• 1
  • 2
2020-01-23, 22:55
Medlem
svt.se: Socialdemokraterna föreslår ny turistavgift

Citat:
Socialdemokraterna i näringsutskottet föreslår nu att turistkommuner i Sverige ska få ta ut en särskild avgift för varje natt som en gäst övernattar i området. En sådan här turismavgift skulle kunna användas av kommunerna för satsningar som de annars inte har råd med.

Vad säger ni om detta?

Notera SVTs missvisande rubriksättning. Inget tyder på att S vill införa en generell turistavgift, utan att de vill möjliggöra kommuner att kunna besluta om detta. (Inte ofta jag försvarar S, men rätt ska vara rätt)

Bör nämnas att detta inte alls är ovanligt i andra länder. Det vore intressant att se en lista över länder där det förekommer respektive inte förekommer.

Vad menas med "turistkommuner"? Vem bestämmer vad som är en turistkommun?

Personligen tycker jag i grund och botten att det kan vara rimligt att överväga, däremot är timingen dålig. Det handlar naturligtvis om att få in mer skattepengar för att tecka de enorma skatteutgifterna.
Citera
2020-01-23, 23:00
Medlem
Iden som så är bra.
Kommunen som tar in turister får in lite extra för att täcka kommunaltrafik och annat.

Vanligt utomlands.

Men vi vet ju vad den egentliga anledningen är som ts sa så själva syftet är ju egentligen helt fel.
Citera
2020-01-23, 23:15
Medlem
Trollfeeders avatar
Varför det? Turister generar ju redan skatteintäkter med det dom spenderar, vilket skapar jobb. Men visst, kommunerna kanske skulle få dela av momsen dom drar in iaf. Nu går ju den till staten
Citera
2020-01-24, 00:49
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Varför det? Turister generar ju redan skatteintäkter med det dom spenderar, vilket skapar jobb. Men visst, kommunerna kanske skulle få dela av momsen dom drar in iaf. Nu går ju den till staten
Ofta är kostnaden inte speciellt hög. Men ett bra sätt för turistområden att få en liten turistbudget som de inte skulle haft annars.
Citera
2020-01-24, 09:48
Medlem
Kan tänka mig att Svedala skulle införa detta direkt. Då kommer inte en jävel att besöka den byhålan mer (inte för att man vill det idag heller men men...) och alla rasister där blir skitglada. Win-win för svedala-Nisse.
Citera
2020-01-24, 11:45
Medlem
Man vill alltså införa ytterligare skatt för att kunna driva befolkningsutbytet. Man har upptäckt att pengarna har sinat och man måste fort in med nya medel.

Skall jag som svensk tvingas betala en avgift för att jag tältar på Gotland?
Skall jag som svensk tvingas betala för att jag sover på hotell i Stockholm?

Pengarna kommer oavkortat gå till mer bidrag till babberluringarna.
Citera
2020-01-24, 12:22
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Det avser nog först och främst vinterkommuner som Malung-Sälen och sommarkommuner på västkusten, Öland och Gotland som har stora kostnader för utbyggnad av V/A-system.
Citera
2020-01-24, 12:27
Medlem
Dexters avatar
Låter onödigt krångligt och byråkratiskt. Vore inte detta bättre: Säsongsarbetare och företagare som bedriver säsongs-eller annan verksamhet så annan ort än de är skrivna på, deras skattepengar hamnar idag på hemkommunen, dvs där de är skrivna. Hitta på ett system där intjände skattemedel hamnar där de intjänats. Inte heller enkelt att genomföra, men vore mer rättvist för alla.
Citera
2020-01-24, 12:36
Inte alls ovanligt med ett annat upplägg. Utländska turister betalar mer än egna befolkningen. Två exempel: Thailand, Ryssland. Hotell,turistattraktioner. En klar fördel låta ditt inhemska sällskap sköta betalningen samt i Ryssland du står en bit ifrån o håller käft. Dock betydligt svårare särskilja i Sverige då egna befolkningen är en multikultimassa.
Citera
2020-01-24, 17:21
Medlem
Sossarna vill nu införa turistskatt - konsekvenser?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/da...y-turistavgift

Socialdemokraterna föreslår nu ytterligare en ny skatt. Den skall gälla övernattande gäster i svenska turistkommuner. S menar att kommunerna behöver pengarna till satsningar de annars inte har råd med; tex det lokala samhället, välfärden eller servicen.
Man föreslår att skatten skall ligga på uppemot 30 kr/natt,
Branschorganisationen Visita rasar:
”Regeringen satsar några miljoner kronor på Tillväxtverkets arbete för ’en konkurrenskraftig besöksnäring i hela Sverige’ men samtidigt föreslår Socialdemokraterna en skattehöjning på flera miljarder kronor riktad mot näringen. Det är att sila mygg och svälja kameler. Vill ni inte att jobben ska bli fler på landsbygden?”
Kommunerna är i ekonomisk kollaps
Staten vill inte skjuta till mer pengar
Då får turisterna pröjsa!

Denna Regering är inget annat än ett stort skämt!
Senast redigerad av blueberrycake 2020-01-24 kl. 17:23.
Citera
2020-01-24, 17:25
Medlem
30 kr/natt. Låt säga att det är en familj på 5 personer som skall åka till Mora i en vecka.

Det blir en skatt på 1050 kr! När vi redan har bland världens absolut högsta skattetryck.

Allt för att kunna fortsätta massinvandringen.
Citera
2020-01-24, 17:25
Medlem
Mullrets avatar
Fungerar säkert i Monaco. Sämre i Mjölby och Malmö. Orter som man undviker som pesten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in