanske L kommer detta vara helt avgörande.
2017-11-27, 21:05
  #9899
Medlem
KD brukar visserligen räddas av stödröster, men det finns tre saker som komplicerar det hela.

Det första är att KD inte brukar ligga så risigt till som 3%. Det krävs ovanligt många stödröstare nu.

Det andra är att KD brukar vara det enda partiet som behöver räddas. Just nu lutar det åt att även L skulle behöva stödröster.

Det tredje är att M inte har sådär jättemycket att avvara. Just nu ligger de kring c:a 21% innan stödrösterna har dragits bort. Att hyvla bort så det räcker till att rädda både L och KD skulle dra ner M till rena Bo Lundgren/AKB-nivån, och där vill man absolut inte hamna igen.
2017-11-27, 21:07
  #9900
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag syftar på alla partier. De som röstar ja till MP/S-förslaget kommer nog att straffas. Jag tror att många flyktingvänliga tycker att dagens amnestiförslag är att gå för långt. Vad gäller KD och kanske L kommer detta vara helt avgörande.
MP, V och C-väljare har ju sedan innan denna linjen så tror knappast att deras väljare kommer att reagera negativt. Däremot S, KD, L samt M håller jag med dig i att de kommer tappa.

Detta förslaget kommer förvisso oavsett gå igenom. Rödgröna/C innehar en majoritet i riksdagen och alla är positiva till förslaget såvitt jag förstått det.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback