2020-01-25, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
200-300 är i kritisk tillstånd.

Ja, https://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_the_2019%E2%80%9320_Wuhan_coronavirus_ outbreak#/media/File:2019-nCoV_in_Wuhan.svg
Citera
2020-01-25, 09:24
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Kan vi hålla tråden ren från personangrepp, Iran, Putin vänner, Kina hatare.

Jag skriver om mina vänner i Wuhan och om min familj nyår firande i Hunan.
Jag var den som nämnde Iran och jag gjorde det som ett exempel på hur lite ”officiella” uttalanden kan betyda i praktiken.
Citera
2020-01-25, 09:25
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natasss
Antalet smittade 1380
Antalet döda ca 50
Antalet återställda ca 45

Dvs runt 1280 som ännu inte dött eller tillfrisknat.

Så just nu är det ca 50% dödlighet.

Undrar hur många dagar man är sjuk innan man antingen för eller tillfrisknar?
Citera
2020-01-25, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av selust
Vilka munskydd hjälper i ett sånt här läge?

Vet inte om den här killen har rätt eller om han är en säljare, men han har i alla fall en rekommendation.

Stephen Ford
@StephenSeanFord
·
4h
Just a little PSA.

If you're traveling and concerned about getting infected, those flimsy surgical masks you see people wearing all the time do not protect you enough from the virus, you need an N95 mask. #coronarovirus
Citera
2020-01-25, 09:26
Medlem
Man såg en bil från Wuhan i en stad i södra Kina idag. Samtliga poliser åkte ut och letade upp bilen, och personen fick invänta ambulans som gjorde ett test på plats om mannen var smittad eller ej. De är på helspänn just nu här i Kina.
Citera
2020-01-25, 09:28
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnickeliSnack
Tja. Det är en vanlig årsleverans utav ny svenskar. Så du kommer inte märka något.
Jag vill inte vara elek men JO! jag kommer att märka av det. Jag jobbar på ett sjukhus, visserligen med teknik och inte som läkare men det skulle påverka mig enormt. Ringlande köer av sjuka som man får kryssa igenom för att komma in till kontoret...i värsta fall blir man beordrad att stanna hemma...och mina barns skola? Den kan stängas..etc etc
Citera
2020-01-25, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natasss
Tack. Det kan inte påpekas nog så många gånger. Med det sagt lär det finnas mörkertal och friserade siffror både på antal döda, antal tillfrisknade osv. Men baserat på kinas officiella siffror så ser det lite otrevligt ut än så länge.
Vi behöver 1-2 veckor till av riktiga siffror från västerländskt land innan vi kan börja få en sann bild. Det känns som att man har för få intervjuer med vanliga kineser osv på tv o liknande. Att låsa in 50 miljoner kineser tyder på att det är allvarligare än kina säger. Fler dör av att åka bil eller röka eller supa. Så deras reaktion säger att de förväntar sig att det blir värre.

Som jag skrev igår natt... jag har ALDRIG sett något land sätta hela städer i karantän NÅGONSIN... det i sig säger mer om seriositeten på utbrottet än något annat.

Man isolerar inte miljonstäder för att det är kul... tyvärr är det redan för sent.

Kollar man på informationen i livemappen så tog det ett par dagar från "patient zero" tills det började stiga alarmerande snabbt. Just nu ligger (den officiella) tillväxten på närmare 150% dagligen... och då tror jag liksom dig att det är ytterst friserade siffror...
Citera
2020-01-25, 09:30
Medlem
En kinesisk doktor död pga coronavirus, en annan jobbade ihjäl sig. Väntat. Enorm belastning på sjukvårdspersonal på sjukhusen i Kina nu.

hhh
@hhh05146721
·
26m
The second doctor died in this war against pneumonia. Laing Wudong, a retired doctor called from his home to join this combat, died at the age of 62 because of coronavirus infection. Another doctor Jiang Jijun, died of heart attack due to overtime working. #coronarovirus #wuhan
Citera
2020-01-25, 09:30
Medlem
selusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Vet inte om den här killen har rätt eller om han är en säljare, men han har i alla fall en rekommendation.

Stephen Ford
@StephenSeanFord
·
4h
Just a little PSA.

If you're traveling and concerned about getting infected, those flimsy surgical masks you see people wearing all the time do not protect you enough from the virus, you need an N95 mask. #coronarovirus

Läste också innan att kina istället rekommenderar att folket klarar sig med en vanlig kirurgmask. Kanske vill de faktiskt få död på ett gäng?
Citera
2020-01-25, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foerbannad
Enligt wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_the_2019%E2%80%9320_Wuhan_coronavirus_ outbreak

2020.01.24

Deaths 41
Released 1,230

Eller dödlighet på ca 3 %

Så kan man inte räkna, det är bara hur många som är släppta ur karantän.

Den intressanta frågan är om någon smitta mellan människor skett utanför wuhan?
Med tanke på att dödligheten utanför kina tycks obefintlig hittills tror jag 50 % är en siffra vi inte kommer närma oss, gissar på 10 % precis som sars
Citera
2020-01-25, 09:35
Medlem
SkogsKonungs avatar
Självfallet slår Kina på stora trumman. De har en sådan stor population att ett sånt här virus blir oöverskådligt om man inte hela tiden ligger så långt fram i agerandet som möjligt. Kan omöjligt jämföras med Sveriges var nationella befolkning är mindre än vissa mellanstora städer i Kina. Vi ska istället för att oroa oss vara tacksamma över att kinesernas tar detta på allvar.
Citera
2020-01-25, 09:35
Medlem
Vidare ifrågasätts nu regeringen allt mer. Experter från USA och Tyskland flygs in för att hjälpa till. Och det har noterats. Översättning: "När extrema händelser sker så är det alltid de så kallade fientliga krafterna som kommer och hjälper oss. Ryssland, Nordkorea, Iran och andra hjälper aldrig till.". Publicerat på weixin, den näst största chatapplikationen i Kina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in