2020-01-29, 00:49
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Känns väldigt tidigt att dra slutsatser om vikande antal smittade/döda i detta skede. Tycker det är oroväckande många som anges som allvarligt sjuka i Wuhan. En teori som det talats om är ifall dosen virus man exponeras för vid smittotillfället har inverkan på hur allvarligt man drabbas.

Spridningen i Afrika kan bli hemsk. De har dessutom ett pågående ebolautbrott i Kongo(om jag minns rätt) sedan länge.

Något som också är oklart är om viruset påverkar olika etniciteter på olika sätt. Blir antalet döda bland västerlänningar markant högre än för kineser så lär ju teorin om ett biologiskt vapen få en del fart.
Citera
2020-01-29, 00:49
Medlem
Kedoslavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakap0
Kort sagt, äter man inte fläsk med bönor så skapar man sjukdomar och alla i världen riskerar att dö, fair enough ska ge mig ut och äta gräshoppar i sommar och sedan bege mig till Stockholm!
Ge dig, det är bevisat att de kommer ifrån va dom stoppar i sig. Men om du nu tycker att jag är rasist och vill stänga gränserna, sätt dig på ett plan till Wuhan gå till första närmaste sjukhus och gå runt och krama dom som är smittade och kom inte tillbaka 😊.
Citera
2020-01-29, 00:50
Medlem
Kedoslavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealRoastBeef
Känns väldigt tidigt att dra slutsatser om vikande antal smittade/döda i detta skede. Tycker det är oroväckande många som anges som allvarligt sjuka i Wuhan. En teori som det talats om är ifall dosen virus man exponeras för vid smittotillfället har inverkan på hur allvarligt man drabbas.

Spridningen i Afrika kan bli hemsk. De har dessutom ett pågående ebolautbrott i Kongo(om jag minns rätt) sedan länge.

Något som också är oklart är om viruset påverkar olika etniciteter på olika sätt. Blir antalet döda bland västerlänningar markant högre än för kineser så lär ju teorin om ett biologiskt vapen få en del fart.
Ebola är dock inte luftburet.
Citera
2020-01-29, 00:52
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedoslav
Det är det nog ingen som påstår, men att ha två dödliga epidemier lösa i ett efterblivet land lär påverka hur spridningen utvecklas.
Citera
2020-01-29, 00:52
Medlem
liarsenics avatar
China's National Health Commission will start releasing coronavirus updates twice a day at 8 a.m. and 3 p.m., according to state-run media. Until now there was only 1 national update a day.

Har nog inte avtagit om man ska börja släppa uppdateringar två gånger per dag istället för en. Klockan 8:00 svensk tid vet vi mer.

Källa: https://twitter.com/BNODesk
Senast redigerad av liarsenic 2020-01-29 kl. 00:56.
Citera
2020-01-29, 00:58
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedoslav

Nej men jag menar att det är rätt tufft att slåss mot både Ebola och 2019nCoV samtidigt. En farhåga var att Ebolautbrottet skulle kunna sprida sig utanför Kongo när vård och kontrollinsatser rasar ihop.
Citera
2020-01-29, 00:58
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:

Ja, det är intressant att 125 av 3554 konstaterade fall har dött i Hubei-provinsen medan endast 6 av 2024 konstaterade fall gjort det utanför. Antingen så är det brist på vårdresurser i Hubei-provinsen eller så stannar folk hemma av rädsla att bli smittade tills det är för sent att rädda dem.
Citera
2020-01-29, 00:59
Medlem
Citat:
Du tänker nog rätt. Vid panik och brutna "just in time"-kedjor kan det vara bra att ha förnödenheter som räcker ett tag. Samhället är skörare än de flesta förstår.

Kan en normalt frisk person i regel hantera en jobbig lunginflammation?

Ja.

Kan det vara potentiellt farligt?

Ja, absolut, men det är rätt liten chans att man dör.

Det är ändå fett få personer som faktiskt blivit sjuka såhär långt. Känns som alla talar om hur många som döljs osv, men det lyfts aldrig hur många som blivit exponerade men inte blivit sjuka alls.

Foliehattarna kommer tycka jag är godtrogen och naiv. Jag tänker mer att jag försöker vara rationell och hålla huvudet kallt.
Citera
2020-01-29, 01:00
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakap0
Asiater överlag har fett koll på precis allt, duktiga jävla människor, vetifan om det ens finns en enda asiat under 100 i IQ..

Youtube är fullt med filmer som visar asiatiska matmarknader, välj vem som helst som syns i bild, knappast över IQ100.

I övrigt så lär det finnas många intelligenta i Kina, dock kan man fråga sig vem som bestämde att folk skulle få packa in sig som sardiner på sjukhusen, inte bra ur smittspridningssynpunkt.
Citera
2020-01-29, 01:00
Medlem
kansascityshuffles avatar
Vad är orsaken till detta dramatiska fall?
Pang boom, över 50 miljoner människor försvinner från städer för att 21 personer har dött inom loppet på ett dygn och bygger nya sjukhus i samband när det blev en världsnyhet.

”Det är ingen fara, ni är domedagsprofeter.”

Många forskare har bekräftat att det finns tiotusentals fall. Men media mörkar och tystar ner dem.

Det är ett IQ-test om människan förtjänar att leva. Nu är det på tiden att vi delar upp oss och låter mindre intellektuella människor självdö. De är roten till allt ont.
Senast redigerad av kansascityshuffle 2020-01-29 kl. 01:04.
Citera
2020-01-29, 01:06
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Ja, det är intressant att 125 av 3554 konstaterade fall har dött i Hubei-provinsen medan endast 6 av 2024 konstaterade fall gjort det utanför. Antingen så är det brist på vårdresurser i Hubei-provinsen eller så stannar folk hemma av rädsla att bli smittade tills det är för sent att rädda dem.

Eller så är antalet fall långt många fler än som diagnosticerats (vilket är högst troligt). Samtidigt så KAN det ju ha något att göra med att de i Wuhan överlag utsatrs för en hög virusdos....eller att viruset senare muterat...eller att vi inte har ett signifikant underlag utanför Kina än. Många frågor som hänger i luften...
Citera
2020-01-29, 01:17
Medlem
santacls avatar
Nu kommer det lite mer updates

0:15: 469 new cases and 1 new death. (Source)
00:05: 14 new cases in Shanghai. (Source)

https://bnonews.com/index.php/2020/01/the-latest-coronavirus-cases/

There are currently 6,058 confirmed cases worldwide, including 132 fatalities.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in