2020-01-25, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Blir så jävla trött på de som står före i kön och fibblar med kontanter. Och så ska de leta upp några mynt som de har någonstans på sig.

Har det tagit ut kontanter med kortet för att betala kontant i butikskassan? Är det inte att gå över ån efter vatten?

Värsta var en snubbe som hade tejpat ihop enkronor och skulle betala med dom. Suman på köpet var nästan 200 kronor. Kassörskan fick sitta räkna varje krona. Han stod och fibblade med tejpen. Kön växte. Jag kunde nästan "nockat" honom. Finns ju för fan automater som tar emot mynt och ger dig sedlar.

Förklara för mig hur de tänker.

En vacker dag kommer du också att bli gammal. Då kommer någon annan störa sig på att du står och fibblar med ett jävla kort när det finns något annat som går såååå mycket fortare. Eller så kanske de stör sig på att du går långsamt, kör långsamt eller bara att du är gråhårig. Eller att du färgar det. Det spelar ingen roll vad man gör. Alltid någon som stör sig på något.

Jag stör mig faktiskt på att du är korkad. Men jag vet att det bara kommer att vara i 5 minuter sen är du glömd.
Citera
2020-01-25, 21:14
Medlem
skraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugerattvaradig
Största majoriteten av världens befolkning använder fortfarande kontanter och mynt. Det är bara vi svenskar som använder mer eller mindre bara kort vid betalningar.

Alldeles riktigt, betänk varför alla kommer till vårt vackra land. Vi är långt före resten av den nedgångna pissvärlden, dessvärre är folk inkapabla att agera och fegare är fegast så vi blir i skrivande stund utnyttjade till tusen.

För att hålla mig till tråden, borde vara dödsstraff att handla med kontanter, det gynnar alla jävla knarkare och ingen annan. Gamlingar får anpassa sig snarast.
Citera
2020-01-25, 21:18
Medlem
Man blir så jävla trött på alla stressiga snorvalpar från storstäderna som vill ha allt serverat direkt och utan minsta motståndets lag.
Va faan låt äldre människor som slitit och byggt upp detta land få sin tid att göra vad de behöver.
Ni måste ju förstå att tekniken är främmande för dem och alla har inte barn eller barnbarn att lära dem.

Många äldre är utslitna i kroppen och har även amalgam fulla käften, lägg även till all aspartam de utsatts för genom åren, så kanske bör ni visa en viss förståelse och respekt för de kognitiva och motoriska brister de lider av på äldre dagar

Ni är säkert sådana som inte fattar att ni själv en dag kommer vara en av dessa gamlingar ni gnäller på, kanske är det något annat ni blir hatade för men likt förbannat kommer ni slöa ner den yngre generationen oavsett.
Citera
2020-01-25, 21:25
Medlem
Jag har hört av en säker källa att gamlingar har mkt kontanter på grund av de drar in sjuka pengar svart på gamla dagar. Mkt försäljning av opiater, bulvaner för företagsköp samt försäljning av falska bingolotter.
Citera
2020-01-25, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Låter som att du borde testa självscanning, om inte annat för ditt blodtrycks skull

För övrigt låter detta väldigt stockholmsaktigt? Folk i den staden borde lära sig stressa av ett antal hekto..

Vi i Stockholm är lite efter övriga landet tydligen. Vi har inte självscanning på Pressbyrån och Seven-Eleven.

Vi har inte ens snöskoter-drive-thru.
Citera
2020-01-25, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
I många fall är det nog så. Problemet är löst om några år !

Säg inte det. Jag har betalat allt med kort och Swish men har börjat njuta av att använda kontanter. Känner mig fri!
Känslan att ingen kan spåra mitt inköp är fantastisk.

(Har såklart uppfälld krage, mössa och solglasögon för maximal upplevelse)
Citera
2020-01-25, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spanaren007
Man blir så jävla trött på alla stressiga snorvalpar från storstäderna som vill ha allt serverat direkt och utan minsta motståndets lag.
Va faan låt äldre människor som slitit och byggt upp detta land få sin tid att göra vad de behöver.
Ni måste ju förstå att tekniken är främmande för dem och alla har inte barn eller barnbarn att lära dem.

Många äldre är utslitna i kroppen och har även amalgam fulla käften, lägg även till all aspartam de utsatts för genom åren, så kanske bör ni visa en viss förståelse och respekt för de kognitiva och motoriska brister de lider av på äldre dagar

Ni är säkert sådana som inte fattar att ni själv en dag kommer vara en av dessa gamlingar ni gnäller på, kanske är det något annat ni blir hatade för men likt förbannat kommer ni slöa ner den yngre generationen oavsett.

Det tänker jag ofta på, att själv snart är en av dem som man stör sig på. Men sedan kommer jag på att dagens ungdomar är långsammare än gamlingarna på många sätt och då känns det faktiskt lugnare
Citera
2020-01-25, 21:28
Medlem
Det kan också finnas rationella skäl för gamlingar att i första hand använda kontanter. De plockar ut sina kontanter i cash och gömmer pengarna hemma för att inte ha dem på ett bankkonto. Om bankkontot är för fett mister de sitt bostadstillägg. Skulle tro att det är allmänt utbrett.
Citera
2020-01-25, 21:29
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlowTheClaymores
Vi i Stockholm är lite efter övriga landet tydligen. Vi har inte självscanning på Pressbyrån och Seven-Eleven.

Vi har inte ens snöskoter-drive-thru.

Låter som att ni är "före", pressbyrån har jag handlat biljett till tunnelbanan i när jag besökt stockholm - handlar aldrig där. Påslagen de har borde få varje tänkande person att avlägsna sig men tydligen inte?

Snöskoter söder om dalälven? Säker på att du inte menar vattenskoter?
Citera
2020-01-25, 21:32
Medlem
REWalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Blir så jävla trött på de som står före i kön och fibblar med kontanter. Och så ska de leta upp några mynt som de har någonstans på sig.

Har det tagit ut kontanter med kortet för att betala kontant i butikskassan? Är det inte att gå över ån efter vatten?

Värsta var en snubbe som hade tejpat ihop enkronor och skulle betala med dom. Suman på köpet var nästan 200 kronor. Kassörskan fick sitta räkna varje krona. Han stod och fibblade med tejpen. Kön växte. Jag kunde nästan "nockat" honom. Finns ju för fan automater som tar emot mynt och ger dig sedlar.

Förklara för mig hur de tänker.

Blir så trött på alla dem som står före i kön och fibblar med sina kort - de saknas pengar på kontot, man får ingen kontakt med banken, någon har glömt bort sin PIN-kod osv osv. Jag lägger upp en sedel på disken, och så är saken klar!
Citera
2020-01-25, 21:36
Medlem
ModerRotas avatar
Gamla har mer eller mindre demens.

Det börjar med att de glömmer bort hur smartphonen fungerar och klarar därefter inte av swish eller bankid längre utan måste ha hjälp med sånt.

Sen glömmer de helt bort vad korten är till för och varför man ska ha bankkort. Kontanter minns de men klarar inte att veta vilken sorts kontanter som gäller.

Det är så det är. Bara att acceptera.

Gamla kommer glömma hur man hanterar avancerade metoder att betala med och de kommer helst använda kontanter för dessa kan de se och förstår lättare hur de fungerar.

Lösningen är att införa personscanning. Där ditt id nummer är direkt kopplat till betalning och allt du behöver göra är att ta dig till kassören, syna hennes summa och sen acceptera betalning genom att säga, jag godkänner betalningen, eller lägga sin hand på någon valfri touchscreen. Möjligheten för kassören att fråga "Godkänner du betalningen?" varpå den gamle dementa personen säger antingen "ja" eller "nej" är också möjligt.

Det behövs då inga kort, inga smartphones, inga kontanter.
Citera
2020-01-25, 21:39
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameljointen
Det tänker jag ofta på, att själv snart är en av dem som man stör sig på. Men sedan kommer jag på att dagens ungdomar är långsammare än gamlingarna på många sätt och då känns det faktiskt lugnare

Detta fick mig att tänka på det pinsamma när man själv är snabbare än kassapersonalen på att räkna ut växeln tillbaks, verkar som att huvudräkning är en skill som försämrats avsevärt senaste decennierna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in