2020-01-28, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Hyfsat många döda där den 1'a april. 🤣

April April! hahaha.
Ja matematiska formler visar ju sällan sanningen
Men det kan gå fort om man applicerar formler på för litet underlag i för tidigt skede.

jag menade på att förmodligen har även kina räknat lite på det och sett att det är bättre att vara "safe than sorry"
Citera
2020-01-28, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Jag förstår vad du menar men samtidigt så brukar man kunna se ett mönster rätt snabbt på vilka som dör och hur lång tid det tar. Sen kan det givetvis ta längre tid för vissa men det brukar ändå vara inom den angivna procenten.

Jag tror också att det kommer ligga där nånstans. Och jag tror inte hela världen insjuknar heller.
Citera
2020-01-28, 17:18
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Danmarks Radio uppger att Danmark har fått sitt första misstänkta fall nu
https://www.expressen.se/kvallsposten/forsta-danska-fallet-med-coronaviruset-misstanks/

Sverige har haft flera misstänkta fall där det visat sig vara falskt alarm så håll huvudet kallt.
Citera
2020-01-28, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natasss
AIDS och EBOLA är ju faktiskt saker mänskligheten skulle kunna dö ut av om vi ger det rätt förutsättningar. Jag säger inte att det händer. Jag finner det inte heller troligt. Men intressant att se hur fort det kan gå med ett virus med "rätt" förutsättningar.
Fast människor dog som flugor av sånt vi idag betraktar som ofarliga sjukdomar, innan vi upptäckte vaccinet & antibiotikan. Idag kommer vi inte dö av vare sig aids eller ebola just tack vare bromsmedicin och vaccin.
Senast redigerad av -modestyblaise- 2020-01-28 kl. 17:21.
Citera
2020-01-28, 17:23
Medlem
Xehkes avatar
Hong Kong har redan ett vaccin färdigt, måste dock testas.

https://www.scmp.com/news/hong-kong/health-environment/article/3047956/china-coronavirus-hong-kong-researchers-have?utm_term=Autofeed&utm_medium=Social&utm_conte nt=article&utm_source=Twitter#Echobox=1580226566
Citera
2020-01-28, 17:25
Medlem
Jag kan inte läsa vad det står eftersom artikeln är bakomen betalvägg men på förstasidan som länkar till artikeln stod det:

Undvik bio och hälsa inte på familj

https://www.expressen.se/nyheter/sa-skyddar-du-dig-mot-coronaviruset/
Citera
2020-01-28, 17:26
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
”Osäkra parametrar” är en enorm underdrift. Detta är bara ren skitsnack.

Dödligheten är bara runt 2-3% och sen kommer viruset knappast spridas ohämmat. Viruset smittade mest från själva ursprungskällan och inte mellan människor.

Vi har att vänta på sin höjd 1000-2000 pers.
SARS som var dödligare rent procentuellt (runt 10%) skördade 750 liv.

Så paniken är rätt överdriven om du frågar mig
ÄN EN GÅNG

MOdesty ljuger som en häst travar om dödligheten. Man ska ta antal friskförklarade delat med antal döda, Det tänker inte Modesty göra. Modesty gör bara det som passar Modesty.

DEN OFFICIELLA siffran är fortfarande runt 5%.

Enligt Hong kong forskarnas uträkningar så är det 45 000 smittade och flera tusen döda. You do the math.

https://www.scmp.com/news/hong-kong/health-environment/article/3047813/china-coronavirus-hong-kong-medical-experts-call
Citera
2020-01-28, 17:29
Moderator
OYs avatar
Det finns lite(otillräcklig) forskning på om två virus kan motverka varandra, och jag såg en studie från Karolinska där slutsatsen lutar åt att så kan vara fallet. Lite resonemang om hur det i så fall skulle kunna användas för att förhindra epidemi och pandemi, spännande.

Slumpmässigt citat i ämnet som talar för att det kan finnas fördel i vissa lägen att ha dragit på sig ett virus, netdoktor citat;

Man kan ha många virus samtidigt i kroppen men om man nyligen infekterats med exempelvis förkyningsvirus blidar kroppen ett motgift-
interferon- som också kan motverka ett annat virus som försöker ta sig in samtidigt.

Detta relativa skydd mot andra, samtida virusangrepp varar bara kort tid och redan efter någon vecka är man lika mottaglig för nya virusinfektioner igen.

Ponera att coronaviruset får en spridning i Sverige om ett par tre veckor, då kommer det lagom till vår influensasässong, lägg därtill vanlig förkylning, kan vara en faktor som sabbar alla beräkningar som har gjorts i den här tråden.

Tycker att det är riktigt intressant, men det är bara jag.
Citera
2020-01-28, 17:30
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Jag kan inte läsa vad det står eftersom artikeln är bakomen betalvägg men på förstasidan som länkar till artikeln stod det:

Undvik bio och hälsa inte på familj

https://www.expressen.se/nyheter/sa-skyddar-du-dig-mot-coronaviruset/

Viktig information till allmänheten bakom en betalvägg...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
ÄN EN GÅNG

MOdesty ljuger som en häst travar om dödligheten. Man ska ta antal friskförklarade delat med antal döda, Det tänker inte Modesty göra. Modesty gör bara det som passar Modesty.

DEN OFFICIELLA siffran är fortfarande runt 5%.

Enligt Hong kong forskarnas uträkningar så är det 45 000 smittade och flera tusen döda. You do the math.

https://www.scmp.com/news/hong-kong/health-environment/article/3047813/china-coronavirus-hong-kong-medical-experts-call
Skitsnack! Det är runt 100 rapporterade döda och runt 4500 pers rapporterade bekräftat smittade.

Sluta nu med ditt foliehatteri. Orkar inte med dig. Vi får se helt enkelt. Men jag går på officiella siffror och än så länge ligger dödligheten på 2-3%
Senast redigerad av -modestyblaise- 2020-01-28 kl. 17:32.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Se mitt inlägg om detta från igår kväll med både citat och länkar. Jag orkar verkligen inte gå BAKÅT, försöker tänka framåt.

Jagvvill inte vara otrevlig, men snälla, Googla. Orkar inte skedmata folk.

Viruset är nu i en explosiv fas. Om folk i väst inte smittas lika snabbt och om folk på sjukhus inte börjar dö som flugor ka vi förhoppningsvis andas ut.
Lulu, nog vet du att man länkar till fantastiska påståenden eller får acceptera att folk avfärdar en som foliehatt? Jag tänker INTE leta upp vad du har skrivit tidigare, om du är så säker på din sak borde du kunna nysa fram en länk på två röda, inte sant? Gå igenom din trådhistorik så hittar du vad som krävs, precis samma som jag får göra när jag avkrävs källa.
Senast redigerad av Sharm0ta 2020-01-28 kl. 17:32.
Citera
2020-01-28, 17:32
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Lulu postar sån här smörja;

Askhögar runt Wuhan, okej.

Hur mycket volym aska blir det när man förbränner en människa?

Hur många människor måste brännas för att skapa synbara askhögar (plur.) runt Wuhan?
Jag skulle gärna se bevis på dessa askhögar, sådant höjer trådens läsvärde med det dubbla. Men jag lär vänta förgäves på bevis, inte sant?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in