2020-01-25, 10:01
Medlem
Stones avatar
Äta fladdermus, dålig idè.
Citera
2020-01-25, 10:02
Medlem
soulknaves avatar
Seriöst nu.. jag är mest hemma men jag har inte varit så här förkyld på typ ett decennium & det känns som att febern är nära förestående. vet inte vad jag ska hoppas på med mitt skit liv.
Citera
2020-01-25, 10:02
Medlem
Ravenboxs avatar
Enligt foljehatterna är det frågan om biovapen som har hanterats klumpigt.
Vad tror ni?

Tycker det känns lite väl olägligt att det här viruset blåste upp i samband med det kinesiska nyåret.

Kommer nog stryka med ett par hundra inom en vecka.
Citera
2020-01-25, 10:04
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Det är inte så enkelt. Dessa masker är vanliga vid normala tillfällen. Nu är det extremfall. Kan nog gissa att över 100 miljoner har rusat och köpt upp ett lager att ha hemma. Och det är bara i Hubeiprovinsen. Sen är det x00 miljoner som köpt masker i andra provinser också. Det går inte att förbereda sig på sådant, oavsett hur mycket pengar du har.
Det är klart det går att förbereda sig om viljan finns, men det verkar vara mer intressant att försöka kolonisera Mars för pengarna man tjänar på att förstöra den enda planeten i universum lämpad för mänskligt liv. Det är viktigare att Jeff Bezos toppar inkomstligan än att den lilla mannen på gatan kan leva under rimliga förhållanden.

Tillägg: Jag menar... x00 miljoner masker, vad kostar de per styck och hur skulle det påverka Kinas ekonomi? x00 miljoner skyddsdräkter, är de för dyra när livet kan stå på spel? Det är dags att inse att dyrkan av mammon inte längre än en sporre, den är ett existentiellt hot och om prioriteringarna inte ändras det sjätte massutdöendet ett faktum där vi hamnar efter dinosaurierna i statistiken.
Senast redigerad av Sharm0ta 2020-01-25 kl. 10:20.
Citera
2020-01-25, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Över 30 sjukhus i Hubeiprovinsen har slut på skyddsutrustning och tigger efter donationer. Borde inte en ekonomi av Kinas storlek kunna tillgodose behoven lite längre än ett par veckor?

https://twitter.com/BNODesk/status/1220990622166867969

Jag har uppfattat att de ber andra, inte så belastade sjukvårdsinstitutioner, att bistå dem med material pga att allting är slutsålt hos leverantörerna och produktionen hinner inte möta efterfrågan. Sånt går inte att köpa ens med pengar.

Vi har ju haft brist på mediciner här i Sverige trots att vi inte haft peak i efterfrågan. Någonting har hänt med produktionssidan av mediciner och sjukvårdsmateriel globalt. Tarvar en genomlysning.
Citera
2020-01-25, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikie
Det har florerat massor med videor här i tråden så jag är lite osäker på exakt vilken det var. Det var hur som helst en person som låg på gatan och blödde. Rent krasst kan han ha slagit i huvudet och det är vanligt näsblod, men det är väldigt mycket blod för att vara näsblod

Hittade den

https://youtu.be/03k7F3ygNAQ?t=26

Sådär, efter lite rotande hittade jag även den andra länken på 4chan.

I korthet är det enligt länken ett biologiskt vapen som kommit på villovägar. Den är i grund och botten två kombinerade virus, influensan är bara leveransmekanismen. Sen finns det en annan del av viruset som är själva "payload" som faktiskt tar livet av folk. Den ska vara extremt virulent... tänk dig filmen Contageon där den är både luftburen och kontaktburen.

https://i.4cdn.org/pol/1579904930300.png

OBS! Jag säger inte att det som står där faktiskt stämmer, bara att det är oroande när jag såg personen på gatan med blod kring huvudet.

Tvivlar starkt på det. Wuhan är inget ställe för sådan forskning. Det är snarare ett resultat av Kinas missbruk av antibiotika.
Citera
2020-01-25, 10:06
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Jag har uppfattat att de ber andra, inte så belastade sjukvårdsinstitutioner, att bistå dem med material pga att allting är slutsålt hos leverantörerna och produktionen hinner inte möta efterfrågan. Sånt går inte att köpa ens med pengar.

Vi har ju haft brist på mediciner här i Sverige trots att vi inte haft peak i efterfrågan. Någonting har hänt med produktionssidan av mediciner och sjukvårdsmateriel globalt. Tarvar en genomlysning.
Återigen: Man ska inte börja snickra på arken när flodvågen redan är ett faktum.
Citera
2020-01-25, 10:09
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Nja, används i alla fall på sjukhus och i andra vårdsammanhang, och jag tror inte de gör det för att se snygga ut. En mask kan kanske just hjälpa "ett dugg" men du har rätt, trygg ska man inte känna sig med en mask.

På sjukhus används det av lite olika anledningar. Dels som stänkskydd för bäraren, tar bort lukt och förhindrar dig att hosta/nysa i öppna sår.
Ska du ha skydd mot virus får du ha någon typ av hepa filter mask. Om ens det räcker.
Citera
Medlem
selusts avatar
Läste att det ligger någon form av lab i Wuhan där man under de senaste åren forskat och undersökt de absolut farligaste smittorna som finns.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men det är inte läkarna som springer runt i sådana maskar. Man får ju betänka att det kommer bli ohygieniskt med en sådan där mask. All skit kommer samla ihop sig och vara precis när du andas. Skulle man räkna på saken gör förmodligen de där maskerna mer skada än nytta. Men 20 mille säljs per dag alltså. Finns kosing där att tjäna för många.

Inte? Hmmm. Förra gången jag fick en liten utväxt bortknipsad så hade de sådana skydd. Kanske hade de det för syns skull då. Mig lurade de i alla fall.

Meningen är väl att man ska byta sådana där engångsskydd ganska ofta.
Citera
2020-01-25, 10:11
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Tvivlar starkt på det. Wuhan är inget ställe för sådan forskning. Det är snarare ett resultat av Kinas missbruk av antibiotika.

Fast det verkar ju finnas en anläggning där i alla fall.

Citat:
The maximum-security bioweapons lab named the National Biosafety Laboratory, was opened in 2017 in Wuhan, where the first cases of the virus were reported last month.
Citera
2020-01-25, 10:13
Medlem
Citat:

Jag antar att du inte läst om att man 2017 öppnade ett biolabb i Wuhan som studerar de mest dödliga patogenerna...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in