2020-01-26, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornflakesfasoner
2 misstänka fall i Malmö. Hur orolig ska man vara? Ska man hålla barnet hemma från dagis? Eller pratar vi svininfluensa effekter? Både jag och barnet är fullt friska!

https://www.aftonbladet.se/a/BRBqWe

Ja det är en bra fråga. Man vet så oerhört lite om de fallen som har varit i utlandet så det är svårt att veta hur farligt det egentligen är. Men att ha barn på dagis känns verkligen riskabelt. Visar det sig att dessa fall är corona och att de verkligen blir svårt sjuka eller dör. Då är det nog en signal som jag tar på allvar. Då har vi lämnat det normala livet bakom oss och då handlar det om att överleva.
Citera
2020-01-26, 23:01
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djungelbruno
Inkubationstiden för corona verkar vara upp till två veckor. Åker någon glad kines runt och tror att han är frisk i två veckor medan han smittar, så kan det bli många fall. Har inte riktigt förstått smittgraden. Det talas om R0–värde på 1,8-2,5, vilket har förklarats med att om man kommer i i ett rum med 10 personer, så kommer 1,8-2,5 av dem smittas. Men som sagt har jag inte fått grepp om det.

Tack för info. Låter inte bra!
Senast redigerad av vichy6 2020-01-26 kl. 23:03.
Citera
2020-01-26, 23:02
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornflakesfasoner
2 misstänka fall i Malmö. Hur orolig ska man vara? Ska man hålla barnet hemma från dagis? Eller pratar vi svininfluensa effekter? Både jag och barnet är fullt friska!

https://www.aftonbladet.se/a/BRBqWe

Med lite tur slår viruset till med full kraft i Sverige och dödar massor med människor, då Flashback har alldeles för många användare redan. Varje gång det kommer en liten notis till nyhet så postas den alltid som ett nytt inlägg av 10-20 olika personer i tråden.

Det kallar jag för populationsöverskott om något.
Citera
2020-01-26, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LGD
Varför oroa sig för detta och låta det gå ut över hela ens existens just nu? Visst kan det tänkas vara allvarligt. Men herregud vilken hysteri. Vad är ni för ena som sprider skräck på detta sätt?

Ni verkar ta ut döden i förväg. Det kommer hända, kvittar väl hur du dör? Förr eller senare dör vi, av virus, i smärta, utan smärta, lidandes eller icke-lidandes. Alla kommer vi att dö.

Har du tänkt på att alla inte har samma känslor och inställning som du?

Några av oss vill helt enkelt inte dö. Vi tycker om att leva. Och ingen tar ut döden i förväg vi förbereder oss. Något bättre än att sitta här inne och snacka verkar vi helt enkelt inte ha för oss en söndag kväll
Citera
2020-01-26, 23:07
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/nytt-misstankt-fall-av-coronavirus-i-skane

Citat:
– Vi har patientsekretess och uppdragssekretess. Vi får i uppdrag att utföra proven, sen kommunicerar regionerna ut det själva. Men vi har gjort en handfull tester, ett tiotal, och inget har varit positivt, säger Christer Janson, presschef på myndigheten.

Klart fan att myndigheterna inte berättar för det svenska folket när det händer saker... även fast det som tur är inte var något farligt med de övriga misstänkta smittorna så känns det obehagligt att det är "locket på".
Citera
2020-01-26, 23:09
Medlem
UD avråder från resor till Kina. De kanske får lov att avråda från resor till Skåne också. Eller inrikesministern får snarare göra det.
Citera
2020-01-26, 23:10
Medlem
LGDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havremopeden
Det handlar om att ta det säkra före de osäkra, jag inhandlade in andningsskydd av graden FFP3 och lite annat smått och gott.

Jag hoppas innerligt att jag inte behöver använda det men blir det så, vilket ser ut att vara läget, då slipper jag ångesten senare..

Har bunkrat upp mat också, för blir det kaos så slipper jag stå vid tomma hyllor i affären och bråka med folk om att få tag på konserver ..

Jag är ingen domedagsknarkare men jag gillar att vara förberedd.

Jag förringar inte graden av allvarlighet detta viruset bär på. Inte heller försöker jag förlöjliga er som är oroliga. Förberedelser är aldrig fel inför något. Men att oroa sig så till den vida grad - att ni piskar upp andra personers oro.
Jag är väl orolig i måttlig grad, vi får väl helt enkelt se om detta är Resident Evil-viruset alla har "väntat" på.
Citera
2020-01-26, 23:10
Medlem
LGDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Har du tänkt på att alla inte har samma känslor och inställning som du?

Några av oss vill helt enkelt inte dö. Vi tycker om att leva. Och ingen tar ut döden i förväg vi förbereder oss. Något bättre än att sitta här inne och snacka verkar vi helt enkelt inte ha för oss en söndag kväll

Det sista du nämner där är helt sant.
Citera
2020-01-26, 23:11
Medlem
Jango-fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sodafrukt
Vad ska det betyda?

Det fanns inte förut men nu finns den
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Jag åker aldrig kollektivt

Och när jag måste flyga rengör jag där jag ska sitta och petar inte på nått i onödan om man säger så. Dusch och klädbyte väl framme. Vill tillägga att jag nästan aldrig någonsin blivit sjuk och träffar du mig skulle du aldrig fatta hur noga jag är med sånt här. Är inte precis sheldon Cooper som många nog får en bild av när man berättar

Låter bra. Dock blir du kontaminerad bara du inandas luften i flygplanet.
Citera
Medlem
8888zoom8888s avatar
Var varje person som kommer från Kina kontrollerad? På Sveriges flygplatser?

Var varje person som kommer från Kina kontrollerad? På Sveriges flygplatser?

För att säkerställa att ingen smittas av det dödliga coronavirus !!
Senast redigerad av 8888zoom8888 2020-01-26 kl. 23:14.
Citera
Medlem
Ser dagligen folk som petar sig i näsan slickar sig om fingret kan inte typ vinterkräksjuketider hållas i schack varje år så kommer aldrig det här funka heller lär ju ske smittspridning.
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Hur är senaste rönen, på vilket sätt smittar viruset?

Gissar ju på att det är luftburet och kan smitta via en nysning, hostning eller att man själv petar i mun eller öga och tar på något. En annan person tar på samma föremål och sedan i sina ögon eller mun?

Hur mycket hjälper exempelvis skyddshandskar, skigoggles och en rejäl gasmask exempelvis? Sånt som vissa har hemma. Vill veta hur jag ska hantera resor i kommunaltrafiken framöver
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in