2020-01-26, 05:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Du vet inte vad du pratar om. Det beror helt på hur mycket kontanter man hanterar. Är man en liten handlare är kontanter dyrt att hantera då det ska bankas och det kostar en bra slant. Att det går snabbare handla med kontanter? Inte med dagens kort som man bara lägger emot. Jag sågar dina påstående. De bygger på folk som är bakåtsträvare och vill försvara kontanter.
Det behövs nog lite mer bakåtsträvande som motvikt till detta jävla framkantstänkande som genomsyrar samhället och som tydligen också är nåt.slags motiv i sig. " Svärje ligger i framkant..Svärje går i bräschen bla bla bla..."
Kontanter är viktiga att bevara..minskar och tar ifrån bankernas inflytande på oss konsumenter .
Citera
2020-01-26, 05:08
Medlem
Jag är 65 och betalar ENDAST med kort. Har aldrig ett korvöre på fickan.......MEN jag har en jämnårig väninna och hon tar ut kontanter hela tiden! Bär dem i plånboken och betalar ALLTID kontant. Hon gör som hon vill och jag lägger mig inte i men man undrar ju ........VARFÖR?
Citera
2020-01-26, 05:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cocinar
Det behövs nog lite mer bakåtsträvande som motvikt till detta jävla framkantstänkande som genomsyrar samhället och som tydligen också är nåt.slags motiv i sig. " Svärje ligger i framkant..Svärje går i bräschen bla bla bla..."
Kontanter är viktiga att bevara..minskar och tar ifrån bankernas inflytande på oss konsumenter .
Men då kan man ju ta ut kontanter och lägga dem i ett kassaskåp hemma? ÄN finns bankomater!
Citera
2020-01-26, 05:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Klaga inte.
Som flera redan har svarat, så TAR de UT kontanter från BANKOMATEN PRECIS innan sina inköp!
Vad hjälper det då med kontanter kontra plastkort?
De har oftast några månaders kontanter hemma redan pch plockar ut pengar från automaten de egentligen redan har.
Fan vad tröga ni är, nästan så man hoppas en mindre smäll på ett par månader så ni höll käften.
Citera
2020-01-26, 05:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waxworks
... Du vet att kontanter också inte har något riktigt värde egentligen va?

Vilken valuta har det då?
Du kan inte äta guld eller diamanter heller, det förstår du va?
Citera
2020-01-26, 05:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Jag är 65 och betalar ENDAST med kort. Har aldrig ett korvöre på fickan.......MEN jag har en jämnårig väninna och hon tar ut kontanter hela tiden! Bär dem i plånboken och betalar ALLTID kontant. Hon gör som hon vill och jag lägger mig inte i men man undrar ju ........VARFÖR?

Hon har redan pengar hemma och är mätt nästa vecka om det krisar.
65 år och lika dum som ett barn, skäms du inte?
Är du socialdemokrat med?
Senast redigerad av KnullaBella 2020-01-26 kl. 05:22.
Citera
2020-01-26, 05:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnullaBella
Hon har redan pengar hemma och är mätt nästa vecka om det krisar.
65 år och lika dum som ett barn, skäms du inte?
Är du socialdemokrat med?
Så du tänker att när det blir KRIS på ICA så kan du komma dit och betala med kontanter? Betalsystemen ligger nere men du kan komma dit med sedlar? Kassören har en liten plåtburk under disken......? och det IDAG när det är lag på att man ska erbjudas kvitto! Då har vårt land hamnat i ett läge där man byter en ko mot två getter etc och det ser inte ut som idag på MINSTA vis.
Citera
2020-01-26, 05:54
Medlem
scoremaxs avatar
Fast på senare tid har en stor anledning blivit att matbutiken är det enda stället man kan använda mynt på.
Citera
2020-01-26, 05:57
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Så du tänker att när det blir KRIS på ICA så kan du komma dit och betala med kontanter? Betalsystemen ligger nere men du kan komma dit med sedlar? Kassören har en liten plåtburk under disken......? och det IDAG när det är lag på att man ska erbjudas kvitto! Då har vårt land hamnat i ett läge där man byter en ko mot två getter etc och det ser inte ut som idag på MINSTA vis.
Du har fel.

Har du aldrig jobbat i handeln?
Det blir lite bökigt, men man går över till kontanter snabbt vid behov.

Du måste ju upplevt detta själv någon gång?
Citera
2020-01-26, 06:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Du har fel.

Har du aldrig jobbat i handeln?
Det blir lite bökigt, men man går över till kontanter snabbt vid behov.

Du måste ju upplevt detta själv någon gång?
Och då menar du att de som inte har tagit ut sedlar får svälta? eller? Bankomaten är stängd och vi får börja byta ett par skor mot en limpa? Tillbaka till tiden INNAN pengar?
Citera
2020-01-26, 06:03
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Och då menar du att de som inte har tagit ut sedlar får svälta? eller? Bankomaten är stängd och vi får börja byta ett par skor mot en limpa? Tillbaka till tiden INNAN pengar?
Lugn nu lite, så tar vi ett steg i taget.

Du går till affären, och så ligger betalsystemet nere.
Vad gör du nu?
Citera
2020-01-26, 06:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Lugn nu lite, så tar vi ett steg i taget.

Du går till affären, och så ligger betalsystemet nere.
Vad gör du nu?
Jag går därifrån! INGEN handel sker när betalsystemen ligger nere. Jag skulle inte vifta med en femhundring och be att få handla för de skulle säga.......-"Tyvärr så går det inte". Blir det långvarigt så blir det byteshandel igen..som sagt. Vi är tillbaka i tiden och det kan gå snabbt. PRECIS som vi kan vara tillbaka där i ett nafs i den stund en bakterie eller ett virus blir superresistent. DET är ett större hot om man frågar mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in