2019-06-26, 15:17
Medlem
MegalodonIsAlives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Jag läste sådant med ekonomi-matematik i bagaget och fattade inte sannolikhetsteori med integraler. Vet idag inte vad en integral är (men skulle nog begripa om jag läser på lite)

Var för dum för det helt enkelt. Statistik på C-nivå hade väl antagligen varit stört omöjligt att klara av. På A-nivå var det dock ganska enkelt, ja.

Förstår. Kör med måttot "Trägen vinner"
Citera
2019-09-20, 02:39
Medlem
MegalodonIsAlives avatar
Helvete vilket skutt från A-kursen.
Citera
2019-09-21, 18:45
Medlem
two-norms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegalodonIsAlive
Helvete vilket skutt från A-kursen.
Ja B-kursen är svårare helt klart. Får man fråga vilka delar du tycker är svåra? Har som sagt pluggat mycket statistik och kan kanske tipsa om resurser på nätet som täcker in det du tycker är svårt.
Citera
2019-09-21, 21:26
Medlem
MegalodonIsAlives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av two-norm
Ja B-kursen är svårare helt klart. Får man fråga vilka delar du tycker är svåra? Har som sagt pluggat mycket statistik och kan kanske tipsa om resurser på nätet som täcker in det du tycker är svårt.

Försöker begripa mig på Method of Moments och maximum likelihood. Vore jättesnällt!

EDIT: Sannolikhetsläran bör gå an om man pluggar hårt, men just MLE och Method of moments är kinesiska. Typ sånna här frågor: https://gyazo.com/c9a2e8a239f5a7e5c540f0c0acae26e9
Senast redigerad av MegalodonIsAlive 2019-09-21 kl. 21:31.
Citera
2019-09-22, 11:09
Medlem
two-norms avatar
Citat:
Försöker begripa mig på Method of Moments och maximum likelihood. Vore jättesnällt!

EDIT: Sannolikhetsläran bör gå an om man pluggar hårt, men just MLE och Method of moments är kinesiska. Typ sånna här frågor: https://gyazo.com/c9a2e8a239f5a7e5c540f0c0acae26e9

När det kommer till Maximum Likelihood är det två saker som man behöver bemästra.
Det första är att få in intuitionen till vad man gör och varför det är en bra estimator. Det är också den svåraste delen så bli inte för uppgiven om det tar lång tid att förstå. För att snabba på förståelsen så finns det dock några videos som jag kan tipsa om.
https://www.youtube.com/watch?v=XepXtl9YKwc
https://www.youtube.com/watch?v=pYxNSUDSFH4&

Det andra man måste bemästra är själva uträkningarna vilket kan bli knepigt. De två viktigaste koncepten är derivata och logaritmregler som i princip kommer användas i varenda uppgift. Du ska till exempel se att om du logatimerar det uttrycket som du skickade så kommer väldigt många saker "försvinna" och uträkningen blir mycket enklare.

Methods of moments förklaras bäst av min favorit statistiker, Professor Knudsen.
https://www.youtube.com/watch?v=I2ZfKIHMb2o

Va inte rädd att fråga på mer saker om du fastnar
Citera
2019-09-22, 14:42
Medlem
MegalodonIsAlives avatar
Citat:
När det kommer till Maximum Likelihood är det två saker som man behöver bemästra.
Det första är att få in intuitionen till vad man gör och varför det är en bra estimator. Det är också den svåraste delen så bli inte för uppgiven om det tar lång tid att förstå. För att snabba på förståelsen så finns det dock några videos som jag kan tipsa om.
https://www.youtube.com/watch?v=XepXtl9YKwc
https://www.youtube.com/watch?v=pYxNSUDSFH4&

Det andra man måste bemästra är själva uträkningarna vilket kan bli knepigt. De två viktigaste koncepten är derivata och logaritmregler som i princip kommer användas i varenda uppgift. Du ska till exempel se att om du logatimerar det uttrycket som du skickade så kommer väldigt många saker "försvinna" och uträkningen blir mycket enklare.

Methods of moments förklaras bäst av min favorit statistiker, Professor Knudsen.
https://www.youtube.com/watch?v=I2ZfKIHMb2o

Va inte rädd att fråga på mer saker om du fastnar

Har kikat igenom, ska nöta in det där. Tack så mycket, uppskattar din support! Tycker det svåra är att förenkla uttrycken så mycket som det går. Kan förenkla det hyfsat långt, men sen blir det jävligt krångligt. Skickar PM till dig om jag behöver mer hjälp.

Mvh
Citera
2020-01-24, 01:46
Medlem
MegalodonIsAlives avatar
Nu en update efter att jag har läst klart statistik B.

Första kursen tyckte jag var roligast, mycket matte och annat.

Resterande kurserna var ganska enkla men jävligt intensiva med alla förbannade inlämningar. Inlämningarna var fruktansvärt tunga då jag hatar att skriva rapporter och hellre kör tentor.

Overall: Trodde den skulle vara svårare. Förväntade mig dock inte intensiviteten.

Svårhetsgrad: 5/10
Intensivitet: 8/10
Citera
2020-01-24, 12:14
Medlem
two-norms avatar
Citat:
Nu en update efter att jag har läst klart statistik B.

Första kursen tyckte jag var roligast, mycket matte och annat.

Resterande kurserna var ganska enkla men jävligt intensiva med alla förbannade inlämningar. Inlämningarna var fruktansvärt tunga då jag hatar att skriva rapporter och hellre kör tentor.

Overall: Trodde den skulle vara svårare. Förväntade mig dock inte intensiviteten.

Svårhetsgrad: 5/10
Intensivitet: 8/10

Kul att du klarade den! Får man fråga vilken delkurser som du tyckte bäst respektive sämst om? Tror du att du kommer få nytta av dina fördjupade statistikkunskaper i dina framtida studier? (Jag förstod det som att statistik ej är ditt huvudämne)
Citera
2020-01-24, 13:02
Medlem
MegalodonIsAlives avatar
Citat:
Kul att du klarade den! Får man fråga vilken delkurser som du tyckte bäst respektive sämst om? Tror du att du kommer få nytta av dina fördjupade statistikkunskaper i dina framtida studier? (Jag förstod det som att statistik ej är ditt huvudämne)

Sannolikhetslära och inferensteori var väl favoriten. De resterande (ekonometri, tidsserieanalys och tillämpad statistik) var ej tråkiga, men de krävde ej lika mycket av en, och därför la jag ner mindre tid vilket troligtvis ledde till att jag inte uppskattade dom till 100%.

Dubblar statistik med NEK, ska läsa C-kursen i statistik till hösten! Jag hoppas jag kan applicera mina kunskaper, men tror tyvärr inte det blir för aktuellt i neken förrän master-nivå.
Citera
2020-01-25, 08:08
Bannlyst
Jag fick problem och jag tror det var på B-nivån.

Sannolikhetsteori är väl på B-nivå? Kontinuerliga variabler, dvs för att få fram sannolikheten av en viss händelse inom ett fält som kan anta precis vilka värden som helst (typ 0,459871265....av 1). Man skulle räkna på derivata och jag minns inte att jag fattade vad jag gjorde.

Som two-norm skriver ovan: Det andra man måste bemästra är själva uträkningarna vilket kan bli knepigt. De två viktigaste koncepten är derivata och logaritmregler som i princip kommer användas i varenda uppgift. Japp och där blev det för knepigt för mig. Hamnade på kursen med otillräckliga mattekunskaper.
Senast redigerad av Mertillen 2020-01-25 kl. 08:11.
Citera
2020-01-25, 13:37
Medlem
MegalodonIsAlives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Jag fick problem och jag tror det var på B-nivån.

Sannolikhetsteori är väl på B-nivå? Kontinuerliga variabler, dvs för att få fram sannolikheten av en viss händelse inom ett fält som kan anta precis vilka värden som helst (typ 0,459871265....av 1). Man skulle räkna på derivata och jag minns inte att jag fattade vad jag gjorde.

Som two-norm skriver ovan: Det andra man måste bemästra är själva uträkningarna vilket kan bli knepigt. De två viktigaste koncepten är derivata och logaritmregler som i princip kommer användas i varenda uppgift. Japp och där blev det för knepigt för mig. Hamnade på kursen med otillräckliga mattekunskaper.

Precis. Ja, många kuggade den sannolikhetsteorin pga. matte. Man skulle kunna hänvisa en massa, integraler, derivator etc. Jag hade tur som hade läst matte 5 i gymnasiet och tyckte därmed matten var ganska chill.
Citera
2020-01-25, 22:03
Medlem
Citat:
Precis. Ja, många kuggade den sannolikhetsteorin pga. matte. Man skulle kunna hänvisa en massa, integraler, derivator etc. Jag hade tur som hade läst matte 5 i gymnasiet och tyckte därmed matten var ganska chill.

Läser ni inte analys innan?
När jag läste mat.stat så hade jag innan dess läst Envar, flervar, linalg och matematisk sannolikhetslära.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in