2020-01-27, 10:12
Medlem
Jag tycker alla klipp som cirkulerar föreställande folk som bara kollapsar bör tas med en nypa salt. Dessutom har videon som många länkat till i tråden, som föreställer en sjuksköterskas vittnesmål från Wuhan blivit felöversatt, vilket bekräftats av flera i kommentatorsfältet på YouTube.

Det betyder dock inte att jag litar blint på officiell statistik, uppgifter eller information från Kina av just anledningen att det är Kina. Alla åtgärder som vidtagits med isolering av miljonstäder o.s.v. tyder ju på att det är allvarligt. Man får känslan av att det ligger en hund begraven.

Om jag ska drista mig till en gissning tror jag att vi kommer få se en ökning av både smittade och döda i främst Kina de närmaste dagarna och veckorna men jag tror inte det blir någon världskatastrof med en massa dödsfall i Europa och andra världsdelar.
Citera
2020-01-27, 10:12
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k5
En samling av filmklipp från Wuhan:

https://www.liveleak.com/view?t=aNLJk_1580091920

Oj. Ja. Undrar om man själv skulle reagera när folk dör precis framför dig och det kommer folk i Hazmat kläder som säger inget att oroa sig för här. Vi har allt under kontroll.
Citera
2020-01-27, 10:13
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Verkar som att det i genomsnitt tar 5 dagar från det att man smittats tills sjukdomen bryter ut (inkubationstid) https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.01.25.919787v1
Det är positivt att se att det inte sker någon exponentiell tillväxt av fall utanför Kina, utan på sin höjd linjär; detta tycks tyda på att det inte pågår någon meningsfull spridning av viruset utanför Kina. Det har gått 5 dagar - och vi borde ha sett betydligt mer fall globalt om detta var på väg att bli en pandemi.

Dessutom är det ju fortfarande NOLL dödsfall utanför Kina. Jag tycker den rimligaste förklaringen till denna uppenbara motsägelse är att ett stort antal kineser är smittade, men att de flesta enbart har milda symptom och dessa har inte sökt sjukvård. Det är för tillfället c.2750 fall officiellt rapporterade i Kina och 80 döda. Min gissning är att det kan vara c.30tusen som faktiskt ar infekterade, och att de 2750 fallen mestadels representerar folk som är svårt sjuka.
Läkare o sköterskor har för 2 dagar sen sagt att det är 100 000 smittade. Räkna 200 000 smittade och 10 000 allraminst döda, antagligen fler.

Alla krematorieugnar går nog varma i Kina nu
Citera
2020-01-27, 10:14
Medlem
Panik !? I staden där jag bor här i Kina rullar det mesta på som det brukar under nyårs helgen, dock inga privata fyrverkeri o smällar engagemang vilket numera inte är tillåtet. Här har rapporterats två fall av smittan, bekräftat till mig av en bekant som är doktor på det största sjukhuset i staden, hon avråder mig at göra mina dagliga café besök i gallerian nära där jag bor. Jag följer rådet trots jag ser folk ute och spatserar och roar sig ’som vanligt’. Dock märkbart fler som bär munskydd, kan dock bero på att det blivit lite extra kallt senaste dagarna...

Som spekulerats i tråden att regimen undanhållit info tror jag inte ett dugg på. I regionen jag bor(närliggande (i kinesiska mått mätt) till Wuhan) drar folk på sig förkylningar ganska lätt vid vintertid, många speciellt yngre förkylda i slutet av oktober och i november. Så om smittan var igång redan i början av november så är det nog sannolik att man initialt inte förstod att man hade att göra med något allvarlig ......Hursom ingen panik här där jag bor, och ingen panik rapporterat från vänner i nordöstra kina heller...
Citera
2020-01-27, 10:14
Medlem
Majoriteten döda är över 60 år
Citera
2020-01-27, 10:15
Medlem
Verkar som sjukdomen sprids i takt med förutsägelsen. Anledningen att vi ligger på strax mindre fall än förväntat tror jag har att göra med att inte alla smittade människor går till sjukhuset (eller ens får symptom).

Vad tror ni?

http://i.4cdn.org/pol/1580089711468.png
Citera
2020-01-27, 10:17
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Jäklar, vilken tråd. Från ett nyupptäckt virus till att begrava folk i cement.
Har rationellt tänkade blivit omodernt?

Haha, vill mena det. Det blir inte en pandemi som knäcker oss, det blir ryktesspridningen.

Om det är så här i ett förhållandevis bagatellartad händelse, så undrar jag hur det blir vid en verklig kris.
Citera
2020-01-27, 10:19
Medlem
KrossedOuts avatar
Enligt denna artikel har 8 dött i Hong Kong och Thailand. Hittar dock inga andra källor.
https://www.google.com/amp/s/www.fxstreet.com/amp/news/china-coronavirus-concerns-grow-australia-and-thailand-report-more-cases-202001270529
Citera
2020-01-27, 10:21
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copernicus
Panik är din värsta fiende så lugn och rationellt tänkande!

Lätt att säga om man inte är mitt i det. Om det är värre än vad myndigheterna säger som videorna visar då blir det ju panik. Inget som kommer göra det bättre, utan bara mer förvärra saken. Folk kommer fly i panik. Vilket sedan bara kommer förvärra saken. Men ingen kommer ju bli direkt lugn när folk i Hazmat kläder ber dig vara lugn.
Citera
2020-01-27, 10:21
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libertay
Verkar som sjukdomen sprids i takt med förutsägelsen. Anledningen att vi ligger på strax mindre fall än förväntat tror jag har att göra med att inte alla smittade människor går till sjukhuset (eller ens får symptom).

Vad tror ni?

http://i.4cdn.org/pol/1580089711468.png
Källkritik.

När gjordes den listan och vem gjorde den?

Den kan lika gärna vara gjort för en timme sedan av någon som gillar matematik.
Citera
2020-01-27, 10:22
Medlem
kazangass avatar
Att folk utomlands ska ha dött av viruset är inget konstigt. Det är inte direkt så att viruset endast knäcker människor från Kina.

Men spridningen kommer att begränsas genom vaksamhet och karantän, både i Kina och utomlands.
Citera
2020-01-27, 10:23
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Lätt att säga om man inte är mitt i det. Om det är värre än vad myndigheterna säger som videorna visar då blir det ju panik. Inget som kommer göra det bättre, utan bara mer förvärra saken. Folk kommer fly i panik. Vilket sedan bara kommer förvärra saken. Men ingen kommer ju bli direkt lugn när folk i Hazmat kläder ber dig vara lugn.

Måste fråga: är just du mitt i "det"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in