2020-01-23, 22:48
Medlem
Stilichios avatar
Börjar bli riktigt trött på tjatet om att hantverkare skulle ha begått morden. Presentera gärna exempel på liknande fall där hantverkare har varit GM.

Som ett exempel har ju samhället ställt sig frågande till alla sprängningar, man har satt likhetstecken mellan gängskjutningar och sprängningar. Nu visar det sig ju inte stämma. Utan att det i själva verket är Mc-gängs nya sätt att hota och skrämma folk..
Så varför skulle det inte kunna stå bakom detta vidriga brott?
Senast redigerad av Stilichio 2020-01-23 kl. 22:55.
Citera
2020-01-23, 22:54
Medlem
Stilichios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Jo men man måste ju fortfarande ha inkomster vare sig det är i näringsverksamhet eller privat. Inte många procent i avkastning på 14 miljoner gård i Vallentuna.

Dessutom verkar han varit sparsam.

Fast om BO visste att han ägde en obelånad fastighet med ett betydande värde så är det ju inte omöjligt att han tagit ut lån på fastigheten. Det heter väl hypotekslån och vi ser reklam för det dagligen på tv. Banker brukar ju till och med rekommendera att man lånar pengar för att investera i deras fonder.
Citera
2020-01-23, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stilichio
Fast om BO visste att han ägde en obelånad fastighet med ett betydande värde så är det ju inte omöjligt att han tagit ut lån på fastigheten. Det heter väl hypotekslån och vi ser reklam för det dagligen på tv. Banker brukar ju till och med rekommendera att man lånar pengar för att investera i deras fonder.
Jag äger själv min bostad och skulle inte belåna den för att placera pengar. Det är räntor på dom lånen, som ska både amorteras och betalas räntor på. Och det är inga låga bolåneräntor. Och i det scenariot finns väl inget motiv till rånmord?
Citera
2020-01-23, 22:58
Medlem
Stilichios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Låt oss säga att han troligtvis hade god ekonomi i alla fall. Mer än så krävs väl inte som motiv, sen om fastigheten var belånad eller ej skiter väl dom här psykopaterna i. Jag tror fortfarande mer på att man var ute efter kontanter i första hand.

Ska vi slå vad?

14 miljoner, banköverföring. Det är mitt bud. Verkar alldeles för välplanerat för att vara något annat.
Citera
2020-01-23, 23:00
Medlem
5549s avatar
Citat:
Börjar bli riktigt trött på tjatet om att hantverkare skulle ha begått morden. Presentera gärna exempel på liknande fall där hantverkare har varit GM.

Som ett exempel har ju samhället ställt dig frågande till alla sprängningar, man har satt likhetstecken mellan gängskjutningar och sprängningar. Nu visar det sig ju inte stämma. Utan att det i själva verket är Mc-gängs nya sätt att hota och skrämma folk..
Ja det kanske är Bandidos. Men varför skulle dom stå bakom detta brott då, lägg fram den teorin du istället. Vill du få oss att byta spår så är scenen din.

Men hantverkare eller ej, teorin är främst att detta har begåtts av personer med kopplingar österut. Råheten, ev ekonomiskt motiv, bilen i Norrtälje, boende säsongsarbetare (?) i närliggande hus, liknande tidigare fall etc. Teorin är inte dum.
Citera
2020-01-23, 23:01
Medlem
Stilichios avatar
Citat:
Tystnaden känns lovande faktiskt. Det brukar vara värre när det är artiklar om hur märkligt fallet sägs vara och att polisen efterlyser tips etc. Även fast det naturligtvis alltid sker i viss mån.

Här håller jag med. Skulle polisen inte ha något att jobba med så hade de varit betydligt mera på allmänheten för tips.
Citera
2020-01-23, 23:01
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ska vi slå vad?

14 miljoner, banköverföring. Det är mitt bud. Verkar alldeles för välplanerat för att vara något annat.

Jag misstänker också något sådant.

Att det är tyst från polisens håll kan vara att man spårar transaktioner och samarbete med utlandet kan vara lite tidsödande.
Citera
2020-01-23, 23:02
Medlem
Citat:
Ja det kanske är Bandidos. Men varför skulle dom stå bakom detta brott då, lägg fram den teorin du istället. Vill du få oss att byta spår så är scenen din.

Men hantverkare eller ej, teorin är främst att detta har begåtts av personer med kopplingar österut. Råheten, ev ekonomiskt motiv, bilen i Norrtälje, boende säsongsarbetare (?) i närliggande hus, liknande tidigare fall etc. Teorin är inte dum.
Det kan vara en säsongare som viskat i örat på fel person att här finns pengar? Och bollen är i rullning.
Citera
2020-01-23, 23:06
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ska vi slå vad?

Ja, 14 miljoner kan vi sätta.

Pengarna har signalerat rikedomar och är ju relevanta på så vis, men många rika rånas utan att tvingas föra över pengar elektroniskt. Jag tror att man gick till kassaskåpet först.
Citera
2020-01-23, 23:08
Medlem
Citat:

Som ett exempel har ju samhället ställt sig frågande till alla sprängningar, man har satt likhetstecken mellan gängskjutningar och sprängningar. Nu visar det sig ju inte stämma. Utan att det i själva verket är Mc-gängs nya sätt att hota och skrämma folk..

Om vi sätter "hantverkare" inom citationstecken då? Nu vet jag inte var du bor eller hur ditt liv är, men för flera av oss är utländska "hantverkare" ett betydligt nytt scenario sen ca 15 år tillbaka. Dessa kan givetvis jobba på ett byggbolag styrt av MC-gäng. Inte alls ovanligt. Stora svarta stålar. Andra är seriösa och minst lika duktiga hantverkare som svenska dito. Men.....

Men att ett MC-gäng skulle beställa ett sådant här dubbelmord på till synes oskyldiga svenska medborgare är helt otänkbart. Det funkar inte så. Skulle störa den övriga verksamheten. Hur många av de här gängen tror du inte nu är hur jävla pissed off att polisen går in överallt och kollar?
Citera
2020-01-23, 23:14
Medlem
Stilichios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag äger själv min bostad och skulle inte belåna den för att placera pengar. Det är räntor på dom lånen, som ska både amorteras och betalas räntor på. Och det är inga låga bolåneräntor. Och i det scenariot finns väl inget motiv till rånmord?

Nä, det skulle inte jag heller, men det handlar kanske om var man befinner sig i livet. Mannen hade ju bara fem år kvar till pension. Och bankerna brukar ju ligga på med sina ”goda råd” som ger dem ökad provision.

Jag har en bild framför mig där GM har siktet inställt ganska högt rent ekonomiskt och sedan inte förstår att de summorna inte finns. Då man istället försöker pressa fram konton med pengar som inte finns och i det läget spårar allt ur. Jag tror inte morden fanns med i grundplanen.

Alternativet är ju att man fick med sig det man var ute efter och dödade för att tysta vittnen. Men det är inte min huvudteori, för välplanerat med cyklar och sms. Dessutom, och kanske viktigast: Att man inte rädd att lämna dna efter sig.
Senast redigerad av Stilichio 2020-01-23 kl. 23:39.
Citera
2020-01-23, 23:37
Medlem
Stilichios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Om vi sätter "hantverkare" inom citationstecken då? Nu vet jag inte var du bor eller hur ditt liv är, men för flera av oss är utländska "hantverkare" ett betydligt nytt scenario sen ca 15 år tillbaka. Dessa kan givetvis jobba på ett byggbolag styrt av MC-gäng. Inte alls ovanligt. Stora svarta stålar. Andra är seriösa och minst lika duktiga hantverkare som svenska dito. Men.....

Men att ett MC-gäng skulle beställa ett sådant här dubbelmord på till synes oskyldiga svenska medborgare är helt otänkbart. Det funkar inte så. Skulle störa den övriga verksamheten. Hur många av de här gängen tror du inte nu är hur jävla pissed off att polisen går in överallt och kollar?

Jag efterlyser bara att vi ska tänka lite vidare och inte låser oss. Utförare i detta fall kan mycket väl vara utländska medborgare. Möjligen yrkeskriminella förklädda till hantverkare. Den som planerade sitter nog någon annanstans, om det nu är på andra sidan Östersjön, i ett Mc-klubbhus, eller i en förort, eller för den delen på fina Djursholm det är just nu helt ointressant.

Någon var ute efter pengarna och morden var förmodligen ett olycksfall i arbetet. Jag tror det flesta kriminella inte har någon speciell omtanke om ”oskyldiga svenska medborgare” när det handlar om att casha in. Dessutom har vi ingen aning om BO situation. Inte ovanligt att folk lever dubbelliv. (Kapten Klänning). Folk kan vara spelmissbrukare tex, utan att någon i närheten har en aning om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in