2020-01-24, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Hur man ska förklara att Sveriges mest välmeriterade kriminaltekniker Sonny Björk, 33 år efter mordet, tror Christer Petersson mördade Olof Palme med Mockfjärdsrevolvern ? Det är helt vansinnigt !?

källa: https://www.folkbladet.se/nyheter/norrkoping/palmemordet-drog-storpublik-om5831385.aspx

Jag tror helt enkelt att de inte vill erkänna att de gjort ett dåligt jobb.

Revolvern är antagligen rätt men en annan skytt. Hade inte Sony B lyssnat på KP? Eller artikeln är från 2019 o diskussionen före 2018?
Senast redigerad av Cianneli 2020-01-24 kl. 13:05.
Citera
2020-01-24, 13:17
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Revolvern är antagligen rätt men en annan skytt. Hade inte Sony B lyssnat på KP? Eller artikeln är från 2019 o diskussionen före 2018?
Kriminaltekniker Sonny Björk är lika intresserad av åklagare Krister Peterssons uppfattning som han var intresserad av åklagare K G Svenssons uppfattning 1986

Föreläsningen ägde rum 2019

källa: https://ibb.co/1rHVSHh
Senast redigerad av 299792458 2020-01-24 kl. 13:29.
Citera
2020-01-24, 19:09
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det som skulle kunna vara av intresse från Dekorimahörnan är anteckningar av de vittnesmål som togs upp direkt på mordplatsen. Norrmalmspiketens Lena Löhr var en av de poliser som tog upp dessa . Det berättar hennes chef Christer Persson för juristkommissionen.

De vittnen som det rör sig om var Anders Björkman, Hans Johansson, Lars Jeppsson, Yvonne Nieminen och Jan-Åke Svensson. Skulle vara av stort värde att få veta de intryck av MOP de hade mindre än en kvart efter dådet.

Piketchefen CP anger att antingen Gösta Söderström eller krimjourens Mossberg/Wide tagit med sig anteckningarna intill polishuset. Det är ett närmast ofattbart slarv att så vitala dokument i MOP som dessa anteckningar slarvats bort.

Ja alla dessa anteckningar är oerhört intressanta. (Tänk om man även kunde fått höra dessa vittnesmål.)
Och det verkar dessvärre inte som att dessa "anteckningar" är det enda som slarvats bort heller.
På ett sätt ser jag det inte som ofattbart att man "slarvat bort" uppgifter just där och då i det kaos som uppstod när man fick reda på vem offret var, men att uppgifterna aldrig återfunnits(vad vi vet).... som om att dom "försvann från jordens yta"... det är ofattbart.
Citera
2020-01-24, 19:14
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Också bilder från Dekorimahörnan tagna samma natt har inte varit noggrant nog analyserade.

Citat:
Nej, det handlar inte om blyisotop

"Killgissning är när man gissar, men i princip garanterat prickar rätt"

Källa: https://www.reddit.com/r/sweden/comments/ag8rgl/definition_på_killgissning_och_mansplaining/

Tack!
"I princip prickar rätt."

Min källa bekräftar i vilket fall inte dina uppgifter om att man har funnit ny "teknisk bevisning från mordplatsen".

Men jag håller självklart tummarna för att du har rätt, men det känns som att det är din "önskan och vilja" mer....
Senast redigerad av MOPspanaren 2020-01-24 kl. 19:24.
Citera
2020-01-24, 19:44
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja alla dessa anteckningar är oerhört intressanta. (Tänk om man även kunde fått höra dessa vittnesmål.)
Och det verkar dessvärre inte som att dessa "anteckningar" är det enda som slarvats bort heller.
På ett sätt ser jag det inte som ofattbart att man "slarvat bort" uppgifter just där och då i det kaos som uppstod när man fick reda på vem offret var, men att uppgifterna aldrig återfunnits(vad vi vet).... som om att dom "försvann från jordens yta"... det är ofattbart.

Gösta Söderström var ansvarigt befäl på mordplatsen och det var hans uppgift att se till att dessa första anteckningar skulle komma in på polishuset . Liksom i andra fall misslyckades han med sin uppgift. Det har fått katastrofala konsekvenser för utredningen.

Jag talade med GS vid flera tillfällen och han gjorde då ett sympatiskt intryck. Tyvärr var jag för ung och okunnig för att ställa de riktiga frågorna och den vägen stängdes definitivt vid hans bortgång 2008.
Citera
2020-01-24, 20:49
Medlem
Citat:
Gösta Söderström var ansvarigt befäl på mordplatsen och det var hans uppgift att se till att dessa första anteckningar skulle komma in på polishuset . Liksom i andra fall misslyckades han med sin uppgift. Det har fått katastrofala konsekvenser för utredningen.

Jag talade med GS vid flera tillfällen och han gjorde då ett sympatiskt intryck. Tyvärr var jag för ung och okunnig för att ställa de riktiga frågorna och den vägen stängdes definitivt vid hans bortgång 2008.

Kan SÄPO tagit hand om anteckningarna och håller på dem av någon anledning?
Citera
2020-01-24, 21:06
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Kan SÄPO tagit hand om anteckningarna och håller på dem av någon anledning?

Det kan inte helt uteslutas men jag tror inte det. Finns ingen indikation på detta och tror inte ex Gösta Söderström skulle tigit om ett sånt handlande från SÄPOs sida.
Citera
2020-01-24, 21:27
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Ja stackars Gösta!
Upplever ändå honom som en "rättskaffens man" och tror inget var illasinnat alls egentligen.
Vill skylla det mesta på de "tokiga" privatspanare som uppvaktade honom.
Starkt påhejad därifrån med alla konstigheter som drogs fram, så är det inte konstigt att det blev som det blev.

Ja, undrar vad han skulle ha sagt om dessa uppgifter från mordplatsen?
Jag tror inte alls han hade koll.
Vad skulle ex. Lena Löhr säga? Min uppfattning är ju att hon tog emot en del av uppgifterna? Vad gjorde hon av anteckningarna?
Citera
2020-01-24, 21:56
Medlem
Citat:
Det kan inte helt uteslutas men jag tror inte det. Finns ingen indikation på detta och tror inte ex Gösta Söderström skulle tigit om ett sånt handlande från SÄPOs sida.

Du som verkar känna GS lite grand.

Kan tjafset om ankomsttiderna mm uppstått bara på grund av att GS blev för stressad av stundens allvar och kände på sig innerst inne att det här blev inte bra i efterhand?

LP verkar ha varit väldigt skärrad så GS blev kanske påverkad av henne .
Citera
2020-01-24, 22:01
Medlem
Bo Theutenberg på twitter:

"För att förstå vänsterkotteriets tilltagande makt i UD fr o m 60-70-talen - med Ekeus som drivande kraft och Schori hos Partiet - måste man kunna UD:s ”inre historia”. De herrar som idag ifrågasätter sovjetiska ubåtar har stått på samma barrikader i 40 år."

"Ekeus-falangens ”härjningar” i UD bryts genom att Olof Palme i sept 1973 ger utr.min. Krister Wickman respass till posten som Riksbankschef med Sven Andersson som ny utr.min. Denne krossar Ekeus- falangen och flera ”medlemmar” förvisas från UD, b l a Ekeus."
Citera
2020-01-24, 22:06
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja stackars Gösta!
Upplever ändå honom som en "rättskaffens man" och tror inget var illasinnat alls egentligen.
Vill skylla det mesta på de "tokiga" privatspanare som uppvaktade honom.
Starkt påhejad därifrån med alla konstigheter som drogs fram, så är det inte konstigt att det blev som det blev.

Ja, undrar vad han skulle ha sagt om dessa uppgifter från mordplatsen?
Jag tror inte alls han hade koll.
Vad skulle ex. Lena Löhr säga? Min uppfattning är ju att hon tog emot en del av uppgifterna? Vad gjorde hon av anteckningarna?

https://drive.google.com/file/d/1Wrg-3mYJJXfvqT-H7PDhv6KSABfDLqDR/view

Lena Löhrs närmaste chef Christer Persson anger till juristkommissionen att hennes anteckningar lämnas antingen till Gösta Söderström eller till krimjourens folk på plats, dvs Wide/Mossberg.

Jag fick från början bra intryck av GS. Öppen , sympatisk och kritisk till polisledningen. När jag blev mera insatt förändrades bilden. Hans insatser på mordplatsen var inte imponerande. När jag talade med poliser ifrågasattes hans kompetens . ”Var det GS som hade han om en utsättning var jag alltid orolig, han var velig och hade svårt att ta beslut. Detta till skillnad från ex Åke Rimborn som alltid hade koll på de uppdrag han ledde” berättade en kvinnlig polis för mig.
Citera
2020-01-24, 22:14
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Du som verkar känna GS lite grand.

Kan tjafset om ankomsttiderna mm uppstått bara på grund av att GS blev för stressad av stundens allvar och kände på sig innerst inne att det här blev inte bra i efterhand?

LP verkar ha varit väldigt skärrad så GS blev kanske påverkad av henne .

De gånger jag pratade med Gösta Söderström höll han benhårt på tiderna. Att andra uppgifter från Dekorimahörnan motsa detta brydde han sig inte om. Tror han hade svårt att erkänna sina egna tillkortakommanden på mordplatsen . Den mobbing och de påtryckningar han faktiskt utsattes för från polisledningens sida gjorde säkert inte det hela lättare att ompröva sin ståndpunkt.
Senast redigerad av mvagrippa 2020-01-24 kl. 22:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in