2020-01-24, 09:03
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Det fetade - nej, jag idiotförklarar dig inte men skaffa skalskydd och larm också. Personen på tomten kan ju vara ett bete och en skytt kan ligga dold i skogen. Inte alltid konfrontation är bästa metoden men det beror ju på utryckningstiden för polis samt om dom bryr sig. Men om du har samband med 112 från ditt safe room och kan maila bilder/video av typer med AK-47 som tränger in ökar det kanske chansen att få hjälp.

Detta är ungefär vad jag skrev i inlägg #66. Vi verkar ha samma syn på saken, att den gode grevens störste fiende är hand totala aningslöshet. Och detta efter att home invasions på landet och i Stockholms rikare kvarter börjat bli legio. I det här fallet hade förbrytarna inte skjutvapen eller sprängladdningar så bara att inte öppna hade räckt långt och ett skalskydd hade troligen stoppat dom.

Jag antar att den grevliga bostaden är så stor att ett safe room går att anordna. Själva har jag funderat på att sätta in ståldörrar i källarplan till garage och pannrum och på så sätt ordna ett safe room. Har vatten och avlopp och får plats med vapenskåp så hinner man bara in är det rätt bra skydd om nu inte motståndet är ett kidnappningsteam med militärvapen.

Absolut.
Det finns många sätt att hantera detta på väldigt väl.

Men man måste vara villig till NÅGON uppoffring.

Många struntar i att låsa ytterdörren när dom är hemma.
Även efter tillsägelse.

Är man inte villig ens till det, då blir det svårt.
Citera
2020-01-24, 09:06
Medlem
Mullrets avatar
Greven har stora ägor och gräva ner två rånare borde inte vara något större problem. Överfallslarm är säkert bra, men det tar säkert en halvtimme innan en väktare kommer. Dessutom obeväpnad.

En hagelbrakare och minigrävare är lösningen. Den utrustningen finns säkert på ägorna.
Senast redigerad av Mullret 2020-01-24 kl. 09:08.
Citera
2020-01-24, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Är förvånad ibland över hur dåliga system människor har för att försöka skydda sig. Inte ens en maglite i hallen har vissa. CP kan man ju tänka sig att han skulle kunna ha ordnat med ett skydd i bostaden.
Gallerdörr så han inte står face to face när främlingar ringer på, lättåtkomligt larm eller liknande.
Undrar om han ens hade kameror..

Så man måste sätta upp taggtrådsstängsel, ha öervakningskameror och beväpna sig i dagens Sverige? Hur har det blivit så?
Citera
2020-01-24, 09:19
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Greven har stora ägor och gräva ner två rånare borde inte vara något större problem. Överfallslarm är säkert bra, men det tar säkert en halvtimme innan en väktare kommer. Dessutom obeväpnad.

En hagelbrakare och minigrävare är lösningen. Den utrustningen finns säkert på ägorna.

Jag tror mer på ett gäng grisar. Läs om Robert Pickton. Lite svårt att utreda dödsorsak..
Citera
2020-01-24, 09:20
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickey-D
Så man måste sätta upp taggtrådsstängsel, ha öervakningskameror och beväpna sig i dagens Sverige? Hur har det blivit så?

Fri invandring
Alla register öppna för alla och envar att läsa ut adress, inkomst, förmögenhet och fordonsbestånd.
Ingen koll vid gränserna
1 miljon personer med samordningsnummer i landet.
Massor av id-kapningar
Analfabeter får ej jobb, brott är enklare
Hög arbetslöshet hos personer med låg iq och eq

Bara fördjupa dig. Finns otaliga trådar på Flashback.
Citera
2020-01-24, 09:26
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Jag tror mer på ett gäng grisar. Läs om Robert Pickton. Lite svårt att utreda dödsorsak..

Utmärkt idé. Då slipper man skjuta fanskapen.
Räcker binda ihop armar och ben och slänga in dem till svinen.
Ekologiskt dessutom, då avlivning av rånarna med skjutvapen kan skada svinens matsmältning i förlängningen. Bly är farligt för kreaturs matsmältning.

Och greven är noga med sådant har jag förstått.
Citera
2020-01-24, 09:44
Medlem
Questioneers avatar
Om en vanlig svensk arbetare skulle utsättas för något sånt så hade polisen knappt brytt sig. Synd att det inavlade aset inte dog.
Citera
2020-01-24, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mickey-D
Mina vänner hade besök från Brasilien. De hade aldrig varit i Sverige förr. De var oerhört förvånade att det inte fanns gate communitys här. Att det var så otroligt öppet. De bodde själva i ett sånt och verkade inte kunna tänka sig att bo utanför en sådan trygghetszon.
Citera
2020-01-24, 09:54
Medlem
Willy-45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukkarusellen
Men då kan man bara ta Polenfärjan till Sverige, råna så mycket man hinner och sen ta färjan hem till Polen. Ganska bra kneg.
Det är väl ingen tull på färjan som ifrågasätter smycken och liknande som man har med sig, eller?
Precis vad som händer.
Tullen i Karlskrona gjorde för ett antal år sedan kontroll av UTgående trafik till Polem. Nära 25% hade misstänkt stöldgods i bilen.
Och detta pågår varje dag....
Citera
2020-01-24, 10:09
Medlem
Jag slår vad om att han var för massinvandring och mångkultur innan detta hände.
Citera
2020-01-24, 10:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av gul-apelsin
Kanske dags att börja fundera på om inte människor på landsbygden borde ha rätt att bära vapen för sin egen säkerhets skull.

På landsbygden ?

Det borde vara var mans rättighet och särskilt i ett skitland som Sverige där numera ingen går säker !
Citera
2020-01-24, 10:10
Medlem
stilichos avatar
Det framfördes åsikter i tråden om att det var farligare på landet än i staden. Jag tyckte det lät tveksamt så jag vände mig till BRÅs kommunstatistik över antalet anmälda brott per 100000 invånare år 2018. Eftersom det totala antalet anmälda brott känns rätt ointressant valde jag ut fyra kategorier: misshandel, våldtäkt, inbrott och rån; och sorterade kommunerna på dessa kriterier.

Resultatet visar att storstäderna ligger på den övre halvan i alla kategorierna. Dock finns det ingen tydlig trend för misshandel, våldtäkt och inbrott. Det är små kommuner som dominerar både toppen och botten på de listorna, vilket väl mest tyder på att det är lite godtyckligt och de mindre kommunerna får större spridning. För misshandel gäller dock att rikare kommuner har mindre misshandel, Danderyd et al ligger långt ned i den listan. För våldtäkt tycks det inte finnas några särskilda tendenser alls. För inbrott är den enda trenden jag kan utläsa att det tycks vara lite färre inbrott i Norrland och rätt mycket inbrott i Skåne, men det är inte någon väldigt stark korrelation.

Det som verkligen sticker ut är rånen, som ju den här tråden handlar om. Där är det bara storstadskommuner och storstadsförorter (Helsingborg ligger av någon anledning i topp och Helsingborgsförorten Åstorp ligger på plats nio, tur att man inte är i Helsingborg så ofta). Högt upp men inte i den absoluta toppen ligger mer lantliga skånska kommuner som Perstorp och Osby. Och Tomelilla. I botten finns mycket småkommuner från Norrland men också Bergslagen och Småland.

Sammanfattningsvis finns det ingenting som tyder på att brottsligheten skulle vara värre på landsbygden än i de större städerna. Möjligtvis är Skåne ovanligt utsatt, men håller man sig lite längre upp i landet så bör det vara säkerhetsmässigt mycket fördelaktigt att flytta ut i provinserna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in