2020-01-28, 09:55
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Detta med att det smittar under inkubationstiden är märkligt. Normalt så skall viruset spridas med slem från näsa och mun. Under inkubationstiden så har man inga symtom och det bör inte finnas så mycket virus i saliven. Det skulle till exempel kunna smitta om man tungkysser någon eller dricker från samma flaska. Men bara från handen verkar nästa omöjligt.

Äntligen börjar skribenter ta till sig detta.
Ingen har bekräftat att man smittar under inkubationstiden.

Och hur skulle det ens gå till? Om man inte har en hög halt virus i kroppen, så kan man inte sprida det via utandning.

För att det ska fungera som en vettig väg för virusspridning så måste kroppen producera slem med virus, eller att kroppens celler spricker och man har blod i utandningen.
Citera
2020-01-28, 09:55
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Eller så är det så att det är ett nytt virus. Diagnosen ligger efter pga brist på protokoll, kunskap etc. När man rampar upp diagnosmetoder och utrustning då går naturligtvis även upptäckta fall upp allt eftersom. Sjukvården är dessutom överbelastad initialt.

Jämför vi med uppgifter om hur många som testats, övervakas och kollas utomlands där kapaciteten inte är överbelastad så verkar det som att de testat många men hittat bara 52 totalt i 14 länder. I USA har de hittat 5 och igår var uppgiften om vilka som observeras och undersöks på dryga 100.

I Sverige sa den ansvariga Folkhälsomyndigheten som gör testerna att de testat 10-20 fall, inga smittade funnits. Kunde de inte leverera exaktare siffror då de måste veta exakt hur många prover de fått in.

I Skottland var det ett antal som testats. Igår var det i alla fall 0-resultat.

Man undrar varför väst inte publicerat mer uppgifter om vilka som testats, och hur många som inte varit smittade, hur de som visat sig ha viruset mår, om några skickats hem som virusfria efter sjukdomen.
Mycket bra, sansat inlägg. Tycker och tror du har rätt i det mesta som helhet.

Jag tror det är för tidigt för länder i väst att gå ut med siffror om antal virusfria osv.
T ex Frankrike bekräftade igår tre fall med cv. Men vi har ingen aning om hur många de har testat eller hur de tre patienterna mår.
Skulle tro att att personal nästan sitter och väntar på att det ska komma någon standardiserad modell från folkhälsoinstitut eller smittskyddsinstitut ang. hur man ska gå tillväga med statistiken.
Citera
2020-01-28, 09:56
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Ett par intressanta frågor om det här viruset är ju det faktum att I Wuhan finns det ett viruslab som jobbar med bland annat att forska på sarsviruset.
En annan grej är Bill Gates ska ha känt till detta virus redan för ett år sedan och förutspått att det kommer att döda ett antal miljoner människor.
Sars döda 750st människor, som en jämförelse.
Bill Gates spenderar dessutom stora summor pengar varje år för att minska folkökningen på jorden.

Alla har känt till att detta skulle komma. Scenariot är välkänt. Det har hänt förut, det händer igen.

Dålig djurhållning o nära kontakt med människor får fram en ny stam virus.

Tätbefolkat område, troligtvis Kina, Vietnam, Kambodja etc

En global värld med stor rörlighet av människor.

Det har skrivits böcker, gjort filmer o TV-serier på temat i många år. Att tro att Bill Gates skulle ligga bakom viruset är så fånigt att det saknar ord.

Även en dödlighet på 10-20% har mycket liten o kortvarig inverkan på jordens överbefolkningsproblem. Det skapar bara lidande o inget annat.
Citera
2020-01-28, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Vad är det du säger? VAR VAR DU NÄR JAG LA IN MASSA LÄNKAR NÄR NÄSTAN INGEN ANNAN GJORDE DET.

Är kinesiska studenters egen berättelse FALSK?
Är kinesiska sjuksyrrors och läkares egna berättelser FALSKA?
Är gisanddata.maps.arcgis.com falsk?
Är WHO och alla andra länkar jag lagt in falska?

Ursäkta att man ibland inte orkar posta samma länkar tio ggr om men då är det bara att gå tillbaka i tråden o kolla, eller kolla mina inlägg i tråden från start!

Var realist. Det är mitt budskap. Inget annat.
Ok, men faktakolla gärna det du lägger ut innan då du påstått mycket felaktigheter dom många fått rätta dig kring. Det gäller inte att vara först. Det gäller att ha rätt.
Sen tycker jag det är onödigt att vara så hysteriska som ni är. Vet inte om du har problem med psykisk ohälsa men det finns de som verkar väldigt rädda. Och rädslan ökar när man postar en massa skit.

I övrigt så tror jag inte detta kommer nå oss i större skala. Det kommer snart klinga av och tror det kommer bli runt samma dödsfallssiffror som SARS. Alltså inte så många. Och då främst bara i Kina.

Det här är en varning till Kina och deras djurhållning. Jävligt äckligt att de nu tror att viruset kommer från ormar. Blä
Citera
2020-01-28, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Ja det ser ju inte så bra ut just nu.
Sedan har jag hittills inte lyckats få fram fakta om Coronaviruset är droppsmitta eller luftburen.
Om den är luftburen känns det som Game Over. (Aerob/Anarob)

https://www.vardhandboken.se/vardhygien-infektioner-och-smittspridning/infektioner-och-smittspridning/smitta-och-smittspridning/smittvagar/

https://sv.wikipedia.org/wiki/Aerob

https://sv.wikipedia.org/wiki/Anaerob_uth%C3%A5llighet

emligt: https://www.dn.se/nyheter/varlden/det-har-vet-vi-om-det-nya-coronaviruset/
Droppsmitta, var de har fått sina uppgifter ifrån kan jag ej svara på.
Citera
2020-01-28, 09:59
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Nu var det detta med gemensamma kärl som jag ville betona. Hur det är med det utanför Kina vet jag inte. Jag har inte uppskattat att dela matkärl med kineserna när jag varit där...
Nä det bör undvikas, många kineser har tbc och det är troligen värre än det här viruset.
Citera
2020-01-28, 10:00
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Sedan har jag hittills inte lyckats få fram fakta om Coronaviruset är droppsmitta eller luftburen.

https://www.vardhandboken.se/vardhygien-infektioner-och-smittspridning/infektioner-och-smittspridning/smitta-och-smittspridning/smittvagar/

Igår och i förrgår har det sagts att den är luftburen och smittar t o m via ögonen. Dvs om någon smittad andas i din närhet...
Därför som personal på sjukhus har heltäckande ansiktsmasker alt andningsskydd och riot gear liknande hjälm
Eller i vissa fall andningsmask med ögonskärm.
Citera
2020-01-28, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kakap0
2020 01 27

Infekterade: 2,886
Döda: 81

2020 01 28

Infekterade: 4,474
Döda: 107

63 personer har återhämtat sig.

Svårt att säga om detta virus är så farligt eller inte, tror nästan bara tiden kan utse riktig fakta.
Viruset är dock absolut inte bra att få om man har dåligt immunförsvar den saken är säker.

Alla människor som har fått bekräftat att dem har viruset sitter just nu i karantän, så alla metoder för att issolera viruset är i full kraft.
Dock 4,474 personer smittade av en befolkning i Kina på 1.4 miljarder kan jag inte räkna som domedagen direkt.
Men om viruset dubblas för varje dag som går inom statistiken så är det 20 dagar kvar tills hela världen har sjukdomen!

Eftersom 63 bekräftade personer redan har återhämtat sig från sjukdomen så är denna sjukdom inte 100% dödlig och kommer garanterat att försvinna tids nog, frågan är dock bara hur många dödsfall den kommer dra med sig och hur snabbt den kommer fortsätta att sprida sig.

Time will tell.
Varför skulle den garanterat försvinna? Viruset kan mycket väl leva vidare som ett vanligt influensa- eller förkylninasvirus, som återkommer år efter år. Precis som 2009 års svininfluensa.
Citera
Medlem
Kakap0s avatar
Citat:

Det är ännu okänt hur länge detta virus kan leva utan en bärare, viruset sprider sig vad man vet än sålänge bara genom hosta och nysningar, dvs slem.

Det otäcka är att du kan vara bärare av viruset i 14 dagar innan du får symptomen, och viruset har funnits utan att vi upptäckt det i 8 dagar nu, så vi kan väl anta att viruset existerat åtminstonde bland människor i 24 dagar.

Det är 24 dagar som viruset har haft på sig att sprida sig innan upptäckten utav viruset.
Kort sagt många fler kommer att bli smittade än siffran vi har just nu.
Citera
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Alla har känt till att detta skulle komma. Scenariot är välkänt. Det har hänt förut, det händer igen.

Dålig djurhållning o nära kontakt med människor får fram en ny stam virus.

Tätbefolkat område, troligtvis Kina, Vietnam, Kambodja etc

En global värld med stor rörlighet av människor.

Det har skrivits böcker, gjort filmer o TV-serier på temat i många år. Att tro att Bill Gates skulle ligga bakom viruset är så fånigt att det saknar ord.

Även en dödlighet på 10-20% har mycket liten o kortvarig inverkan på jordens överbefolkningsproblem. Det skapar bara lidande o inget annat.
Wow du vet verkligen allt om allt, jag bugar inför ditt intellekt....
Citera
2020-01-28, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Nu var det detta med gemensamma kärl som jag ville betona. Hur det är med det utanför Kina vet jag inte. Jag har inte uppskattat att dela matkärl med kineserna när jag varit där...

Kina är ett stort land. Och hur man äter beror delvis på vilken samhällsgrupp man tillhör och folkslag. Finns säkert minoriteter i Kina som fortfarande använder handen och sen finns de som har serveringssked när de äter. Jag har sett båda när jag var Kina. Det berodde på var man var och vad man åt.

Min bild är att Kinas allmänna hygien kan bli mycket bättre speciellt hos de lägre samhällsgrupperna och på offentliga WC mm. Men att säga att kinesiska läkare är sämre på tvätta händerna än svenska läkare och sjukvårdspersonal tror jag bara är marginellt.

TIll ex en klassisk kinesisk hälsning är ju mycket bättre än att ta varandra händerna som man gör i väst.
Citera
2020-01-28, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Modellen blir betydligt osäkrare på längre sikt som sagt men på kort sikt så verkar den stämma rätt bra. Den förutspådde 3940 smittade och 113 dödsfall fram till idag, det blev 4474 och 107. Alltså lite i underkant (-13%) för antal smittade men aningen i överkant (+6%) för antal dödsfall.

Se den otrevligt exponentiella kurvan från John Hopkins University:

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

Bra länk, tack 👍
Samtidigt, det är självklart att det blir en exponentiell kurva för vilken smitta som helst som har tillväxt. Men då i en "orörd miljö". Så fort folk och myndigheter börjar skydda sig så ändras tillväxtfaktorn. En exponentiell tillväxt kan dessutom handla om det faktumet att ingen har hundraprocentig information. D v s, det är informationsinhämtningen i sig själv som ger en ökning av siffror. Typ "öppnar kylskåpsdörren, å jag har tio äpplen här" tillväxt i antal äpplen, tio.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in