2020-01-25, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av selust
Läste också innan att kina istället rekommenderar att folket klarar sig med en vanlig kirurgmask. Kanske vill de faktiskt få död på ett gäng?

Det är redan brist på masker i Kina. Läste någonstans att maskfabrikerna klarar av att leverera 20 miljoner masker per dag och de jobbar nu i treskift. Skulle visst försöka öppna nya fabriker eller styra över annan produktion till maskproduktion. Kan tänka mig att man vill spara vissa masker till yrkesfolk som frontar virusarna. Andra får sitta hemma.
Citera
2020-01-25, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Jag var den som nämnde Iran och jag gjorde det som ett exempel på hur lite ”officiella” uttalanden kan betyda i praktiken.

Tack. Mitt angrepp var mer riktat mot Putin vänner. 1994 skrevs det en artikel i Vladivostok om hur dåliga Kineserna var, modern version av ”gula faran”
I denna tråd finns det samma argument, kineser skiter på öppen gata etc

Det stämmer att fattiga barn, mindre än 2 år, skiter bredvid gatan. Blöjor kostar pengar. Men jag aldrig sett en vuxen skita vid en gata
Citera
2020-01-25, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Det är redan brist på masker i Kina. Läste någonstans att maskfabrikerna klarar av att leverera 20 miljoner masker per dag och de jobbar nu i treskift. Skulle visst försöka öppna nya fabriker eller styra över annan produktion till maskproduktion. Kan tänka mig att man vill spara vissa masker till yrkesfolk som frontar virusarna. Andra får sitta hemma.

Stämmer bra. Folk köper till och med bindor och använder som masker.
Citera
2020-01-25, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Tack. Mitt angrepp var mer riktat mot Putin vänner. 1994 skrevs det en artikel i Vladivostok om hur dåliga Kineserna var, modern version av ”gula faran”
I denna tråd finns det samma argument, kineser skiter på öppen gata etc

Det stämmer att fattiga barn, mindre än 2 år, skiter bredvid gatan. Blöjor kostar pengar. Men jag aldrig sett en vuxen skita vid en gata

Det är inte bara fattiga barn. Vuxna går oftast på toa, men många barn skiter och pissar på gatan, Jävligt vanligt.
Citera
2020-01-25, 09:41
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Vidare ifrågasätts nu regeringen allt mer. Experter från USA och Tyskland flygs in för att hjälpa till. Och det har noterats. Översättning: "När extrema händelser sker så är det alltid de så kallade fientliga krafterna som kommer och hjälper oss. Ryssland, Nordkorea, Iran och andra hjälper aldrig till.". Publicerat på weixin, den näst största chatapplikationen i Kina.
Aj! Det var en rejäl pungspark på kompisarna. Hur ser staten på sådana åsikter?
Citera
2020-01-25, 09:42
Medlem
Citat:
Saker att tänka på.

1. Sjukhus ska man undvika. Det rådet ger man även i Kina nu.
2. Ta säsongsvaccin mot influensa så man förhoppningsvis slipper att ha med sjukvården att göra.
3. Sprita händerna. Ha en liten flaska med spritgel med.
4. Peta inte i näsa och ögon.
5. Undvik flygplatser och transporter dit
6. Undvik allmänna kommunikationer. Speciellt under rusningstid. Gå, cykla, ta bilen.
7. Jobba hemifrån.
8. Beställ matkassar hem.
9. Undvik folksamlingar.

inget rasistiskt, men ska vi också undvika kontakter med kineser? (de flyger också till Stockholm från hemlandet Kina)..

bra råd du gav iallafall 👏
Citera
2020-01-25, 09:44
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:

Men hjälper en sådan där mask? Eller är det bara falsk trygghet. Det känns som de där maskerna folk hade under pesten. Hjälper fan inte ett dugg. Det är fan ett virus det kommer smyga in trots att du har mask på.
Citera
2020-01-25, 09:45
Medlem
[quote=Mikie|70038549]Fel

i skrivande stund är det 41 döda och 38 tillfrisknade enligt livemappen. Det innebär att dödligheten inte är 3% utan 52%.

Ja du har då iallafall lyckats skrämma upp mig rejält. Och i kombination med uttalande som en smittskyddsläkare gjorde om att spridningshastigheten på viruset är den värsta han sett så är det riktigt obehagligt.

Kinesiska myndigheternas drastiga åtgärder tycker jag tyder på att de vet mer än vad de medger.

Pysslar stater med biologiska vapen idag? Kan det vara ett sådant som kommit på drift utan att att de hunnit ta fram ett vaccin för att skydda sin egen befolkning?

Jag hade förresten en möjlig kines på väg in i hissen bakom mig. När dörren gick igen framför honom gjorde jag inget för att hindra det. Känner mig taskig. Folk med asiatiskt utseende i vårt samhälle får nog räkna med att människor skyr dem de närmaste tiden.
Citera
2020-01-25, 09:45
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Kineser är som oss. Jag har aldrig sett en Kines skita på gatan. 1995 Kina var fattigt men de uppförde sig väl.
Ett exempel. 24 timmars McDonalds stänger halva butiken under natten, där får uteliggarna sova.

Nja, de skiter inte på gatorna men de loskar. Konstant. Överallt.

Vad säger dina kineser om loskandet? Det är väl nyttigt? Inre rening.
Citera
2020-01-25, 09:46
Medlem
Mjoo överreklamerad skrämma folk mediaskit av big pharma = vi måste sälja våran produkter
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Vidare ifrågasätts nu regeringen allt mer. Experter från USA och Tyskland flygs in för att hjälpa till. Och det har noterats. Översättning: "När extrema händelser sker så är det alltid de så kallade fientliga krafterna som kommer och hjälper oss. Ryssland, Nordkorea, Iran och andra hjälper aldrig till.". Publicerat på weixin, den näst största chatapplikationen i Kina.

Weixin är stort, jag använder det mycket, men man skall inte lita på allt som skrivs där.
De flesta Kineser ser ner på Ryssland och Nordkorea. Tjockisen den 3e räven populär tag för NK kungafamilj.

Allians Kina, Ryssland, Iran är populär hos yttersta högern.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Aj! Det var en rejäl pungspark på kompisarna. Hur ser staten på sådana åsikter?

Den innehåller inga triggerord, så den kommer nog få vara kvar så länge ingen anmäler den. Det är en jävla massa meddelanden som skickas just nu över nyår, med lyckönskningar, röda kuvert mm, så det tar ett tag för dem att moderera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in