2020-01-27, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Oj, vad jobbigt! Jag LOVAR att det inte är någon fara. Jag är inte orolig för 5 öre. Speciellt inte då vi är så sjukt glesbefolkade här i norden.

Tack! Jag måste sluta läsa här på FB och på GLP... Mår bara sämre av det. Försöker tänka logiskt men det är svårt.
Citera
2020-01-27, 11:35
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Din kontakt med verkligheten är lite sviktande

Jag har pluggat biologi, jag vet precis vad som händer när det blir en global pandemi. Att du angriper personer med mer kunskap än dig säger väldigt mycket i kontexten.
Citera
2020-01-27, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Oj, vad jobbigt! Jag LOVAR att det inte är någon fara. Jag är inte orolig för 5 öre. Speciellt inte då vi är så sjukt glesbefolkade här i norden.

Men tänk hur digerdöden och spanskan drabbade byar ute i obygden. Folk är betydligt mer mobila idag.
Citera
2020-01-27, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vulgarian
Jag hoppas verkligen att det är så för jag är väldigt nojig. Lider av OCD, panikångest osv och funderar starkt på att ta livet av mig om det börjar sprida sig här för jag vill inte leva i en värld där alla jag känner blir sjuka och dör som i en skräckfilm...
Du är inte ensam.
Citera
2020-01-27, 11:37
Medlem
Finns det någon sida där man kan se en karta över hur viruset har spridits?
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
Tyskland avråder nu resor till HELA Kina! Våra styrande daltar som vanligt!

Grattis! Du skriver in dig i trådens stora IQ-fria klubb " Vi som skriver utan att hänvisa till källan."

KÄLLA?

Jag hittar inget om detta på tyska UD eller hos ambassaden i Beijing, bara om Hubei:

"Von Reisen in die Provinz Hubei wird derzeit abgeraten."

https://www.auswaertiges-amt.de/de/ReiseUndSicherheit/chinasicherheit/200466#content_0

Är min information inaktuell som togs nu från webbsidan och som är uppdaterad idag, får du som sagt komma med din källa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vulgarian
Tack! Jag måste sluta läsa här på FB och på GLP... Mår bara sämre av det. Försöker tänka logiskt men det är svårt.
Ja, sluta läs. Men jag lovar att du inte behöver oroa dig.
Citera
Medlem
RadioDDR1s avatar
Vi kan fly men vi kan inte gömma oss. Det är kört. Att hålla sig borta från kineser är längre inte tillräckligt...
Citera
2020-01-27, 11:38
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare

https://bnonews.com/index.php/2020/01/the-latest-coronavirus-cases/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Japp, om du blivit smittad är det bara att sova så mycket det går och undvika allt som tröttar ut immunförsvaret. Lycka till, chansen verkar större att leva lite längre än chansen att dö med evig frid. Vi får se, vet inte vilket som är bästa för dej och du bestämmer ju inte så vila redan nu i frid så gott det går. ZZZZzzzzzzzzzzzz ...
Tack för dina lugnande ord
Citera
2020-01-27, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Milde tid...
Är det någonting man blir sjuk av så är det att läsa den här tråden. 🤮

Högst lekmanmamässiga spekulationer:
Jag tror absolut att antalet smittade kan vara i underkant, eller rent av underdrivet, men däremot att antalet svårt sjuka och döda är riktiga. Alltså att dödligheten i verkligheten är långt lägre än 2-3%.
Corona-virus, åtminstone sett till djur (undantaget MERS och SARS), är nämligen förkylningsvirus som ger lindriga symptom, typ mindre febertopp under något/några dygn, lättare luftvägsbesvär, nedsatt aptit och i enstaka fall lättare magbesvär. Däremot är det väldigt smittsamt.

Om det inte redan hänt, är därför min högst kvalificerade gissning att antalet smittade redan nu går att se som tre "ringar" :
De som blivit smittade, men fått obefintliga, eller lättare symptom likt ovan. Antalet i denna grupp är således också ytterst svårt att överblicka. Sedan finns den lilla klick som blivit såpass sjuka att de behöver sjukvård. Dessa är de 2000-någonting fallen. Sen är det dem 80 stycken svagaste som tyvärr strukit med.

Om det är som jag tror, vilket jag faktiskt inte håller för helt osannolikt givet hur coronavirus funkar på djur, finns det ingen som helst anledning till oro för oss friska, starka människor i länder med god sjukvård. Visst, det finns kanske en teoretisk risk att vi någon gång smittas. I ett sådant hypotetiskt scenario av ett virus då i klass med en (för den absoluta majoriteten) lindrigare förkylning.
Yes exakt, folk där dom sitter i sitt lilla svenska ”safespace” verkar älska panik och katastrof scenarios, dock är väl en klick av dom faktiskt livrädda trots dom vet sannolikheten är obefintlig att just dom ska drabbas.....Take a chill pill !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in