2020-01-24, 14:29
Medlem
Hegamons avatar
Måste lita på bilen då jag långpendlar. Detta är en V70N från 2000 som gått drygt 50 000 mil. Automat.

Motorn låter bra och den startade lätt.

Vilka är riskerna med att köpa bilen?

Edit: Det är en bensinare och priset är 5000 kr för tillfället. Och den är inte besiktigad.
Senast redigerad av Hegamon 2020-01-24 kl. 15:08.
Citera
2020-01-24, 14:39
Medlem
Mullrets avatar
Att den gått 50k mil. Men är det en diesel så mindre risk. Och ifall den är företagsägd med alla servicar gjorda.

Tips, köp en V70 med cng. Kostar inget. Du får typa om den när cng tanken är 15 år gammal. Men du åker billigt.
Citera
2020-01-24, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Måste lita på bilen då jag långpendlar. Detta är en V70N från 2001 som gått drygt 50 000 mil. Automat.

Den kan gå sönder.....

Alltså... En bil som gått så långt är ju mer eller mindre i palliativt stadium. Den kan gå länge än, men den kan krokna på en massa sätt när som helst.

Har man ett uttalat behov av att grejorna ska rulla på och vara tillförlitliga, så köper man inte sådana bilar, i synnerhet om man dessutom måste ställa frågan om det är en risk att köpa....
Citera
2020-01-24, 14:48
Medlem
Citat:
Måste lita på bilen då jag långpendlar. Detta är en V70N från 2001 som gått drygt 50 000 mil. Automat.

Kolla att kamrem & spännrulle är bytt. Det ska bytas var 16000 mil alltså senast nu vid 48000 mil. Vattenpump bytt också då? Automatlådeolja & filter? Viktigt. Bromsolja? Bromsar? Åk till en verkstad och läs av alla felkoder.
Börja där.
Citera
2020-01-24, 14:56
Medlem
Du frågar om en 20 år gammal bil som gått 50k mil är pålitlig till långpendling? Vad tror du själv? Det finns ju en anledning till att folk köper nya bilar och det är att skiten går sönder efter ett tag. Så mitt tips till dig är att köpa en annan bil. Vad för pris handlar det om om man får fråga?
Citera
2020-01-24, 15:00
Medlem
Tips skaffa en bra vägassistansförsäkring så kan du köra i vad för skit somhelst
Citera
2020-01-24, 15:04
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Nu ska du få första vettiga svaret/motfråga... Vad är priset?
Citera
2020-01-24, 15:08
Medlem
hippilis avatar
Citat:

Kolla så inte oljan i lådan är svart, kamrem bytt, olje läkage på motorn, den fungerar och känns som den ska även på gaspådrag. Är det bra så kan det bara ett bra köp. Alla bilar kan gå sönder som du vet
Citera
2020-01-24, 15:11
Medlem
En besiktigad bil som startar och går för 5000 kr är alltid en bra affär. Dock ska du inte förvänta dig att den håller för evigt.
Citera
2020-01-24, 15:17
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotino
Kolla att kamrem & spännrulle är bytt. Det ska bytas var 16000 mil alltså senast nu vid 48000 mil. Vattenpump bytt också då? Automatlådeolja & filter? Viktigt. Bromsolja? Bromsar? Åk till en verkstad och läs av alla felkoder.
Börja där.

Kamremmen är bytt vid 44 300 mil. Kan inget mera om servicen, olja ej bytt.
Så här ser det ut om jag tittar i locket vid motorn:
https://www.bildtagg.se/bild/hvrnukffa5nbdo8ahl6nukv

Citat:
Ursprungligen postat av Mann1
Du frågar om en 20 år gammal bil som gått 50k mil är pålitlig till långpendling? Vad tror du själv?

Jag tror det är en dålig ide köpa denna bilen, främst för den ser ganska rostig ut. Men också jag tror den kan sluka pengar i reparationer inom ganska kort. 5000 kr.

Så här ser den ut:
https://www.bildtagg.se/bild/uapu9uowktmkgr48pdc35z4
https://www.bildtagg.se/bild/o2vt5c619tet2xmxpemi3lsx
https://www.bildtagg.se/bild/1p82ewrznla28guavq77a2o
https://www.bildtagg.se/bild/58iad531zhw1n4f8gxzvi6w
Citera
2020-01-24, 15:22
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torshammarn
Tips skaffa en bra vägassistansförsäkring så kan du köra i vad för skit somhelst

Det här ska jag ordna.

Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Nu ska du få första vettiga svaret/motfråga... Vad är priset?

5000

Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Kolla så inte oljan i lådan är svart, kamrem bytt, olje läkage på motorn, den fungerar och känns som den ska även på gaspådrag. Är det bra så kan det bara ett bra köp. Alla bilar kan gå sönder som du vet

Jag ska tänka på detta. Jag har egentligen dumpat planerna vid det här laget på att köpa denna bilen. Då jag ska kolla på en V70N från 2002 i morgon som ser betydligt bättre ut. Och som faktiskt är besiktigad också. För ungefär samma summa. Ja, jag får skriva i tråden hur det gick, för denna bilen har också sina brister. Främst att gasspjället verkar strula, men där kommer jag rengöra med elektronikspray/liknande produkt.

Jag kommer iaf undersöka denna "nya" V70N som gått drygt 30 000 mil enligt råden som ges i tråden, då jag kollar på den i morgon. Vill egentligen inte ha den rostiga 50-tusenmila V70N.
Senast redigerad av Hegamon 2020-01-24 kl. 15:50.
Citera
2020-01-24, 15:32
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Och CNG finns att köpa överallt alla tider på dygnet....?

160 CNG tankställen i Sverige. Men den går ju på bensin dessutom. Men billig att köpa begagnad, från 10k.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in