Citat:
Ursprungligen postat av
dragkejda
Fel.
Om du hoppar in mitt i diskussionen utan att veta vad den handlar om ser du bara dum ut.
Påståendet var att saker försvinner från botten och upp för att objektet är dolt bakom en bollkant som ni kallar för "horisonten". Horisonten är inte ett fysikt objekt och har inte en fysisk plats.
Mitt argument är att vikelupplösningen är för låg.
Wille, du känner inte för att berätta vad det är för kraft som ger luft en tygnd?
Gasen sprider sig för att utjämna trycket i det tillgängliga utrymmet.
Oändlig utrymme gör så att det aldrig kan bildas tryck.
Ja och det har gett mig en hel del klarhet.
Nu sitter du ju bara och säger saker som helt saknar stöd.
Horisonten är i allra högsta grad ett fysiskt objekt. Är det en havshorisont är det ett krön bestående av saltvatten.
Vinklar skymmer inte saker. Om ingenting är i vägen för ett föremål kan man se det. Ibland behövs hjälpmedel, som mikroskop, kikare eller teleskop. Det är inte någon 'vinkelupplösning' som skymmer din tråd 200 m bort, det är att tråden är för liten. Om tråden är en tänd ljusslinga däremot skulle det inte vara några problem att sen den.
Jag kan berätta vad som ger luften dess tyngd: det är luftens massa i kombination med jordens gravitation. Tyngden ger ett lufttryck. Ju högre upp du kommer desto lägre tryck är det, pga mindre vikt av luften ovanför. Gaserna kan inte spridas för de dras mot jorden.
Eller påstår du att lufttrycket inte minskar med höjd?
Du kan inte ha det så lätt i ditt liv.