• 1
  • 2
2020-01-25, 12:20
Medlem
lillalalas avatar
Nu har jag varit på maxdos 20mg i ca tre veckor. Käkat escitalopram i totalt kanske fyra månader nu.

Känner inte längre att den gör något. Mår lika skit som innan medicineringen och har bara biverkningar. Så trött nu på muskelryckningar, muskelsvaghet, sömnproblem och nattliga jävla mardrömmar.

Hur länge till ska jag ge skiten en chans? Det känns som min toleransnivå är helt sjuk, blir alltid såhär med alla mediciner jag har käkat tidigare.

Bäst effekt fick jag på 10 mg. Hade energi, ork, driv och livslust. Men sen dippade det och vi har sakta höjt dosen utan någon framgång. Vad gör jag härnäst?

ADHD-diagnos
GAD
Recividerande depression

Har testat:
Concerta (vilopuls på 114, blev tjackad)
Strattera (som att vara i en bubbla)
Mirtazapin (sov i 24 timmar)
Fluoxetin (apatisk och likgiltig)
Voxra (nässelutslag och andningsdepression)

Escitalopram är överlägset det bästa jag använt men tyvärr bara varit effektivt i ca 1,5 månader.
Citera
2020-01-25, 13:22
Medlem
Jag har 10mg per dag av det. Det tog ca 6månader innan jag kände att den verkade bra. Hade 15mg ett tag med då dog kuken. Har aldrig haft nån annan psykmedecin förut dock.
Citera
2020-01-25, 14:28
Medlem
Det där e en svår fråga. Det beror dvs på hur lång tid du blir återställd och hur snabbt du är redo a "face:a" livet igen.

Känslorna blir ju lite avstängda på antidepp.

Vissa får käka det hela livet. Själv har jag käkat det i 13 år...
Citera
2020-01-25, 14:52
Medlem
flowerpower900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GnusMan
Jag har 10mg per dag av det. Det tog ca 6månader innan jag kände att den verkade bra. Hade 15mg ett tag med då dog kuken. Har aldrig haft nån annan psykmedecin förut dock.

The fuck, 6 månader är väl ändå rätt sjukt länge? I och för sig inte första gången jag hört talas om escitalopram och sånt långt tidspann.. Min läkare säger att maxeffekt kommer efter 6v men det tror jag inte ett dugg på med vad jag läst online. Ätit själv 10mg i 7v och nu på tisdag blir det 6v på 20mg. Det har varit en extremt långsam förbättring att jag knappt märkt det själv, rätt påfrestande att det kan ta så lång tid när man vill ha snabb effekt mot ångesten.

Får man fråga hur du känner dig just nu, har du fått bättre självförtroende efter ångesten lagt sig eller hur ligger det till? Känner du dig "sederad" så att säga eller normal?
Senast redigerad av flowerpower900 2020-01-25 kl. 14:56.
Citera
2020-01-25, 17:21
Medlem
Min läkare sa att mina receptorer är förstörda och reagerar slött för allt byte av medicin, undra om det funkar så. Att hjärnan inte biter till slut
Citera
2020-01-25, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillalala
Nu har jag varit på maxdos 20mg i ca tre veckor. Käkat escitalopram i totalt kanske fyra månader nu.

Känner inte längre att den gör något. Mår lika skit som innan medicineringen och har bara biverkningar. Så trött nu på muskelryckningar, muskelsvaghet, sömnproblem och nattliga jävla mardrömmar.

Hur länge till ska jag ge skiten en chans? Det känns som min toleransnivå är helt sjuk, blir alltid såhär med alla mediciner jag har käkat tidigare.

Bäst effekt fick jag på 10 mg. Hade energi, ork, driv och livslust. Men sen dippade det och vi har sakta höjt dosen utan någon framgång. Vad gör jag härnäst?

ADHD-diagnos
GAD
Recividerande depression

Har testat:
Concerta (vilopuls på 114, blev tjackad)
Strattera (som att vara i en bubbla)
Mirtazapin (sov i 24 timmar)
Fluoxetin (apatisk och likgiltig)
Voxra (nässelutslag och andningsdepression)

Escitalopram är överlägset det bästa jag använt men tyvärr bara varit effektivt i ca 1,5 månader.

SSRI är förstahandsvalet vid ångest.
Du har ju fler varianter att prova där.
Citolapram
Sertralin
Fluoxamin
Paroxetin

I andrahand SNRI
Venlaflaxin och Duloxetin

Har du inte fått bra effekt så är det viktigt att ni provat att byta preparat, det är inte bra att bli "halv-bra".
Citera
2020-01-25, 21:55
Medlem
Port-charlottes avatar
Har du gått upp på 20mg får du nog vänta ett litet tag till iaf tre fyra veckor till innan du kan se om det hjälper ,biverkningarna kommer tillbaka vid doshöjning ,även om man så käkat lägre dos i flera år . Jag käkar maxdos plus en del annan medicin ,har inga biverkningar alls
Hade jävligt jobbig insättning men det var det värt
Citera
2020-01-26, 23:32
Medlem
Låter onödigt att fortsätta. Prova venlafaxin eller livsstilsförändringar om du kan. Motion kost, meditation, intressen och allt det där.
Tröttheten på mirtazapin går över ganska snabbt. Den är även ypperlig att kombinera med escitalopram.
Citera
2020-01-27, 08:23
Medlem
Själv åt jag 10mg i 5 veckor och idag stått på 20mg i 6v. Först nu jag egentligen märker nån skillnad, fortfarande ångest men vet att det kan ta 12v för full effekt. Har du 0 effekt efter 6-8v skulle jag bytt medicin.
Citera
2020-01-27, 14:34
Medlem
Hoppar ni verkligen från 10 till 20mg direkt?

Mindre riskfyllt borde det ju vara med 15mg först.

Motsvarigheten till tex citalopram, paroxetin är ju typ att ni skulle bumpa upp med 20mg direkt på dom
Citera
2020-01-28, 00:29
Medlem
lillalalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zenshy
Låter onödigt att fortsätta. Prova venlafaxin eller livsstilsförändringar om du kan. Motion kost, meditation, intressen och allt det där.
Tröttheten på mirtazapin går över ganska snabbt. Den är även ypperlig att kombinera med escitalopram.

Tack för tips.
Motion, hobby, mindfulness håller jag på med dagligen men märker absolut ingen förbättring, vilket skrämmer mig en del.
Citera
2020-01-28, 00:30
Medlem
lillalalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipper123
Själv åt jag 10mg i 5 veckor och idag stått på 20mg i 6v. Först nu jag egentligen märker nån skillnad, fortfarande ångest men vet att det kan ta 12v för full effekt. Har du 0 effekt efter 6-8v skulle jag bytt medicin.

Har faktiskt ingen ångest alls av medicinen och har ytterst sällan numera. Mest en diagnos som är ställd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in