2020-01-28, 22:17
Medlem
gandhis avatar
Hur ska man tänka när man köper en TV nuförtiden?

Hej

Jag funderar på att köpa en TV för cirka 10-15k. Den ska användas till filmer/tv-serier. Jag undrar om jag helt uteslutande borde fokusera på storlek på skärm eller finns det andra faktorer jag borde tänka på?

Tack!
Citera
2020-01-28, 22:25
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gandhi
Hej

Jag funderar på att köpa en TV för cirka 10-15k. Den ska användas till filmer/tv-serier. Jag undrar om jag helt uteslutande borde fokusera på storlek på skärm eller finns det andra faktorer jag borde tänka på?

Tack!
Oj, det är lite som "hur långt snöre ska jag köpa?". Vi skulle köpa ny sovrums-tv häromsistens. Den står 2 m från ögonen, så vi ville ha en som var lagom stor. Vi hade 32" innan och den var lite liten. Nu har vi 43" och det känns lite som bio.

Vi köpte en icke-smart-tv, eftersom vi redan hade köpt en Chromecast till vår gamla 32:a och var nöjda med den lösningen. Vi har också externt ljud (2+1), då ljudet i den prisklass vi röre oss i inte är nåt att hänga i granen.

Saker du kan vilja ta hänsyn till:
  • Bildkvalitet
  • Svärta
  • Upplösning
  • Hur snabb skärmen är
  • Smartfunktioner eller ej?
  • Ljud
  • Möjliga ingångar för dator/ljud/bluray och sånt

Vår förra TV var av ett okänt märke och höll i tio år, kostade 2000. Inga finesser, ingen fantastisk bildkvalitet, men dög fint åt Barkanalen och lite tv-spelande. Vår 46:a som sitter i vardagsrummet är en Sony Bravia som är inne på sitt 11:e år nu. Sovrumstv:n är en Philips.
Citera
2020-01-28, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Katodstrålerör verkar komma starkt! Kolla med butiken om dom fått in något med den nya CRT-tekniken.
Top Notch!

Personligen skulle jag valt en tv med android-tv. Då blir din tv nästan som en vanlig tv kopplad till en Apple-tv.
Citera
2020-01-28, 22:46
Medlem
TheJackets avatar
55". 4k. HDR

Sen lusläser du tester och omdömen
Citera
2020-01-28, 22:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av dellovic
Personligen skulle jag valt en tv med android-tv. Då blir din tv nästan som en vanlig tv kopplad till en Apple-tv.

Ja eller en smart tv som det heter..

Så slipper man ha någon jävla extra cp box som ska ligga vid teven och se ful ut..

Jag hade köpt en tv för 10k
Sen hade jag haft massa extra pengar kvar till kaffe.
Då kan man köpa kvalitetskaffe. Och några negerboller.
Det gör mycket för serie/filmtittandet
Citera
2020-01-28, 23:02
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dellovic
Min professionella åsikter (bland annat så installerar jag och konfar TV-apparater åt folk) är att AndroidTV är betydligt bättre än Apple TV. Apple TV är egentligen bara bra och riktigt värt om man i övrigt har Apple-produkter.
Citera
2020-01-28, 23:31
Medlem
vichy6s avatar
Du köper ingen TV alls. Allt du vill se med serier etc ser du gratis på datorn. Play och Popcorn (ladda ner siten) för det du vill se
Citera
2020-01-28, 23:57
Medlem
Jag tycker LGs är bra och prisvärda i den prisklassen.
Citera
2020-01-29, 00:23
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Du köper ingen TV alls. Allt du vill se med serier etc ser du gratis på datorn. Play och Popcorn (ladda ner siten) för det du vill se
Fast det är betydligt trevligare att titta på en film på 65 tum stor TV än på en 24 tum stor skärm. Fast å andra sidan, om man nöjer sig med fulstreaming så räcker det så klart. Ju högre kvalitet på det du matar skärmen med, desto mer värt blir det med en större skärm.

Citat:
Ursprungligen postat av Ohshitnotagain
Jag tycker LGs är bra och prisvärda i den prisklassen.
Ja, dom är förvånansvärt bra faktiskt. Deras egna OS är nog det bästa när det kommer till just egna OS för TV, annars så håller jag fast vid att Android TV är bäst. Jag tittar på en Sony som min nästa TV, om nu inte Panasonic har någon trevlig med just Android.
Citera
2020-01-29, 05:35
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone

Ja, dom är förvånansvärt bra faktiskt. Deras egna OS är nog det bästa när det kommer till just egna OS för TV, annars så håller jag fast vid att Android TV är bäst. Jag tittar på en Sony som min nästa TV, om nu inte Panasonic har någon trevlig med just Android.

Är grymt nöjd med min LG 55" 4K Smart tv.
Citera
2020-01-29, 07:42
Medlem
Du ska köpa en med den senaste OLED-tekniken! Allt annat är sekundärt. Än så länge är det bara LG som säljer sådana TV-apparater i den absoluta framkanten, men även Sony, Panasonic, Philips, Toshiba och Loewe säljer OLED TV-apparater med teknik från LG (de sitter på den bästa tekniken och patenten), och de kommer följa efter, så om du hellre vill ha en från någon av de märkena får du vänta lite till senare i år.

Från LG finns B9, C9, E9, W9 och Z9 som kvalitets-, funktions- och prismässigt går i den ordningen. Dessa är de absolut bästa TV-apparaterna som finns. Bildkvalitén är överlägsen allt annat, anslutningarna är i absoluta framkanten med UHD 120hz över HDMI, och allt annat håller toppklass med saker som Dolby Atmos, eARC, VRR och en massa olika strömningsstandarder. En sådan TV kan bära dig igenom ett helt decennium utan att göra dig begränsad. Inbränning är inte längre ett problem för annat än längre tids PC-användning.

Om 55 tum är lite för stort så kommer 48 tum senare i år. Finns även 65, 77 och 88 tum. Priset börjar på så lite som 12 000 numer, så det finns inga ursäkter längre. Köp ingenting annat om du vill ha en bra TV, och undvik för allt i världen Samsungs lurendrejerier.
Citera
2020-01-29, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Oj, det är lite som "hur långt snöre ska jag köpa?". Vi skulle köpa ny sovrums-tv häromsistens. Den står 2 m från ögonen, så vi ville ha en som var lagom stor. Vi hade 32" innan och den var lite liten. Nu har vi 43" och det känns lite som bio.

Vi köpte en icke-smart-tv, eftersom vi redan hade köpt en Chromecast till vår gamla 32:a och var nöjda med den lösningen. Vi har också externt ljud (2+1), då ljudet i den prisklass vi röre oss i inte är nåt att hänga i granen.

Var hittade ni en vettigt icke-smart-tv? Har letat men hittar bara de som är dyrare än smart, och det känns onödigt. Är sugen på en 55”-65”, har inte riktigt bestämt mig än.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in