2020-01-28, 13:56
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Samma här. Vem skulle det annars kunna vara än S? Polisen har ju L:s alla sociala kontakter, utbyten och kommunikationer med vänner och anhöriga. Om där inte går att finna något gräl, bråk eller liknande bakomliggande motiv angående alla andra kontakter, då återstår endast S.

Om det nu inte är en för L okänd person, som slumpmässigt stöter ihop med L vid planket. Som i fallet med Caroline Stenwall och Toni Alldén. C var geocatchare, kristen och är omtalad för att hon utan problem konfronterade människor då hon hade skinn på näsan. I övrigt går likheterna isär.
Om det inte var SD så är det kört nu. Han anhölls redan dag ett, så det här har väl aldrig betraktats som ett spaningsmord. Precis som här i tråden verkar utredningen under de här snart två åren ha fokuserat mer på SD och otrohetsaffären än på brottet. Åklagaren säger visserligen att hon skulle få en fällande dom mot SD i domstolen, men en förutsättning för det är ju att hon väcker åtal. Det handlar väl helt enkelt om att hon måste bestämma sig:
"– Jag vill vänta med att berätta mer fram tills dess att jag tagit ett beslut om åtal eller inte."
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Att väcka åtal vore kanske det bästa, och då skulle vi ju få höra även hur försvaret ser på det här:
"Tids nog kommer ni få höra vad vi tycker om utredningen. Vi kommer att kunna berätta mer om vår syn på den när åtalet kommer."
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Senast redigerad av Draifos 2020-01-28 kl. 14:18.
Citera
2020-01-28, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Samma här. Vem skulle det annars kunna vara än S? Polisen har ju L:s alla sociala kontakter, utbyten och kommunikationer med vänner och anhöriga. Om där inte går att finna något gräl, bråk eller liknande bakomliggande motiv angående alla andra kontakter, då återstår endast S.

Om det nu inte är en för L okänd person, som slumpmässigt stöter ihop med L vid planket. Som i fallet med Caroline Stenwall och Toni Alldén. C var geocatchare, kristen och är omtalad för att hon utan problem konfronterade människor då hon hade skinn på näsan. I övrigt går likheterna isär.

Onekligen lutar det åt det hållet, men.

Jag tror mordet är oplanerat, någon har tappat allt just då, kanske SD, men
det kanske finns någon annan som känner sig sviken och lurad.

Alla är heller inte så korkade så dom grälar eller hotar digitalt.
Ska bli intressant å se i FUP:et om inte SD hade mer bakom pannlampan än så.

Att LW skulle råka stöta på någon okänd nere vid planket kan vi nog helt glömma.
Dels tror jag inte att hon skulle ta en nattpromenad till planket, inte utan en
väl motiverad orsak, dessutom va hennes ytterdörr öppen.

Om SD är skyldig nu så gäller det för ÅK å få till en fällande dom, å
där är jag inte helt lugn, vi får se.
Citera
2020-01-28, 14:25
Medlem
https://www.na.se/artikel/atal-i-hjarstamordet-drojer-tar-tid-ga-igenom-14-000-sidor-forundersokning-forsvaret-har-inte-hunnit

”Det dröjer ytterligare någon vecka innan det kan bli åtal i Hjärstamordet.
– Försvaret har inte hunnit ta del av allt material och vill ha några dagar till på sig, säger åklagare Åsa Hiding.”

”Det finns också flera timmar inspelade telefonsamtal mellan Lena Wesström och flera andra personer. Dessutom innehåller utredningen runt 700 förhör.”

”Ja, det är väldigt många sidor. Jag vill också att försvaret tar del av det sidomaterial som finns, det är material som jag valt att inte lägga i förundersökningen, säger hon.”

”Jag pratade på måndagseftermiddagen med försvaret och man har inte hunnit ta del av allt material och har begärt förlängd tid till på fredag, säger Åsa Hiding.”

”Eftersom häktningstiden går ut på torsdag måste jag begära förlängning och jag gissar på att det kommer att bli en vecka fram.”
Senast redigerad av Zymbal 2020-01-28 kl. 14:28.
Citera
2020-01-28, 14:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
https://www.na.se/artikel/atal-i-hjarstamordet-drojer-tar-tid-ga-igenom-14-000-sidor-forundersokning-forsvaret-har-inte-hunnit

”Det dröjer ytterligare någon vecka innan det kan bli åtal i Hjärstamordet.
– Försvaret har inte hunnit ta del av allt material och vill ha några dagar till på sig, säger åklagare Åsa Hiding.”

”Det finns också flera timmar inspelade telefonsamtal mellan Lena Wesström och flera andra personer. Dessutom innehåller utredningen runt 700 förhör.”

”Ja, det är väldigt många sidor. Jag vill också att försvaret tar del av det sidomaterial som finns, det är material som jag valt att inte lägga i förundersökningen, säger hon.”

Ja, vad annat kunde man vänta sig...

Sidomaterial, vad betyder det?
Det låter som slasken, men varför ska de läsa det som inte ingår i förundersökningen?
Är det för att i detta material kan det finnas svar på sådant som försvaret undrar över?
Citera
2020-01-28, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Det låter som slasken, men varför ska de läsa det som inte ingår i förundersökningen?
Är det för att i detta material kan det finnas svar på sådant som försvaret undrar över?
Kan journalisten skrivit fel? Att det inte ingår i förundersökningsprotokollet, alltså inte förundersökningen. Och då kan jag tänka att det är slasken.
Citera
2020-01-28, 14:35
Medlem
Citat:

Det måste väl ändå vara synnerligen ovanligt att ÅK säger åt försvaret
å läsa slasken.
Tycker det vore tjänstefel å inte gå igenom den.
Citera
2020-01-28, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Kan journalisten skrivit fel? Att det inte ingår i förundersökningsprotokollet, alltså inte förundersökningen. Och då kan jag tänka att det är slasken.

Det skulle jag tro.
Citera
2020-01-28, 14:40
Medlem
Citat:

Jag har för mig att i styckmordet på Vatchereya Bangsuan i Boden,
så kallades slasken vid något tillfälle för sidomaterial. Om jag
minns rätt.
Citera
2020-01-28, 14:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det måste väl ändå vara synnerligen ovanligt att ÅK säger åt försvaret
å läsa slasken.
Tycker det vore tjänstefel å inte gå igenom den.

Kanske åklagaren berättar det med anledning av det enorma sidoantalet och att de förutom det även bör läsa sidomaterialet (slasken) vilket gör att det drar ut på tiden?

Men nu verkar det iaf dra ihop sig.
Några dagar till:

"– Försvaret har inte hunnit ta del av allt material och vill ha några dagar till på sig, säger åklagare Åsa Hiding."

En vecka trodde åklagaren.
Då kanske det blir besked om åtal i slutet av nästa vecka??
Citera
2020-01-28, 14:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
minns rätt.

Slasken är kanske ett vardagsuttryck, medan sidomaterial är det vedertagna begreppet/termen?
Citera
2020-01-28, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
minns rätt.

Stämmer.
I det fallet fanns det även en dold "slask", ungefär lika stor som den ordinarie, den
hemlighölls för försvaret under rättegångarna.
Citera
2020-01-28, 14:51
Medlem
notknapparens avatar
La märke till denna mer precisa uttalande:

"Det finns också flera timmar inspelade telefonsamtal mellan Lena Wesström och flera andra personer."

Så, SD men också andra alltså. Inte förvånande alls iofs. Kan tänka mig att hon hade en app, som då spelar in samtliga samtal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in