2020-01-25, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kefalonia
De tänker kanske nödvändigtvis inte så mycket, utan snarare gör som de alltid har gjort.
Fanns det ingen annan kassa för dig att gå till, eller scanna själv?

Alla kassor lika långa. Även självscanningen. Men det är inte bara en gång. Och du vet aldrig innan när du ställer dig i kön att det står nån jävla strulpelle framför.

Borde man införa ett "pensionärtillägg" på 50 kr för dessa? Med tanke på att de tar upp tre gånger så mycket tid som jag som betalar med kort och lägger alla varor med streckkod upp. Borde inte jag får rabatt då? Jag glider genom kassan som en oljad ål.
Citera
2020-01-25, 18:52
Medlem
Gorillabass avatar
Det är deras rättighet och det finns INGET du kan göra åt det.
Citera
2020-01-25, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Gammal vana. Det var så man gjorde förr. Du får väl se hur villig du är att ändra på rutiner du alltid haft när du är 80+

Det är synnerligen ointelligent att vara så naiv.

Dessutom är inte problemet primärt att de använder kontanter, utan att de ska ha med sig fem miljarder lösa mynt och betala med dessa. Betalar du med sedlar och lägger växeln i fickan och fixar när du kommer hem tar det inte nämnvärt längre tid än med kort.

Ett icke problem. När jag är 80+ kommer inte kontanter att finnas. Redan nu kan man betala med kort eller mobilen. När jag är 80+ kommer vi ha ett inopererat chip, så det räcker vi passerar en båge så är det betalt.
Citera
2020-01-25, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorillabas
Det är deras rättighet och det finns INGET du kan göra åt det.

Jag vet det är deras rättighet. Tråden handlar om varför. Läs trådstarten en gång till.
Citera
2020-01-25, 18:57
Medlem
ElIzzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Så sant så sant. Här är det bara kontanter som gäller, vägrar kort.

Man kan bara betala med kontanter, man kan inte betala med kort!
Citera
2020-01-25, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djungelbruno
I det här fallet, så är det inte ett politiskt ställningstagande, utan att de är oförmögna att ta till sig ny teknik.

Oförmåga, eller ett aktivt val.
Man blir inte dum i huvudet bara för att man blir äldre/gammal. Alla äldre är inte obildade arbetare.
Med åldern följer en naturlig, sund skepticism emot nya fenomen, vilket kan härledas till att man är mer fysiskt sårbar.

Med kontanter följer givetvis den fysiska rånrisken, men kontanter är konkret, förståeligt och enkelt. Det är ett faktum att de flesta "digitala" bedrägerier som förekommer i samhället i syfte att komma över pengar inriktar sig på äldre.
Citera
2020-01-25, 19:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Oförmåga, eller ett aktivt val.
Man blir inte dum i huvudet bara för att man blir äldre/gammal. Alla äldre är inte obildade arbetare.
Med åldern följer en naturlig, sund skepticism emot nya fenomen, vilket kan härledas till att man är mer fysiskt sårbar.

Med kontanter följer givetvis den fysiska rånrisken, men kontanter är konkret, förståeligt och enkelt. Det är ett faktum att de flesta "digitala" bedrägerier som förekommer i samhället i syfte att komma över pengar inriktar sig på äldre.
Ibland undrar man ju... om någon hade knackat på min dörr och bett om alla mina bankuppgifter, så hade jag inte helt okritiskt lämnat ut dem som 9 av 10 åldringar verkar göra.
Citera
2020-01-25, 19:04
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Så länge de är förberedda har jag inga problem. Tycker det är betydligt värre med yngre som ställer sig och packar kassar utan att ha någon som helst koll på att det är dags att betala. Man kan ju dra kortet och knappa in kod innan sista varan registrerats. Men icke, här packar vi på innan vi börjar leta efter kortet i handväskan.
Citera
2020-01-25, 19:05
Medlem
De litar mer på kontanter än elektroniska system som kan fallera eller bedra. Kan heller inte alltid tekniken kring Swish eller kortbetalning.
Citera
2020-01-25, 19:05
Medlem
skraxs avatar
Utan att läsa alla svar så instämmer jag och tillägger att jag verkligen HATAR när dom efter betalning ska stå och fibbla med plånboken i 15 år istället för att ställa sig åt sidan och göra det samtidigt som dom gärna får ta livet av sig också. Äckliga jävla kärringar
Citera
2020-01-25, 19:15
Medlem
Kefalonias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Alla kassor lika långa. Även självscanningen. Men det är inte bara en gång. Och du vet aldrig innan när du ställer dig i kön att det står nån jävla strulpelle framför.

Borde man införa ett "pensionärtillägg" på 50 kr för dessa? Med tanke på att de tar upp tre gånger så mycket tid som jag som betalar med kort och lägger alla varor med streckkod upp. Borde inte jag får rabatt då? Jag glider genom kassan som en oljad ål.

Haha jag kan se det framför mig, ålen alltså.
Det vore ju taskigt att ta deras surt förvärvade slantar.
Då föreslår jag att man istället inför kassor för olika kategorier kunder.
1. Pensionärer
2. Barnfamiljer
3. Ungdomar
4. .......
Kan det funka?
Citera
2020-01-25, 19:17
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Blir så jävla trött på de som står före i kön och fibblar med kontanter. Och så ska de leta upp några mynt som de har någonstans på sig.

Har det tagit ut kontanter med kortet för att betala kontant i butikskassan? Är det inte att gå över ån efter vatten?

Värsta var en snubbe som hade tejpat ihop enkronor och skulle betala med dom. Suman på köpet var nästan 200 kronor. Kassörskan fick sitta räkna varje krona. Han stod och fibblade med tejpen. Kön växte. Jag kunde nästan "nockat" honom. Finns ju för fan automater som tar emot mynt och ger dig sedlar.

Förklara för mig hur de tänker.

De har inte kort utan de får pensionen som en check de går och cashar till stor del hos banken, 3/4 går direkt till autogiro men rästen har de som kontanter i ett kassaskrin typ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in