2020-01-27, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Tamiflu är antiviralt och sådana medel tar man för att lindra sjukdomen, inte som vaccin.
Var har du läst att Tamiflu gjorde skada, jag har bara läst att det har liten effekt (förkortar sjukdomstiden vid svininfluensa med max 1 dag).
Jotack, jag vet!
Men den gjorde ingen direkt nytta på allvarligt sjuka utan hade istället biverkningar etc och därför menlöst att använda.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/forskare-influensamedicin-gor-mer-skada-an-nytta
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Jag tror inte att man kan jämföra med SARS då SARS orsakade mycket värre sjukdom. Inkubationstiden var också mycket kort. Folk i samma familjer insjuknade så det var rätt smittsamt i en nära miljö, men det tog sig aldrig. Den nuvarande smittan ökar på ett sätt SARS aldrig var i närheten av. Om egenskaperna hos viruset är gynnsamma, så kan man säkert stoppa smittspridning (och så var fallet med SARS), men här har man av allt att döma redan tappat kontrollen.

Sannolikt så har vi redan långt fler smittade av detta virus än vad hela SARS-epidemin orsakade på ett halvår.

Men då har det väl mer att göra med dessa andra egenskaper än just R0-värdet. Om något så är det såklart inte bra med ett högt R0-värde men att det i sig betyder att viruset inte går att eradikera är ju inte korrekt. Tror du att det finns smittade i Sverige?
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Ja, alltså vad tänkte du att man skulle använda det till?
Det är förövrigt utdömt utav de flesta forskare då det gjorde mer skada än nytta.

Antivirala läkemedel är inga vaccin. Dock kan man behandla symptom samt sänka antalet viruspartiklar hos den sjuke.

Ett virus angriper kroppens celler och använder dessa som en virus-fabrik.
Citera
Medlem
smakupplevelsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quinz
hahaha så mycket ignorans! varför skulle veganer ryka? om något så har de 10 gånger bättre immunförsvar än köttätare. pajas

Det stämmer inte, de lider av näringsbrist och vad händer vid näringsbrist? Jo sämre immunförsvar. Idiot.
Citera
2020-01-27, 12:50
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Tips = då kanske det inte är så hotande? För Sverige ...

Har du funderat på det?

Hur många träffar du? Som nyss varit i Kina? I De smittade provinserna.
De har i Sverige upprättat särskilda provtagningar (har jag läst i media samt Nyhetsvideos) för de som anländer till Sverige komna ifrån Kina.

Jag vet inte vilka nyhetskanaler du läser - ellerlitar på.

Jag har arbetat inom Förvarsmakten i många år = min tilltro till dem är intakt.
Senast redigerad av CS128 2020-01-27 kl. 12:55.
Citera
2020-01-27, 12:52
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja men herregud det är ju betydligt fler än de där som fått influensan i Sverige på en säsong. Det där rör ju sig om ett urplock som sökte vård.

Ja, precis som att det urval som utgör de 2900 är de som har sökt vård och konstaterats ha smittats.
Citera
2020-01-27, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Antivirala läkemedel är inga vaccin. Dock kan man behandla symptom samt sänka antalet viruspartiklar hos den sjuke.

Ett virus angriper kroppens celler och använder dessa som en virus-fabrik.
Tamiflu gjorde ingen nytta. Var det inte du som undrade varför man inte använde det? Det är först och främst inget vaccin som jag skrev och sen gjorde den heller ingen skillnad för de riktigt sjuka. Därför menlöst att använda.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/forskare-influensamedicin-gor-mer-skada-an-nytta
Citera
2020-01-27, 12:53
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Jotack, jag vet!
Men den gjorde ingen direkt nytta på allvarligt sjuka utan hade istället biverkningar etc och därför menlöst att använda.

Antivirala medel har en funktion, dock kan det vara så att just Tamiflu är verklingslöst för dessa virus.

Din artikel ger dock ingen sida "rätt".

Artikeln avslutas med "Daniel Thurley, Roches medicinska chef i Storbritannien, påpekar för BBC att Cochrane-forskarna granskat samma data som gjort att över 100 länder i världen godkänt Tamiflu för behandling av influensa. Han anser att forskarna använt fel statistiska metoder när de granskat materialet vilket ”systematiskt underskattat fördelarna” med läkemedlet och använt ”oortodoxa” metoder för att analysera biverkningarna"
Citera
2020-01-27, 12:53
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libertay
Läs tråden.

Har jag gjort. Mycket spekulationer och overifierade uppgifter. Men om det är de 2900/81 som det dillas om så är det inget anmärkningsvärt.
Citera
2020-01-27, 12:54
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Tamiflu gjorde ingen nytta. Var det inte du som undrade varför man inte använde det? Det är först och främst inget vaccin som jag skrev och sen gjorde den heller ingen skillnad för de riktigt sjuka. Därför menlöst att använda.

Du har hängt upp dig på just Tamiflu, det finns flera andra läkemedel som är antivirala.
Och ingen annan än du har nämnt ordet vaccin i samband med Tamiflu.
Citera
2020-01-27, 12:55
Medlem
BushwickBills avatar
Problemet med en krissituation i allmänhet, och specifikt när vi har med Kineser och kommunister att göra, är att informationen som finns tillgänglig ej går att värdera, det enda vi kan avgöra är att de som slår fast något med säkerhet inte sysslar med annat än, i bästa fall, kvalificerade gissningar. Ta exempelvis masskarantänen som kineserna satt gång, detta kan ju dels bero på att läget är mycket värre än den offentliga bilden gör gällande men det kan samtidigt lika gärna kan vara ett sätt för kommunisterna att stresstesta sin krisberedskap eller varför inte etablera en officiell förklaring till en framtida ekonomisk kris. Jag skulle exempelvis vara väldigt varsam med att dela och tro på videofilmer, hur ska man kunna bedöma om det är aktuella filmer, propaganda från yttre makt eller valfri annan plausibel anledning, speciellt när man måste lita på översättare.
Citera
2020-01-27, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Misstänker det. Men 81 dödsfall av 2900 som verifierats smittade get en mortalitet på 2,7%.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-influensa/2017-2018/influensarapport_2017-2018_sasongssammanfattning_final_v3.pdf

Fast enligt uppgifterna är det ju inte själva influensan man dör av, utan av lunginflammationen som den framkallar. Lunginflammation brukar det ta 7-14 dagar innan man dör av, så siffrorna kommer att stiga.

Som tur är, är Sverige väl rustat, med en blandad befolkning och många som har högre motståndskraft mot sjukdomar. Kanske blir det flyktingarna som räddar Sverige när "de etniska svenskarna" ligger däckade eller döda. De länder som har satsat på etnisk homogenitet är illa ute. Man ska inte lägga alla ägg i samma korg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in