2020-01-23, 18:23
Medlem
Vi har haft två bryggare på raken som inte bryggt tillräckligt varmt kaffe. Först en Bosch och när vi ledsnat på pissljummet kaffe slog vi till på en Moccamaster som bryggde lika ljummet kaffe. När sen nu gick sönder panikköpte jag Melittas billigaste modell för 219 kronor för att få någon slags kaffe tills vi bestämt vilken bryggare vi skulle köpa på riktigt. 219-kronorsbryggaren levererar dock vad de två föregående, betydligt dyrare bryggarna inte klarat. Varmt kaffe! Jag tror fan jag behåller den 😁
Citera
2020-01-23, 18:33
Medlem
1 Nespresso kapselbryggare.

2 Moccamaster. Inte alls överreklamerad.
Jag brygger 6 koppar.
Dricker den första varm, resten kalla samma och nästa dag.
Maler bönorna själv precis före bryggning.
Zoega mörkrost måste det vara.

Hälften av Starbucks försäljning är kallt kaffe.
Citera
2020-01-23, 19:25
Medlem
Moccamaster. De bryggarna är i klass för sig.
En snabb och enkel kaffebryggare som brygger mycket gott kaffe.
Det fungerar utmärkt att brygga en enstaka kopp.
Citera
2020-01-23, 19:53
Medlem
saladfingers avatar
Kör också Moccamaster. Jäkligt snabb bryggare och kaffet är varmt. Måste varit fel på bryggaren som levererade kallt kaffe som person i tidigare inlägg påstod.
Citera
2020-01-23, 20:23
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnullaBella
Du får ruskigt gott kaffe med pressobryggare.
Fattar inte varför det ör så få som fattat detta.

Du gör den mängd kaffe med den styrkan du vill ha och med de bönorna du gillar om du köper en kvarn till.

Det finns presso kaffe färdigt, Zoegas har ett skitgott (med presso är kornen lite grövre).
En pressobryggare kostar ett par hundra.

Har du vattenbryggare går det på två minuter.
Har du kvarn, så väljer du själv bönor.

Godare och snabbare finns det inte.

Instämmer, har en liten pressokanna som är oslagbar när jag bara vill ha en mugg.
Citera
2020-01-23, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LE37
Den gör skapligt kaffe men långtifrån något gudomligt så som den har marknadsförts.
Är vi oense där?

Det är en simpel överprisad kaffebryggare som jag själv och flera bekanta har haft.

Kan hålla med om att den är simpel och överprisad men jag tycker kaffet blir gott och designen är väldigt fin
Citera
2020-01-23, 20:49
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saladfinger
Kör också Moccamaster. Jäkligt snabb bryggare och kaffet är varmt. Måste varit fel på bryggaren som levererade kallt kaffe som person i tidigare inlägg påstod.
Det kan inte leverera kallt, hur skulle det se ut?
Men kostar närmre 1500:-
Men någon klagade att kapselmaskiner var för billiga, förstår inte riktigt logiken där. Kaffekapslarna är ju sen dyrare per kopp så den vinsten äts snabbt upp.
Citera
2020-01-23, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Det kan inte leverera kallt, hur skulle det se ut?
Men kostar närmre 1500:-
Men någon klagade att kapselmaskiner var för billiga, förstår inte riktigt logiken där. Kaffekapslarna är ju sen dyrare per kopp så den vinsten äts snabbt upp.

Jag har en gammal hederlig kaffepanna, tycker kokkaffe blir godare.
Citera
2020-01-23, 21:20
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnullaBella
Du får ruskigt gott kaffe med pressobryggare.
Fattar inte varför det ör så få som fattat detta.

Du gör den mängd kaffe med den styrkan du vill ha och med de bönorna du gillar om du köper en kvarn till.

Det finns presso kaffe färdigt, Zoegas har ett skitgott (med presso är kornen lite grövre).
En pressobryggare kostar ett par hundra.

Har du vattenbryggare går det på två minuter.
Har du kvarn, så väljer du själv bönor.

Godare och snabbare finns det inte.

Detta. En kaffekvarn får lätt plats i budgeten och kanske även en vattenkokare med ställbar temperatur. Med dessa grejer piskar man alla bryggare.
Citera
2020-01-23, 21:25
Medlem
shimerajiggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Detta. En kaffekvarn får lätt plats i budgeten och kanske även en vattenkokare med ställbar temperatur. Med dessa grejer piskar man alla bryggare.

+1 (till)

Det är nymalda bönor som gör skillnaden!! Gärna även nyrostade, inte bönor som stått på hyllan i en butik i flera månader.
Citera
2020-01-23, 21:26
Medlem
Richard-IIIs avatar
Låt oss först slå fast att smak är subjektivt. Det finns inget som är objektivt det som alla tycker är godast.

Däremot kan vi slå fast att vattnet bör ha 96C när det träffar kaffet, spridas väl över det malda kaffet så snabbt som möjligt o s v för att så mycket av möjligt av smak och arom i kaffet skall frigöras. Detta gör Moccamaster bäst av de bryggare som finns på marknaden.

Sedan kan man diskutera framlänges och baklänges om hela bönor som nyss malts är ”bättre” än malt bryggkaffe o s v. Det går inte att besvara detta då de ursprungliga bönornas kvalite och hur fint de mals är mer avgörande än när de malts, att hur bönor/malt kaffe förvarats innan bryggning o s v. Generellt kan man ju dock säga att givet att bönorna förvarats likvärdigt så är nymalda bättre och brygg kaffe bättre än espresso o s v givet att fokus är på mängd frigjord smak och arom. Om det sedan är det som du tycker är godast och bäst, är ju som sagt en smaksak.
Citera
2020-01-23, 21:29
Medlem
Har en Jura-maskin som gör en kopp åt gången.
Sjukt bra och fin kaffemaskin som jag kommer ha i många, många år framöver om jag bara sköter den.
Ska sägas att Moccamaster som päronen har gör väldigt gott kaffe.
MEN till saken hör att allt egentligen handlar om vilket typ av kaffe du kör med.
Köper du Löfbergs Lila eller Gevalia tex så får du kaffe efter de sorterna också.

Just nu kör jag personligen med Zoega Espresso Della casa som jag tycker är ett väldigt bra och prisvärt kaffe.
Men har dels testat Johan & Nyström som jag gillar. Men jag har det senaste velat gå över mer till robusta bönor då jag gillar smakerna. Men i lokala butikerna finns det endast arabica-bönor och då får jag köra på Zoega så länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in