2019-01-14, 13:07
Medlem
[quote=elbel|57293855]Finns det nån grundregel när det gäller krocksäkerhet?

Från trafikverket, Finns mycket info där: I Sverige kommer konsumentinformationen om krocksäkerhet främst från två källor – Euro NCAP och Folksam.
Citera
2019-07-15, 14:24
Medlem
Korkad fråga kanske:
Men, hur är det med trafikförsäkring när man köper begagnad bil?
Säg att jag köper en begagnad bil av en privatperson eller bilhandlare. Måste jag inte teckna en trafikförsäkring innan jag kör iväg med bilen?
Eller hur gör man?
Citera
2019-07-16, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrotung
Korkad fråga kanske:
Men, hur är det med trafikförsäkring när man köper begagnad bil?
Säg att jag köper en begagnad bil av en privatperson eller bilhandlare. Måste jag inte teckna en trafikförsäkring innan jag kör iväg med bilen?
Eller hur gör man?

Jo det är klart. Så länge man inte skriver morgondagens datum på ägarbyte.

Men nu när man kan fixa försäkringen på 1 minut i mobilen så är det väl inte att rekommendera
Citera
2019-10-29, 14:28
Medlem
Har ägt dom flesta bilmärken. Många är pålitliga bilar. Men i slutändan så är det Volvo alla dagar i veckan. Dom rostar inte som andra, dom startar alltid, dom är säkra, billiga i delar. Allt hänger på om man köper nytt eller inte. Min är en -06 och har gått 19k mil. 250 hk och rostfri både under och över. Skönaste bilen förutom bmw 540 att åka i. Den drar jämnt skägg, både kraft och komfort.
Citera
2019-12-24, 07:38
Medlem
NissanMicra1988K10s avatar
Tänkte köpa en sån där herrgårdsvagn, volvo v70 00-03 för 20K

Dom brukar oftast ha 30K på mätaren men då är B&S, servad, kamrem och pump, minimalt med rost.

Någon med erfarenheter då jag är i behov av en kombi för max 20K
Citera
2019-12-26, 11:40
Medlem
rutenskuts avatar
När du söker, sortera på pris och stryk de tre billigaste annonserna. Välj en bil som ligger i mitten prismässigt.
Citera
2020-01-25, 19:53
Medlem
Isnatts avatar
Ska köpa min första bil. Blir NOG en Toyota rav4 automat.
Hur kollar jag så att automatlådan och även back och allt är okey och som det ska?
Citera
2020-08-09, 23:31
Medlem
Peugeot 205 från 2010-2012, har ni några råd om vad man skall kontrollera?
Citera
2021-04-14, 11:43
Medlem
Härligt initiativ, verkligen!
Skulle jag behövt vid förra bilköpet!

Ziggy Stardust dominerar marknaden i prisintervall 0 - 99 000 kr - bedrövligt.

Om man nu ska upp ett snäpp och köpa av Audihandlare i Stockholm, och haft flyt att få en peng från Farmor när hon tyvärr kasta in handduken nyligen - och tänkt köpa en Audi A4 3-5 år gammal, är det världens djungel det med.

Hur får man koll på HELA historiken?
Mätarställning.......Hur kan de ev, trixas med på nyare bilar.
Hur vet man att man inte får med sig blande skulder. P-böter, skatt och annat skit som kan ligga
i skarven rent tidsmässigt.
Bilhandlarna skriver "att de med glädje byter in min gamla bil". De har ju inte sett den, och då det är värd ett par krogrundor, vill man inte stå där med en 20-lapp och en slickepinne.......

Känner du till något ställe där det inte har 15% blåsning inräknat vid försäljningen???
Eller hur man i övrigt dealar med handlare i lite finare kläder!?...

Hoppas på svar eller om du sett någon som varit ute i samma ärende. Hjälps man åt så......
what´s comes around goes around, etc, etc
Vänligen scorerKaj, egentligen Björne Söder
Citera
2022-10-24, 17:18
Medlem
TarmeBaisses avatar
Hej! Tänkte köpa min första bil ganska sent i livet och jag hade tänkt en automat.

Kollade en Dacia duster men har hört blandade åsikter om den. Den ska vara bullrig och obekväm tydligen. Någon som har några tips på automatväxlade bilar som inte är allt för dyra.

Har själv inget bilintresse alls och jag är mest intresserad av att vara säker och sitta bekvämt då jag är ganska lång.

Kommer mest transportera mig själv och min tant.

Tack!
Senast redigerad av TarmeBaisse 2022-10-24 kl. 17:20.
Citera
2023-04-09, 17:13
Medlem
jamesbondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TarmeBaisse
Hej! Tänkte köpa min första bil ganska sent i livet och jag hade tänkt en automat.

Kollade en Dacia duster men har hört blandade åsikter om den. Den ska vara bullrig och obekväm tydligen. Någon som har några tips på automatväxlade bilar som inte är allt för dyra.

Har själv inget bilintresse alls och jag är mest intresserad av att vara säker och sitta bekvämt då jag är ganska lång.

Tack!

Då tror jag en V70 med aut blir bra. Kör du få mil så välj bensin - många mil välj diesel. Jag kör olika Volvos själv för jag tror det är enklast (delar, verkstäder osv) Hade jag bott i Tyskland hade det väl blivit BMW eller Mercedes.
Citera
2023-04-11, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TarmeBaisse

Tack!

Vad har du tänkt dig för budget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in