Citat:
Ursprungligen postat av
Krimkoll
Det ärligaste vore ju att M och KD går in i budgetsamarbetet och därmed indirekt regeringen eftersom det är så verkligheten ser ut. Både KD och M går ju hellre till V och formar politik och budget än till SD- Trots all likhet i politiken med SD och trots att 90-95% av M och KD:s väljare vill att man samtalar, samverkar och samarbetar med SD.
Det är riktigt bedrövligt agerat och som jag ser det är det ju fortfarande en form av decemberöverenskommelsen vi ser. Där alla sju partier fortfarande ingår i grunden. Man tycker fortfarande rätt lika även om man försöker ge sken av annat och man vill fortfarande inte gå till SD, man går till och med hellre till kommunisterna i V. M och D har inte format någon politik med SD, man har inte skapar någon budget med SD. Men man gör det nu med V(!!!). Samma V som fört fram den här regeringen och som samverkar med den här regeringen. Anmärkningsvärt är milt uttryckt.
Ja, jag har inte hört, eller sett, någon som förutsåg att V, M och KD skulle sitta ner och förhandla. Där förhandlingsresultatet måste godkännas av SD. Vilket visar hur oberäknelig inrikespolitiken är. Och hur svårt det är att förutse framtiden.
Däremot har jag mycket svårt att se att M, KD och SD kommer att gå fram till nästa val med en gemensam valplattform. Som UK uttryckte det, moderaterna kommer att köra solo fram till nästa val. Samtidigt som han nyligen sade att ett extraval är det enda som kan lösa knutarna.
Efter partistämman i höstas:
https://omni.se/ulf-kristersson-om-sd-samarbete-maste-vara-borgerlig-politik/a/wP57j4
Citat.
M-ledaren Ulf Kristersson utvecklar nu tankarna kring att bilda en regering som på något sätt bygger på SD-mandat.
– Grundtonen för en sådan regering måste så klart vara att det är en borgerlig politik och att det finns en linje bakom detta,
På Moderaternas partistämma för en vecka sedan sa Kristersson att han
efter nästa val ”vill samla det konstruktiva, pragmatiska och prestigelösa Sverige till en ny kurs för vårt land”.
Slut citat.
Mellan raderna kan man här läsa att UK mycket hellre vill bilda en Alliansregering än en regering som innehåller SD. Och att Tuffe Uffe hellre skulle låta S regera än att sitta i en regering med Jimmie som statsminister. Jag litar inte på Tuffe Uffe för fem öre.
Som jag ser det gäller det för SD att bli så stora i nästa val som möjligt, så det omöjliggör en regering som utesluter SD. Alltså ett valresultat på 25 plus enligt mig. Motsvarande runt 30 procent i OU.