2020-01-24, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror-Cthulhu
Hadde dette vært i Sverige,hvor flashback har sitt publikum, ville det vært skrevet hvor politiet søkte og hva som skjedde omtrent fortløpende.

Ikke fullt så stort trøkk i Norge.

Sant, alt sånt blir jo moderert/sensurert på flekken hvis man prøver ytre noe i forum eller kommentarfelt.

Hvis oppfatningen av politiets teorier er slik jeg forstår, så antar jeg at det er søkt på steder TH har tilknytning.
Citera
2020-01-24, 18:28
Medlem
Farbror-Cthulhus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kristanna
Sant, alt sånt blir jo moderert/sensurert på flekken hvis man prøver ytre noe i forum eller kommentarfelt.

Hvis oppfatningen av politiets teorier er slik jeg forstår, så antar jeg at det er søkt på steder TH har tilknytning.

Jepp, når Resett har artikler om denne saken, så fjernes kommentarer som peker på "Voldemort".
Men her på flashback.org er det helt ok å skrive at Epstein didn't kill himself - if you know what I mean.
Citera
2020-01-24, 18:42
Medlem
Det blodet fra AE som ble funnet i huset; jeg leste om at det ikke finnes metoder som kan fastslå når blodet ble avsatt. Finnes det heller ikke metoder som kan fastslå om blodet ble avsatt ganske nylig eller ikke?
Når fant etterforskerne AEs blod i huset?
Citera
2020-01-24, 18:52
Medlem
Farbror-Cthulhus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Det blodet fra AE som ble funnet i huset; jeg leste om at det ikke finnes metoder som kan fastslå når blodet ble avsatt. Finnes det heller ikke metoder som kan fastslå om blodet ble avsatt ganske nylig eller ikke?
Når fant etterforskerne AEs blod i huset?

Du lurer på om AEH har blitt angrepet og skadet i huset den 31.10?

Eller kanskje noen har plantet blodet senere, kanskje dager og uker etter at AEH forsvant den morgenen?
Citera
2020-01-24, 18:59
Medlem
Hvis politiet finner det stedet der liket ble skjult og hvis de tar prøver fra det området og hvis de har samlet prøver fra klær, sko, bil (både ut- og innvendig i bilen) og annet relevant som tilhører den de mistenker, og deretter sammenligner prøvene fra den mistenkte med prøver fra funnstedet og disse matcher så er vel det et bevis på at den mistenkte har vært på funnstedet?
Citat:
Et menneske i vanlige klær kan ikke bevege seg noe sted uten at omgivelsene “festner seg” på ham. Det kan være bakterier. Det kan være jord og sand. Og det kan være soppsporer, planterusk, frø eller pollen. Noe kan bestemmes med det blotte øye, annet må undersøkes i mikroskop eller ved hjelp av molekylærbiologiske/kjemiske metoder.

Slike små partikler kan ofte spores tilbake til et helt bestemt område, og under optimale betingelser være sporbare i hundrevis av år. De som kan finne ut av dette, er botanikerne. Pollen, frø, barnåler og andre planterester er lette å identifisere, og blir ofte brukt som bevismiddel for hvor en person har oppholdt seg, og når.

- Vi vet hvilke planter som blomstrer når og hvor. Og hvis vi kombinerer det med moderne genteknologi, kan vi faktisk spore pollen tilbake til en helt bestemt art og lokalitet og tidsrom, sier professor Atle Bones ved Botanisk institutt, NTNU.

Botanikerne har også greie på jordbiologi. De kan ta prøver fra en skosåle eller et fotavtrykk, og si noe om hvor man finner denne type jordsmonn. Eller de kan dyrke mikroorganismer (bakterier/sopp) fra samme skosåle, og si hvor i verden disse bakteriene sannsynligvis har kommet fra.
https://forskning.no/partner-bakgrunn-kriminalitet/bakgrunn-tause-vitners-tale/1083807

Citat:
1784: For første gang blir en morder dømt på bakgrunn av fysiske bevis - to biter fra samme avishjørne, den ene i mannens lomme, den andre ved drapsvåpenet (England).
Senast redigerad av POlROT 2020-01-24 kl. 19:15.
Citera
2020-01-24, 19:06
Medlem
Citat:
. Du lurer på om AEH har blitt angrepet og skadet i huset den 31.10?

2.Eller kanskje noen har plantet blodet senere, kanskje dager og uker etter at AEH forsvant den morgenen?

1. Ja, om politiet kan finne ut det eller om det ev var blod som ev hadde vært i huset i lang tid før den 31.
2. Nei, den tanken har ikke slått meg. Det ville vært merkelig å gjøre noe slikt.

Svar på mitt spørsmål om når de fant blodet, er interessant med tanke på dersom de fant blodet raskt og dersom de etter analyser kunne se om blodet var avsatt for feks ca 1-2 dager siden eller for mye lengre tid tilbake.
Senast redigerad av POlROT 2020-01-24 kl. 19:10.
Citera
2020-01-24, 19:10
Medlem
Farbror-Cthulhus avatar
Citat:
2. Nei, den tanken har ikke slått meg. Det ville vært merkelig å gjøre noe slikt.

Enig, det ville vært skikkelig creepy, spesielt med tanke på at man må ha "tappet" og oppbevart blodet i mellomtiden....

Men det var måten du skrev det på, som fikk meg til å lure på om du mistenkte noe slikt.
Citera
2020-01-24, 19:17
Medlem
Citat:
Enig, det ville vært skikkelig creepy, spesielt med tanke på at man må ha "tappet" og oppbevart blodet i mellomtiden....

Men det var måten du skrev det på, som fikk meg til å lure på om du mistenkte noe slikt.
Ok. Takk for tilbakemelding! Jeg må prøve å ordlegge meg på litt andre måter :-)
Men kan ikke alt misforståes eller tolkes på mange forskjellige måter egentlig, uansett hvilken måte man skriver på?
Citera
2020-01-24, 19:21
Medlem
Citat:

Jeg burde vel ha skrevet følgende i det innlegget: "Svar på mitt spørsmål om når de fant blodet, er interessant med tanke på dersom de fant blodet raskt og dersom de etter analyser kunne se om blodet var avsatt for feks ca 1-2 dager siden eller for mye lengre tid tilbake."
Citera
2020-01-24, 19:21
Medlem
Farbror-Cthulhus avatar
Citat:
Men kan ikke alt misforståes eller tolkes på mange forskjellige måter egentlig, uansett hvilken måte man skriver på?

Det er akkurat det som er skjønnheten med språket!
Citera
2020-01-24, 19:22
Medlem
Citat:
Det er akkurat det som er skjønnheten med språket!
Citera
2020-01-24, 19:30
Medlem
Alt hva de kan finne ut!
Citat:
Vi fant blodspor som ikke stemte overens med offeret, fant deretter ut at han hadde skadet seg på høyre fot, og at skaden stammet fra kneet og ned. Dette ut fra hvordan blodet hadde truffet gulvet, som tilsa at det ikke hadde falt langt. Dermed sjekket vi sykehusene og fant en som hadde kommet inn med en knivskade på høyre legg. Bortsett fra det åpenbart tragiske, var det en veldig lærerik sak der vi så at alt det vi hadde lært, stemte.

(Linken fungerte plutselig ikke).

Citat:
KRIMINALTEKNIKK
Slik knuser politiet trusselbrev: Tegn som ! og :-) avslører personen bak. Tanya Karoli Christensen er språkforsker og rettslingvist, og får tilsendt brev som politiet vil ha analysert. Noe av det hun ser etter er tegnsetting, emojier og ord som blir brukt oftere av eldre enn av yngre mennesker. (

Brukes de samme banneordene? Står det «kun» i stedet for «bare»? Er det kommaer i SMS-ene? Alle disse småtingene kan avsløre gjerningsmenn når trusselbrev blir analysert.

https://www.tu.no/artikler/slik-knuser-politiet-trusselbrev-tegn-som-og-avslorer-personen-bak/468563
Det hadde vært interessant å fått se hele brevet i denne saken.
Senast redigerad av POlROT 2020-01-24 kl. 20:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in