Citat:
Ursprungligen postat av
climasol
När kommer folk att vägra få till jobbet? Snart kommer de knappt att våga lämna sina hem.
Jag tror det är ganska snart och då kollapsar hela samhället. Sedan handlar det bara om att försöka överleva på något sätt genom att isolera sig från omvärlden så gott det går. Helst vill man inte vara i närheten av någon enda människa.
Jag gissar att du pratar om Kina? Jag kan bara tala med säkerhet om stan jag befinner mig i. Jag vill inte precisera mig närmare än att jag inte är i det absoluta riskområdet. Jag är här för att jag måste och resan planerades långt innan utbrottet var känt.
Här är det ledighet fram till 2 februari. Inte hört några diskussioner om att det skulle ändras. Vissa småbutiker som i vanliga fall borde ha öppet har stängt, men motsvarigheterna till ICA har öppet som vanligt. Restaurangbesök har gått ner, lite tunnare med folk ute på gatan, 70% bär mask (en normal siffra hade varit 20%).
Första konstaterade fallet i stan uppmärksammades för någon dag sedan. En kärring från Wuhan (så klart) kom hit den 16:e för att hälsa på släkt och flängde runt tills hon fick feber, men vägrade isolera sig så de fick hämta henne och hennes närmaste med polis.
Jag tror inte man behöver oroa sig för någon samhällskollaps. Det är kineser vill talar om, inte negrer i New Orleans som flippar ur så fort de får chansen. Alla minns SARS och det var rätt omfattande restriktioner då på riksplan (nu är det lite andra metoder, med städer i karantän och så, men det där känner ju alla i tråden redan till), skolor och universitet höll stängda, i vissa städer/områden tog livsmedel som ägg och kött slut. Så man är rätt härdade.