2020-01-28, 04:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ingen smittad har blivit frisk heller vad jag vet.

Eftersom du inte verkar vara insatt i vad det är som sprids kan du läsa detta: https://www.health.harvard.edu/blog/the-new-coronavirus-what-we-do-and-dont-know-2020012518747
Citera
2020-01-28, 04:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Bör Kina utfärda undantagstillstånd, är det inte lite väl sent för det?
Jo Kina är dödsdömt. Det är Europa och Sverige jag menar. Här har vi fortfarande någon vecka att stoppa det kanske. Men det krävs extrema åtgärder. Jag vet inte om det ens är möjligt faktiskt. Allt är så sammanflätat i det moderna samhället. Det går inte att föreställa sig vad som händer när elnätet slås ut och folk grips av panik, galningar plundrar affärer, sjukhusen stängs och så vidare.
Citera
2020-01-28, 04:18
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
När kommer folk att vägra få till jobbet? Snart kommer de knappt att våga lämna sina hem.
Jag tror det är ganska snart och då kollapsar hela samhället. Sedan handlar det bara om att försöka överleva på något sätt genom att isolera sig från omvärlden så gott det går. Helst vill man inte vara i närheten av någon enda människa.

Jag gissar att du pratar om Kina? Jag kan bara tala med säkerhet om stan jag befinner mig i. Jag vill inte precisera mig närmare än att jag inte är i det absoluta riskområdet. Jag är här för att jag måste och resan planerades långt innan utbrottet var känt.

Här är det ledighet fram till 2 februari. Inte hört några diskussioner om att det skulle ändras. Vissa småbutiker som i vanliga fall borde ha öppet har stängt, men motsvarigheterna till ICA har öppet som vanligt. Restaurangbesök har gått ner, lite tunnare med folk ute på gatan, 70% bär mask (en normal siffra hade varit 20%).

Första konstaterade fallet i stan uppmärksammades för någon dag sedan. En kärring från Wuhan (så klart) kom hit den 16:e för att hälsa på släkt och flängde runt tills hon fick feber, men vägrade isolera sig så de fick hämta henne och hennes närmaste med polis.

Jag tror inte man behöver oroa sig för någon samhällskollaps. Det är kineser vill talar om, inte negrer i New Orleans som flippar ur så fort de får chansen. Alla minns SARS och det var rätt omfattande restriktioner då på riksplan (nu är det lite andra metoder, med städer i karantän och så, men det där känner ju alla i tråden redan till), skolor och universitet höll stängda, i vissa städer/områden tog livsmedel som ägg och kött slut. Så man är rätt härdade.
Citera
2020-01-28, 04:24
Medlem
Major breakthrough och isolation...

https://m.youtube.com/watch?v=PLLvizK_fSw
Citera
2020-01-28, 04:24
Medlem
Hur tror ni våran sjukvård hade hanterat en sån här situation i Sverige? Om coronaviruset uppstod här? Du sjukvården hade nog inte ens palla trycket tror jag. Folk hade gnällt istället om otrygga-anställningar. Evakuera hela Sverige och hitta lösningar genom våran byråkrati. Goodluck with that.

Plus Aftonbladet hade nog haft fullt upp med att skriva om rasisterna på Facebook.
Senast redigerad av troy_mclure 2020-01-28 kl. 04:29.
Citera
2020-01-28, 04:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuminousChrome
Eftersom du inte verkar vara insatt i vad det är som sprids kan du läsa detta: https://www.health.harvard.edu/blog/the-new-coronavirus-what-we-do-and-dont-know-2020012518747

Jag är ganska insatt. Det står i texten att vi skall känna oss trygga eftersom det inte sprids så lätt ifall man är jättenoga med handhygienen och håller sig borta från folk som nyser och hostar. Ja det är ju helt sant. Men det står ingenting om hur stor chansen är att överleva om man blir smittad.
Att dag ut och dag in behöva tillämpa sjukhusstandard när det gäller handhygien är inte lätt. Bor du tillsammans med andra människor måste alla göra samma sak eller så får de inte lämna hemmet.
Det är så det är i Wuhan idag. Folk vågar knappt lämna sina lägenheter. De springer mellan husen.
Hur länge tror du ett samhälle fungerar om det är på det sättet?
Citera
2020-01-28, 04:29
Medlem
Theforeigners avatar
Pr 28 Jan:

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

Smittade: 4474
Döda: 107
Återställda: 63
Citera
2020-01-28, 04:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troy_mclure
Hur tror ni våran sjukvård hade hanterat en sån här situation i Sverige? Om coronaviruset uppstod här? Du sjukvården hade nog inte ens palla trycket tror jag. Evakuera hela Sverige och hitta lösningar genom våran byråkrati. Goodluck with that.

Plus Aftonbladet hade nog haft fullt upp med att skriva om rasisterna på Facebook.
Ja, alltså nu äter ju inte vi fladdermöss och har en mycket strängare djurhållning mm.... Så den hade nig inte uppstått från första början. Om den hade det så hade vi fixat det också. Vi har en jättebra sjukvård i Sverige.
Citera
2020-01-28, 04:33
Medlem
Citat:
Kinas politiska ledning påstås ha flytt till någon ö. Där kommer de att stanna tills alla andra är döda.
Virusets dödlighet är väldigt långt från 100%. Hittills är det väl ca 3% varav de allra flesta redan var klena eller sjuka av annat -> minimal påverkan i samhället jämfört med vanlig influensa.
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
Nytagna bilder från Wuhan. Folktomt på gatorna.

Tänk er Stockholm i rusningstrafik och sedan bara folktomt!!
Kommer regeringen att sätta stan i karantän om det sprider sig i huvudstaden?

Kommer försäkringskassan godkänna "egenkarantän" i 14 dagar som rekommenderats? Eller ska de bråka och kräva intyg hos läkaren så folk går till vårdcentalerna och ev. smittar ner flera?

#coronavirus
One day in Wuhan through a photographer's lens
116 347 visningar
•27 jan. 2020

https://www.youtube.com/watch?v=BBEqV5f8Wag
Videon visar inget anmärkningsvärt alls, kunde vara vilken lugn söndagsmorgon som helst, möjligtvis lugnare än vanligt men illustrerar i så fall ett lugn och sansad självkarantän.
Citera
2020-01-28, 04:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hivnegativ
Virusets dödlighet är väldigt långt från 100%. Hittills är det väl ca 3% varav de allra flesta redan var klena eller sjuka av annat -> minimal påverkan i samhället jämfört med vanlig influensa.

Videon visar inget anmärkningsvärt alls, kunde vara vilken lugn söndagsmorgon som helst, möjligtvis lugnare än vanligt men illustrerar i så fall ett lugn och sansad självkarantän.

Enligt officiella siffror är det 107 som har dött och 63 som har blivit friska det skulle innebära en dödlighet på över 60% i alla fall. Men jag vet inte om man kan bli sjuk igen efter att man har blivit frisk eftersom viruset muterar så mycket, så man har kanske ingen bestående resistens.
Citera
2020-01-28, 04:54
Medlem
Theforeigners avatar
Första person smittad i Tyskland!
Inga upplysningar om VAR eller HUR han blivit smittad

https://www.reuters.com/article/us-china-health-germany/germany-identifies-first-case-of-deadly-coronavirus-idUSKBN1ZR057

WORLD NEWSJ ANUARY 28, 2020 / 2:46 AM / UPDATED 2 HOURS AGO
Germany identifies first case of deadly coronavirus

(Reuters) - Germany has declared its first confirmed case of the deadly coronavirus that broke out in China.

Bavaria’s health department said late on Monday that a man in the town of Starnberg, 30 kilometers (19 miles) southwest of Munich, has been confirmed as suffering from the virus.

The patient is in “good condition” and isolated under medical observation, Bavaria’s health department said in a statement posted on its website. It did not disclose any details of the patient’s age or nationality.
Citera
2020-01-28, 04:56
Medlem
crippledmfs avatar
Så fem bekräftade fall i USA och fem i Australien nu också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in