2020-01-24, 15:34
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
20

Komposit 15 år
Ståltank 20 år

Volvo kör med komposit. Men de har inga utbytestankar. Så, efter 15 år blir det till plugga cng tanke och typa om bilen till bensin
Citera
2020-01-24, 15:39
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Det här ska jag ordna.

5000

Jag ska tänka på detta. Jag har egentligen dumpat planerna vid det här laget på att köpa denna bilen. Då jag ska kolla på en V70N från 2002 i morgon som ser betydligt bättre ut. Och som faktiskt är besiktigad också. För ungefär samma summa. Ja, jag får skriva i tråden hur det gick, för denna bilen har också sina brister. Främst att gasspjället verkar strula, men där kommer jag rengöra med elektronikspray/liknande produkt.

Jag kommer iaf undersöka denna "nya" V70N som gått drygt 30 000 mil" enligt råden som ges i tråden, då jag kollar på den i morgon. Vill egentligen inte ha den rostiga 50-tusenmila V70N.
Ja är det inte något annat jox med original spjällhus så dom utbytta har en gul lapp och är bättre? Jag har bytt gaspedalen på några men kommer inte ihåg hur det felet visade sej
Citera
2020-01-24, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Komposit 15 år
Ståltank 20 år

Volvo kör med komposit. Men de har inga utbytestankar. Så, efter 15 år blir det till plugga cng tanke och typa om bilen till bensin

...och kvarvarande bensintank lämpar sig för långpendling?
Citera
2020-01-24, 15:51
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allo-SCT
...och kvarvarande bensintank lämpar sig för långpendling?

Finns två varianter med cng och bensin. 30 och 70 liter. Gäller köpa den med 70 om man inte gillar tanka.
Citera
2020-01-24, 16:37
Medlem
Citat:
Kamremmen är bytt vid 44 300 mil. Kan inget mera om servicen, olja ej bytt.
Så här ser det ut om jag tittar i locket vid motorn:
https://www.bildtagg.se/bild/hvrnukffa5nbdo8ahl6nukv

Jag tror det är en dålig ide köpa denna bilen, främst för den ser ganska rostig ut. Men också jag tror den kan sluka pengar i reparationer inom ganska kort. 5000 kr.

Så här ser den ut:
https://www.bildtagg.se/bild/uapu9uowktmkgr48pdc35z4
https://www.bildtagg.se/bild/o2vt5c619tet2xmxpemi3lsx
https://www.bildtagg.se/bild/1p82ewrznla28guavq77a2o
https://www.bildtagg.se/bild/58iad531zhw1n4f8gxzvi6w
Den där borde skrotas. Obegripligt att någon har lagt ut pengar på att byta kamrem på den.
Citera
2020-01-24, 16:49
Medlem
Dom där bilarna brukar sällan leva mycket längre än 50.000 mil, speciellt inte en bensinare. Plötsligt och oväntad fel som gör att bilen hellre borde skrotas kommer troligen innträffa inom kort.

sen att pendla i en sådan bil kommer bli en jävligt dyr affär. Du skriver långpendla så gissar 5-10 mil enkel väg. Den där bilen drar minst en liter på milen så du kommer få lägga minst like mycket som bilen kostar i bensin, varje månad.

Köp en snål dieselbil i stället och spar tusenlappar varje månad.
Citera
2020-01-24, 17:02
Medlem
-Gustavssons avatar
Ser att kylarvätskan är låg, kan vara dålig topplockspackning.
Den ser risig ut skippa den är mitt tips speciellt ifall den står sådär på gräs, fukt mm skapar mycket rost.
Citera
2020-01-24, 17:34
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitnick89
sen att pendla i en sådan bil kommer bli en jävligt dyr affär. Du skriver långpendla så gissar 5-10 mil enkel väg. Den där bilen drar minst en liter på milen så du kommer få lägga minst like mycket som bilen kostar i bensin, varje månad.

Jag har ca 70 mil att köra två till fyra gånger i månaden. Utöver det kör jag ca 2 mil per dag. Jag kör nog 300 mil i månaden faktiskt....

Jag räknar med att V70 med manuell låda kommer dra ca 0.8 i snitt.
Jag funderade på att köpa en Smart ForTwo Diesel som drar 0.4 i snitt.
Vet bara inte hur bra det funkar i praktiken att använda Smart diesel 300 mil i månaden.
Jag hade då sparat ca 1800 kr i månaden på bränsle. Men då får jag inte en riktig bil tycker jag. Likaså vill jag ha utrymme för att köra runt på saker och även folk vid behov. Men visst 1800 är pengar det med.
Senast redigerad av Hegamon 2020-01-24 kl. 17:47.
Citera
2020-01-24, 17:36
Medlem
Citat:
Måste lita på bilen då jag långpendlar. Detta är en V70N från 2000 som gått drygt 50 000 mil. Automat.

Motorn låter bra och den startade lätt.

Vilka är riskerna med att köpa bilen?

Edit: Det är en bensinare och priset är 5000 kr för tillfället. Och den är inte besiktigad.

Cirkulera!!

Det var en djävla skitbil när den var ny, bränn skiten!
Citera
2020-01-24, 17:44
Medlem
tremades avatar
Citat:
Jag har ca 70 mil att köra två till fyra gånger i månaden. Utöver det kör jag ca 2 mil per dag. Jag kör nog 300 mil i månaden faktiskt....

Jag funderade på att köpa en Smart ForTwo Diesel som drar 0.4 i snitt.
Vet bara inte hur bra det funkar i praktiken att använda Smart diesel 300 mil i månaden.

Jag hade då sparat ca 1800 kr i månaden på bränsle. Men då får jag inte en riktig bil tycker jag. Likaså vill jag ha utrymme för att köra runt på saker och även folk vid behov. Men visst 1300 är pengar med.
Det finns andra småbilar som drar runt 0,4-0,5. Med den där bilen så långa sträckor så kommer du önska du inte levde efter en max två månader..
Citera
2020-01-24, 18:27
Medlem
BNCs avatar
Kan du meka själv?
Om inte så är troligtvis en bil som gått så långt ett slukhål av pengar.

Kan du meka själv kan det vara en väldigt billig bil dock. Fast just den såg verkligen bedrövlig ut, den hade jag inte lagt en krona på.
Citera
2020-01-24, 18:40
Medlem
zepofans avatar
Har du tänkt att pendla och lita på att du har en bil som tar dig både till och från jobbet så leta vidare. Har du mindre än en mil att åka och kan komma lite sent till jobbet om det skiter sig, och dessutom äger en cykel, så kan du nog köpa den där holken för 3000 spänn. Femtusen kan säljaren få om den är skattad och besiktad. Rosten på bilderna är inte mycket att bry sig om, det är rent kosmetiskt och kan lagas med silvertejp om det blir vassa kanter. Men som andra redan sagt, det är inte mycket att satsa på om det är en pålitlig bil du är ute efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in