2020-01-28, 09:48
  #86737
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Slarvigt minst sagt. Ber om ursäkt för felaktigt namn. Thomas Bodström ska det vara och inget annat.

Jag tror du har fel.

Visst kommer det inte få folk att rusa till (S) men det kan mycket väl bromsa, eller till och med vända, flödet mellan (S)-(SD) i gruppen LO anslutna arbetare som faktiskt arbetar. Det är livsviktigt för (S). Jag tror inte att det finns någon strategi som återigen ger (S) 26-28% i ett val men de kan stabilisera sig runt 24-25% om det vill sig riktigt illa.

Nu är jag trygg i förvissningen att detta inte blir (S) politik så det är ju mindre viktigt vem som har/får rätt
2020-01-28, 10:04
  #86738
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Visst kommer det inte få folk att rusa till (S) men det kan mycket väl bromsa, eller till och med vända, flödet mellan (S)-(SD) i gruppen LO anslutna arbetare som faktiskt arbetar. Det är livsviktigt för (S). Jag tror inte att det finns någon strategi som återigen ger (S) 26-28% i ett val men de kan stabilisera sig runt 24-25% om det vill sig riktigt illa.

Nu är jag trygg i förvissningen att detta inte blir (S) politik så det är ju mindre viktigt vem som har/får rätt
Visst är det så. Så länge S är kvar i JÖK-boet, eller beroende av MP och V för att kunna regera, är man körda. Där jag har mycket svårt att se hur man ska kunna stoppa blödningen till SD.
2020-01-28, 10:04
  #86739
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det är Thomas Bodström. Inte Björn Rosengren.
Annars tror jag att det skulle fungera. En stor del av (S) problem just nu har att göra med att arbetare (som faktiskt jobbar) upptäcker att de numera betreaktas som "rika" och förväntas betala en massa i skatt samtidigt som samhället satsar pengar på nyanlända. Det finns ingen känsla att man tjänar på omfördelningen.
En signal att normala svenska arbetare skall inte betala för omfördelningen till helt andra grupper, utan det är främst höger väljare som förväntas dela med sig, skulle nog kunna röra om en del i grytan.
Att (S) var så starka tidigare berodde nog delvis på att de lyckats lura i arbetare att de fick tillbaka mycket från staten för den relativt modesta skatt de betalade. Det är ju därför (S) varit så noga med att dölja det verkliga skatteuttaget för folk genom lurendrejeri som den allmäna löneavgiften på nästan 10 pe.
Skulle de lyckas få arbetare att tro att omfördelningen går från "de rika" till dem själva igen skulle nog (S) kunna lyfta. Klart att det är svårt att återskapa den illusionen med en asylinvandring som slukar resurser men att sänka den synliga skatten samtidigt som den allmäna löneavgiften höjs skulle nog kunna fungera. Åtminstone tillfälligt.

Men man har ju varit tydlig med att de man vill få tillbaka är icke önskvärda nazister med fel värdegrund så nej jag tror inte det. SD vill ju ha ett grundavdrag på 100 000. Varje ny valfläsk-lögn bromsar bara tappet, det återför inte väljare. SD kanske bara ökar till 25 % istället för till 30%. Det är också en tidsaspekt. Ja de som sagt SD i OU för första gången det senaste halvåret kanske inte helt har bestämt sig. De som varit SD längre identifierar sig inte längre med S och radikaliseras, de har också fått andra informationskanaler som S inte kan påverka.
2020-01-28, 11:25
  #86740
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Björn Rosengren tror sig ha hittat sättet att få SD att minska i OU.

https://www.expressen.se/debatt/losningen-pa-s-krisen-en-rejal-skattesankning/

Citat.

Att det går dåligt för Socialdemokraterna har nog inte undgått många människor. Den bittra sanningen är att man likt sina systerpartier i Europa riskerar att närmast minska drastiskt. Men det finns ett enkelt sätt för S att ta initiativ i den politiska debatten, vinna tillbaka sina väljare och leva upp till sina ideal.

Förslaget innebär att man föreslår ett jobbskatteavdrag på fem procentenheter för människor med inkomster upp till 25 000 kronor, så att skatten skulle vara ca 25 procent i stället för dagens 30 procent. Det skulle det bli oerhört positiva konsekvenser för många människor. Socialarbetare, undersköterskor, vårdbiträden, poliser, lokalvårdare, butiksbiträden – för att inte tala om alla ungdomar – skulle få tusentals kronor mer i plånboken. Varje månad!

För att ytterligare finansiera skattesänkningarna för de lägsta inkomsterna kan förmögenhets- och arvsskatten återinföras, likaså en rättvisare fastighetsskatt samt ökad aktieutdelningsskatt, så kallade 3:12-regler (som i dag är 20 procent, dvs lägre skattesats än med det här förslaget). Dessutom borde förslaget, i likhet med när rotavdragen infördes, minska svarta löner, vilket ytterligare ökar skatteintäkterna.

Eftersom invandrare har betydligt sämre inkomster kommer integrationen att förbättras, vilket i förlängningen kommer minska brottsligheten.

Det är dags för Socialdemokraterna att göra det nu för att åter kunna bli det ledande partiet i Sverige.

Slut citat.

Av någon anledning känner jag mig inte orolig för SDs siffror i framtiden, eftersom alla sossedebattörer inte har en aning om vad det handlar om. Man saknar nationell krisinsikt och blundar helt för grundorsaken.


De tidigare 6 jobbskatteavdragen har redan sänkt skatten till under 25% för inkomster upp till ca 40k/mån. Arvs- och förmögenhetsskatten ger knappt några intäkter, fastighetsskatten är sjukt impopulär. Sossarna trampar vidare mot sub-20%.

https://finansis.se/lon-efter-skatt/
2020-01-28, 13:16
  #86741
Medlem
HejaFinlands avatar
Inte en riktig OU, men eftersom OI-en strejkar för klimatet (?), men en mätning med SD i alla fall. Media är mer positiva mot SD. Mycket konstiga betoningar från journalisten. Men jag skulle velat haft en graf eller något. Nu är det lite vaga siffror.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7393889
2020-01-28, 13:31
  #86742
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Inte en riktig OU, men eftersom OI-en strejkar för klimatet (?), men en mätning med SD i alla fall. Media är mer positiva mot SD. Mycket konstiga betoningar från journalisten. Men jag skulle velat haft en graf eller något. Nu är det lite vaga siffror.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7393889

Intressant, tack för länk!

Kan inte de där sista OU komma snart
2020-01-28, 14:57
  #86743
Medlem
DN/Ipsos januari 2020:

SD 24 (24)
S 23 (25)
M 17 (16)
V 11 (10)
C 9 (8)
KD 7 (6)
L 4 (5)
MP 4 (5)

SD+M+KD = 48
JÖK + V = 51
JÖK = 40
Regeringen = 27

Lägsta S-noteringen sedan Ipsos började mäta 1979 - lägre än Juholts lägsta.
__________________
Senast redigerad av CrispyKreem 2020-01-28 kl. 15:06.
2020-01-28, 15:07
  #86744
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
DN/Ipsos januari 2020:

SD 24 (24)
S 23 (25)
M 17 (16)
V 11 (10)
C 9 (8)
KD 7 (6)
L 4 (5)
MP 4 (5)

SD+M+KD = 48
JÖK + V = 51
JÖK = 40
Regeringen = 27

Härligt!

Sedan kommer såklart rubriksättningen från DN

”Rekordlågt stöd för Socialdemokraterna”

Inget om att SD är störst för första gången i Ipsos/DN
2020-01-28, 15:08
  #86745
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
DN/Ipsos januari 2020:

SD 24 (24)
S 23 (25)
M 17 (16)
V 11 (10)
C 9 (8)
KD 7 (6)
L 4 (5)
MP 4 (5)

SD+M+KD = 48
JÖK + V = 51
JÖK = 40
Regeringen = 27
Som förväntat så kom SD in i paritet med Demoskop och Sifo. Råder ingen tveksamhet längre om att uppgången har avstannat. Inte så konstigt när man beaktar att partiet redan gått upp runt 7 PE sedan valet.

Däremot största parti. Även om skillnaden är så liten så det inte går att säga vilket parti som egentligen är störst. Sossarna fortsätter däremot att sjunka till förmån för V.
2020-01-28, 15:12
  #86746
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
DN/Ipsos januari 2020:

SD 24 (24)
S 23 (25)
M 17 (16)
V 11 (10)
C 9 (8)
KD 7 (6)
L 4 (5)
MP 4 (5)

SD+M+KD = 48
JÖK + V = 51
JÖK = 40
Regeringen = 27

Lägsta S-noteringen sedan Ipsos började mäta 1979 - lägre än Juholts lägsta.

S tappar
L tappar
Mp tappar

S sämsta sedan Ipso började mäta 1979
SD ligger stabilt. Ny lägstanivå runt 23-24

2020-01-28, 15:13
  #86747
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
DN/Ipsos januari 2020:

SD 24 (24)
S 23 (25)
M 17 (16)
V 11 (10)
C 9 (8)
KD 7 (6)
L 4 (5)
MP 4 (5)

SD+M+KD = 48
JÖK + V = 51
JÖK = 40
Regeringen = 27

Lägsta S-noteringen sedan Ipsos började mäta 1979 - lägre än Juholts lägsta.

En historisk dag. SD är nu största parti i den senaste mätningen hos samtliga månatliga mätningar!
2020-01-28, 15:13
  #86748
Medlem
Haddock93s avatar
SD har börjat inse att man bör prata mer om välfärd och koppla det till invandring:

https://www.facebook.com/676246449160270/posts/2706510479467180?d=n&sfns=mo

”Vi väljer välfärd före invandring”

Kommer säkert se Åkesson nämna det x antal gånger på kvällens debatt i aktuellt.

SD konkurrerar nu med S och V om rösterna så det är viktigt att koppla det till invandringen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in