2020-01-28, 17:13
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Efter Rossana Dinamarcas förväntat ointelligenta angrepp på Sjöstedt för att v fick stöd av sd, krävs det nog ganska höga opinionssiffror för v för att Sjöstedts efterträdare skall våga orsaka ett nyval.

Hur höga opinionssiffror krävs för v för att det skall bli nyval?

Paradoxalt nog är ett växande v bra för sd.

När V ligger på 15% och S på 20% kommer V att fälla regeringen.
2020-01-28, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
När V ligger på 15% och S på 20% kommer V att fälla regeringen.

Tror inte V behöver gå ända till 15 % i OM för att medverka till regeringens fall, men närmare 15 än 10 %.
Om SD skall kunna omsätta sina goda siffror i OM till ett extraval, ligger säkert nyckeln hos Vänsterpartiet!

Vi ser ju hela tiden hur gamla bindningar mellan partier bryts, och V:s till S är säkert inget undantag.
Senast redigerad av Hultabultan 2020-01-28 kl. 17:25.
2020-01-28, 17:24
Medlem
M håller ställningarna stabilt i alla de tre mätningar som kommit i år. Den centerliberala runkfantasin om att M skulle rasa ihop som ett korthus efter att UK druckit kaffe med JÅ verkar inte infrias. Det är 2020 och inte 2017. De väljare som är kvar hos M tycker av allt att döma att samarbete med SD är helt oproblematiskt.
2020-01-28, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
M håller ställningarna stabilt i alla de tre mätningar som kommit i år. Den centerliberala runkfantasin om att M skulle rasa ihop som ett korthus efter att UK druckit kaffe med JÅ verkar inte infrias. Det är 2020 och inte 2017. De väljare som är kvar hos M tycker av allt att döma att samarbete med SD är helt oproblematiskt.

Det som förvånar mig ganska mycket är givetvis att Kd inte lyckas sno röster från alla borgerliga partier, inklusive SD?
Ebba har ju klart störst förtroende bland samtliga partiledare!
2020-01-28, 17:35
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Tror inte V behöver gå ända till 15 % i OM för att medverka till regeringens fall, men närmare 15 än 10 %.
Om SD skall kunna omsätta sina goda siffror i OM till ett extraval, ligger säkert nyckeln hos Vänsterpartiet!

Vi ser ju hela tiden hur gamla bindningar mellan partier bryts, och V:s till S är säkert inget undantag.

En intressant utveckling senast idag är ju att V och SD är överens om att riva upp Maud Olofssons idiotavtal om samgående med den danska Posten. Kan de få med sig M (och KD) på detta är det upplagt för ytterligare en snyting i nyllet på C.
2020-01-28, 17:39
Medlem
Jag är inte klar med min analys av läget idag. Men jag gläds över att sossarnas välförtjänta fall pågår och jag är glad för att SD befäster sin ställning. Hur tror Ni att det påverkar regeringen nu när en stor korruptionsskandal avslöjas. Jag hoppas denna förskräckliga korruption inte glöms bort, utan nyheten bör köras minst i 5 varv och sedan ytterligare många varv vid rättegången och domarna. Sossarna har skapat denna hemska korruption inom statsförvaltningen. Det är lika allvarligt som anhöriginvandringen nästan.

En knivskärning i ansiktet på en stackars busschaufför är väl inget som påverkar.

SD:s siffra är stark men jag är lite förvånad över att lurige Uffe inte går hem bättre. 17% kan ses som en liten ökning men min känsla är att M har 19%.
2020-01-28, 17:48
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Björn Rosengren tror sig ha hittat sättet att få SD att minska i OU.

https://www.expressen.se/debatt/losningen-pa-s-krisen-en-rejal-skattesankning/

Citat.

Att det går dåligt för Socialdemokraterna har nog inte undgått många människor. Den bittra sanningen är att man likt sina systerpartier i Europa riskerar att närmast minska drastiskt. Men det finns ett enkelt sätt för S att ta initiativ i den politiska debatten, vinna tillbaka sina väljare och leva upp till sina ideal.

Förslaget innebär att man föreslår ett jobbskatteavdrag på fem procentenheter för människor med inkomster upp till 25 000 kronor, så att skatten skulle vara ca 25 procent i stället för dagens 30 procent. Det skulle det bli oerhört positiva konsekvenser för många människor. Socialarbetare, undersköterskor, vårdbiträden, poliser, lokalvårdare, butiksbiträden – för att inte tala om alla ungdomar – skulle få tusentals kronor mer i plånboken. Varje månad!

För att ytterligare finansiera skattesänkningarna för de lägsta inkomsterna kan förmögenhets- och arvsskatten återinföras, likaså en rättvisare fastighetsskatt samt ökad aktieutdelningsskatt, så kallade 3:12-regler (som i dag är 20 procent, dvs lägre skattesats än med det här förslaget). Dessutom borde förslaget, i likhet med när rotavdragen infördes, minska svarta löner, vilket ytterligare ökar skatteintäkterna.

Eftersom invandrare har betydligt sämre inkomster kommer integrationen att förbättras, vilket i förlängningen kommer minska brottsligheten.

Det är dags för Socialdemokraterna att göra det nu för att åter kunna bli det ledande partiet i Sverige.

Slut citat.

Av någon anledning känner jag mig inte orolig för SDs siffror i framtiden, eftersom alla sossedebattörer inte har en aning om vad det handlar om. Man saknar nationell krisinsikt och blundar helt för grundorsaken.

Ursäkta mig, men hur många når man med ett skatteavdrag för de som tjänar högst 25.000?
Jag trodde de flesta tjänar över 25, även arbetare i de enklaste yrken.
2020-01-28, 18:03
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GROKNAK.Ankbonden
Åhå vem skall han debattera och gäller det någon särskild fråga?

Trevligt att se SD fortsätta vara största parti. S har tappat greppet om väljarna och dess dementa och svaga dinosauriekropp lär inte ha kraft att vända det här. Finns ingen som helst talang kvar i partiet så såvida inte SD klantar till det något oerhört och återger M initiativet kommer de vara den dominanta kraften i framtida val.

Jimmie Åkesson TJALALALALAAA Jimmie Åkesson TJAAALALALALALA

Debatten är mellan Åkesson och Morgan, handlar om kvotflyktingar.

SD kommer vara som S var förut. Socialdemokratin tillhör det förflutna, SD kommer modernisera det.

Så ja, det finns inget som S kan göra för att vända på skutan för då kommer man förlora fler väljare men kanske inte vinna tillbaka särskilt många.

Att M skulle ta tillbaka initiativet ser jag som osannolikt, många ser skrämt på Stockholm där moderater styr och sjukvården är i kaos. Det är den i och för sig i hela landet men moderater får mycket skuld för Stockholm.

Så både M och S är ansvariga för läget idag och de straffas. Vänsterväljare vill inte välja M, för då tror de sjukvården blir privatiserad.
Senast redigerad av Haddock93 2020-01-28 kl. 18:06.
2020-01-28, 18:12
Medlem
Haddock93s avatar
Även fast V gynnas av att vara stark opposition mot regeringen så gynnas även SD.

Allt som skakar om regeringen och bidrar till destabilitet är bra.

Med en svag regering och tuffa tider kommer folket kräva en stark ledare/ledning -> SD
2020-01-28, 18:15
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Centern är nog snarast det mest lojala JÖK-partiet nu. Dels har man inte tagit skada i opinionen utan ligger stabilt på valresultatet, och dels så har man ingen annanstans att ta vägen än regera med S. Vägen tillbaka till ”det borgerliga blocket” blockeras av SD.

Det är S som avgör om det blir nyval. Vi får se om det finns en smärtgräns där JÖKen börjar uppfattas som ett existentiellt hot mot partiet.

Frågan är om man bryr sig längre, bättre att sitta i 4 år och sen lämna över det sjunkande skeppet till någon annan och få ett topp-jobb inom FN för ett väl utfört arbete.
2020-01-28, 18:20
Medlem
fernebos avatar
Några detaljer i Ewa Stenbergs analys:

Citat:
Socialdemokraternas problem är långt allvarligare än bottenrekordet i DN/Ipsos. Numera avgör arbetarväljare valen. Men Socialdemokraterna har tappat sin bas. Sverigedemokraterna är större än S bland LO-grupperna och januariavtalet hindrar S från att vinna tillbaka dem.

Citat:
Socialdemokraterna förlorar kärnväljare. När statistiska centralbyrån mätte i maj 2006 röstade 62,7 procent av alla LO-väljare på S.

Vid det senaste årsskiftet låg andelen i DN/Ipsos-mätning på mindre än hälften, 29 procent. Sverigedemokraterna var det största partiet bland LO-väljarna med 35 procent.

Citat:
Trenden måste förskräcka statsministerpartiet. Förmögenhetsklyftorna ökar och rapporterna kommer tätare om brister i vård och äldreomsorg. Partiet kan inte leverera i sina gamla hjärtefrågor. Och lika bekymmersamt för S: LO-väljarna är missnöjda med dagens migrationspolitik.

I den ansedda SOM-undersökningen från Göteborgs universitet är andelen migrationskritiker högst bland arbetare i produktionen. Bland dem vill 70 procent ta emot färre flyktingar än i dag.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/ewa-stenberg-januariavtalet-far-arbetarvaljarna-att-fortsatta-fly-fran-s/

Från 62 till 29% bland LO-väjarna. Det är fan brutalt, men välförtjänt!

Jag förstår å andra sidan inte hur nån LO-medlem eller arbetarklassväljare överhuvudtaget kan rösta på sossarna efter allt elände deras politik orsakat arbetarklassen. Bidragstagare och nyanlända kan ju fortsätta att rösta på dem av tacksamhet, men för svenska arbetare borde S inte längre vara ett alternativ.
Senast redigerad av fernebo 2020-01-28 kl. 18:35.
2020-01-28, 18:22
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag är inte klar med min analys av läget idag. Men jag gläds över att sossarnas välförtjänta fall pågår och jag är glad för att SD befäster sin ställning. Hur tror Ni att det påverkar regeringen nu när en stor korruptionsskandal avslöjas. Jag hoppas denna förskräckliga korruption inte glöms bort, utan nyheten bör köras minst i 5 varv och sedan ytterligare många varv vid rättegången och domarna. Sossarna har skapat denna hemska korruption inom statsförvaltningen. Det är lika allvarligt som anhöriginvandringen nästan.

En knivskärning i ansiktet på en stackars busschaufför är väl inget som påverkar.

SD:s siffra är stark men jag är lite förvånad över att lurige Uffe inte går hem bättre. 17% kan ses som en liten ökning men min känsla är att M har 19%.

Lite OT eftersom vi pratar om M nu men jag tror Moderaterna blir bestraffade för Reinfeldt men också av sjukhuskrisen i Stockholm, men belönas för Uffe-Jimmie fikat. Därför de varken ökar eller tappar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in