Ja, den här gången tycks det vara att jag
skrev att det nog fanns många som hade
motiv att döda henne.
Tidigare har det varit att hon slog sina barn,
lämnade dem ensamma på nätterna,
utnyttjade sina föräldrar. Allt som kan tolkas
negativt försöker du bortförklara.
Jag förstår inte behovet av att glorifiera
henne. Kan du inte känna empati med
henne annars?
Så nu ska jag stå till svars för allt som skrivits i tråden?
Det enda av det du räknar upp ovan har jag bara kommenterat ang LW:s föräldrar. Jag som har barnbarn vet att de flesta vill träffa barnbarnen (och barn). Det är du som skrivit att LW utnyttjat dessa! Jag tror fortfarande att det var helt frivilligt!
Jag har inte glorifierat LW... men heller inte dissat henne som du väljer att göra.
Så nu ska jag stå till svars för allt som skrivits i tråden?
Det enda av det du räknar upp ovan har jag bara kommenterat ang LW:s föräldrar. Jag som har barnbarn vet att de flesta vill träffa barnbarnen (och barn). Det är du som skrivit att LW utnyttjat dessa! Jag tror fortfarande att det var helt frivilligt!
Jag har inte glorifierat LW... men heller inte dissat henne som du väljer att göra.
Ja det är verkligen ”gloriuslife”-klass på den analysen. Dessutom löste LW i första hand dylika saker med pappan och de verkar ha haft en väl fungerande relation.
Tack. Ja, jag tvivlar på att det blir något åtal. Hela projektet verkar ha varit uppbyggt som en tvåstegsraket med små möjligheter att ens lyfta från marken. Först skulle hon väl visa då i steg 1 att SD var den där vidriga kontrollerande partnern som i klassiska roksärenden, med en upptrappning i en eskalerande våldsspiral. Och det största problemet kommer ju sedan i steg 2 när hon dessutom skall koppla det här till LW:s försvinnande och död långt senare.
Tack. Ja, jag tvivlar på att det blir något åtal. Hela projektet verkar ha varit uppbyggt som en tvåstegsraket med små möjligheter att ens lyfta från marken. Först skulle hon väl visa då i steg 1 att SD var den där vidriga kontrollerande partnern som i klassiska roksärenden, med en upptrappning i en eskalerande våldsspiral. Och det största problemet kommer ju sedan i steg 2 när hon dessutom skall koppla det här till LW:s försvinnande och död långt senare.
DN om HR dom i fallet om mordet på Tova:
Jag tror att ÅK Sammens delade upp åtalet (rätta mig om jag minns fel) i två delar. Det ena var kvinnofridskränkning och det andra gällde mord. Men misshandeln som Tova utsattes för under flera år användes också för att visa upptakten till mordet. TR fällde Billy i bägge delarna, medan HR friade Billy i misshandels/hot delen. Han fälldes för mord och domen blev livstids fängelse.
Jag tar upp det lite för att få perpektiv på hur det kan se ut i ett annat fall som delvis har paralleller med detta fall.
"Men det anser inte hovrätten – och hänvisar till att Tova Moberg och 23-åringen var "närstående" på det sätt som krävs för att rubriceringen grov kvinnofridskränkning är aktuell. För detta krävs, enligt hovrätten ett "samlevnadsmönster" som det unga paret inte hade.
Därför ska 23-årings misshandel och hot mot Tova, medan hon var i livet, ses som enskilda gärningar. Då räcker inte bevisen, det vill säga anteckningar i Tova Mobergs egen dagbok, i ett fall av misshandel och fem fall av olaga hot, menar hovrätten som alltså friar i de fallen. "
[...]
"Åklagaren Christer Sammens yrkade på livstid för mord, 23-åringens advokat på samhällstjänst för misshandel – så olika syn hade man på vad som hänt."
[...]
"Hovrätten ändrar tingsrättens dom endast på så sätt att hovrätten frikänner 23-åringen från åtalet för misshandel vid ett tillfälle och olaga hot vid fem tillfällen, något som åklagaren inledningsvis ansåg borde ses i ett sammanhang och rubriceras som grov kvinnofridskränkning."
"Men det anser inte hovrätten – och hänvisar till att Tova Moberg och 23-åringen var "närstående" på det sätt som krävs för att rubriceringen grov kvinnofridskränkning är aktuell. För detta krävs, enligt hovrätten ett "samlevnadsmönster" som det unga paret inte hade.
Därför ska 23-årings misshandel och hot mot Tova, medan hon var i livet, ses som enskilda gärningar. Då räcker inte bevisen, det vill säga anteckningar i Tova Mobergs egen dagbok, i ett fall av misshandel och fem fall av olaga hot, menar hovrätten som alltså friar i de fallen. "
Vid brottet kvinnofridskränkning läggs enskilda händelser ihop, istället för att dömas som enskilda handlingar. Som jag har förstått det beror det på att om varje enskild händelse ses var för sig, kan vissa av kränkningarna , hoten eller misshandel vara var och en för sig av mindre allvarlig art att det inte räcker för ett åtal eller dom. Men om man ser dessa i ett längre perspektiv, ett mönster, hur en person har blivit utsatt, hotad, kränkt, misshandlad kan man se hur den utsatta har fått sitt livsmönster styrt av en person. Man lägger ihop både allvarligare brott med mindre allvarliga brott och kan åtal frö kvinnofridskränkning.
Detta är något som är relativt nytt om jag inte minns fel?
Vilket är bra.
Naturligtvis kan en person som blivit hårt misshandlad och eller hotad vid ett tillfälle, sedan känna sig som en lydig slagen hund. Vid minsta vink, blick blir personen kuvad, rädd att säga eller göra fel. Det kan räcka med ett ord, en höjd hand.
Dessa mindre förseelser kan inte räcka för att anmäla, åtala eller döma. Men i ett perspektiv, att man ser till den tidigare misshandeln eller hoten kan det begripas som något allvarligare.
Om jag har förstått det hela rätt.
I Tovas fall fanns det en dagbok och vänner som kunde berätta. Foton fanns från ett tillfälle med fruktansvärda blånader och svullnader i hela ansiktet, sprucken läpp. Även frånvaro från simning och andra bevis fanns som stödbevisning för att dagboksanteckningarna var riktiga. Men i HR räckte inte detta tyvärr.
Vi får väl se hur Åklagaren lägger upp detta fall.
Jag tänker att det kommer att finnas otrevliga hot och annat som kan bevisas via inspelade samtal. Kanske L*ena varit smart och fotat skador i samband med att något har hänt? Jag hoppas att i det här fallet att det inte bara räcker för att visa upptakten, utan för att döma för Kvinnofridskränkning.
Men som i Tovas fall, kunde man inte döma för det eftersom det saknades samlevnadsmönster, kanske det inte räcker här heller.
Något kanske det kan bli ändå. För stalking? För olaga hot? För misshandel?
Livstid tycker jag ska bli straffet, när man förstör en annans liv (mångas liv) på sådant sätt att personen är som en rädd fånge under hoten som sedan slutar med mord. Ett mord som är skräckfyllt och bestialiskt.
--------------------------------------------------------------------------
Tack än en gång dalaan!!
Förstår ni hur viktigt ert mycket modiga civilcurage har varit?
Det är inte bara en tidpunkt för brottet, utan också att det pågick under en längre tid som har e stor betydelse för utredning, åtal och förhoppningsvis en dom.
Och, ännu en viktig sak:
Ni är förebilder för andra!
Ja det är verkligen ”gloriuslife”-klass på den analysen. Dessutom löste LW i första hand dylika saker med pappan och de verkar ha haft en väl fungerande relation.
Inte för att jag tror det spelar roll egentligen men bara för att försvara föräldrarna och deras trovärdighet: Jag tror det är sant att de åkte varannan vecka för att vara med barnbarnen i ett par dagar under flera års tid. Eller vad är det du menar att LW ska ha löst med UW i första hand?
Inte för att jag tror det spelar roll egentligen men bara för att försvara föräldrarna och deras trovärdighet: Jag tror det är sant att de åkte varannan vecka för att vara med barnbarnen i ett par dagar under flera års tid. Eller vad är det du menar att LW ska ha löst med UW i första hand?
Det är mycket möjligt att det varit så en period förr i tiden. De tillfällen jag hört om då LW behövde arrangera om någonting vad beträffande barnen så löste hon det med pappan.
Låtsas du tvivla på ett kommande åtal? Menar du att åklagaren ljög när hon meddelade pressen att hon avser åtala och tror på fällande dom?
SD är bevisligen häktad på Sannolika Skäl misstänkt för mord. Fick Nej på Överklagan av häktningen och fick inte heller igenom den begärda ändringen av Rubricering från Sannolika misstänkt till Skäligen. Tre månadslånga åtalsförlängningar och den fjärde blev endast 14 dgr. Det talar för att den löpande slutdelgivningen av protokoll är färdig.
Om inte försvaret presenterar en välgrundad argumentation för ytterligare åtalsförlängning, så lär vi få nog få se ett åtalsdatum presenterat den 30/1.
SD är sannolikt införstådd med att han inte kommer släppas fri.
Det finns sanningar och trådsanningar (spekulationer).
Om JG fick reda på deras affär i samband med LW:s anmälan vet vi inte. Varför skulle JG bara vilja vara vän med SD isf (och inte LW)?
Om SD berättade för JG att LW gjort en polisanmälan mot honom vet vi inte hur han (bort)förklarade det.
Vad är det jag försöker bortförklara? Vad är det som jag inte "tycker om" enl dig?
Nu lägger jag mig i er diskussion, men det har vid ett flertal tillfällen kommit
fram i tråden att JG hade väldigt varma känslor/ var förälskad i LW, samt att han blev
mycket sårad och upprörd över LW:s och SD:s förhållande.
Se Sh.Holmes inlägg nedan där han skriver att "JG har alltid varit kär i LW,
därför blev han så upprörd över hennes affär bakom ryggen på honom med SD.
Han blockade henne och behandlade henne som luft" osv.
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Tack för en vettig replik Carina, de svarar jag på. Och nej bara när man förbehållslöst försvarar SD är man en kramare.
Det är väl några spår som är värda att titta närmare på. HD, mgl och såklart JG, sedan finns några till fast mer osannolika.
HD har fått delar av sitt liv förstört av LW, som efter att ha vigt dom inledde både en sexuell affär men även ägnade mycket tid ihop med hennes man.
Tungt att bli brädad av sin pastor som är yngre, roligare, sexigare, smartare och snyggare. Utskämd på jobbet och bland släkt och vänner.
Alt så under totatl SD dominans att hon hjälper honom ta livet av LW för att kunna " börja om".
Mgl hade haft ett förhållande tidigare med LW och umgicks även efter det. Viss sexuell aktivitet mellan dom förekom fortfarande.
Han tröttnade till slut på att vara reserv, och spårade ur när LW skulle till Norge med beholder.
JG har alltid vait kär i LW, därför blev han så upprörd över hennes affär bakom ryggen på honom med SD. Han blockade och behandlade henne som luft.
När han med en kristen bakgrund blev nobbad när han förklarade för henne sin kärlek brast det.
Alt hatade han henne så mycket att han hjälpte HD eller SD att ta livet ifrån henne.
Alternativa gm skulle kunna vara någon nyinvandrad som hon hjälpte i jobbet. Han har ingen respekt för att kvinmor är självständiga i Sverige och kunde inte acceptera att bli nobbad.
Nu är jag nyfiken vad du har för tankar kring gärningsmän ( eller kvinnor) och deras motiv.
Det är mycket möjligt att det varit så en period förr i tiden. De tillfällen jag hört om då LW behövde arrangera om någonting vad beträffande barnen så löste hon det med pappan.
Ja, säkert fanns det flera lösningar, med människor runt barnen som inte hade något emot att vara med dom! Som i de flesta familjer.
Och jag kan verkligen inte på något som helst sätt se att detta skulle ha med mordet att göra?
Varken L*enas föräldrar eller UW skulle mörda L*ena för detta?
Dessutom; det är väl bara att säga nej om man inte kan, orkar eller vill.
Ja, säkert fanns det flera lösningar, med människor runt barnen som inte hade något emot att vara med dom! Som i de flesta familjer.
Och jag kan verkligen inte på något som helst sätt se att detta skulle ha med mordet att göra?
Varken L*enas föräldrar eller UW skulle mörda L*ena för detta?
Dessutom; det är väl bara att säga nej om man inte kan, orkar eller vill.
Nej, jag fattar heller inte vad det och allt annat tjafs skulle ha med mordet att göra. Det är ett evigt rabblande av förgrämt gnäll här bland vissa. De kan helt enkelt inte låta bli att piska en död människa för att hon var vacker och livsglad. (Obs! Sjukt att behöva påpeka det IGEN, men INGEN här försvarar att någon är med en annans man/fru.)
Jag tycker faktiskt synd om de här som inte verkar ha något liv eller livsglädje alls. De har ett så fullständigt meningslöst liv (och sannolikt inget sexliv alls), att de känner sig tvingade att sitta och förnedra en mördad människa dygnet runt.
Men det får mig inte att vilja läsa 20-40 likadana inlägg varje dag sen snart två år tillbaka. Oavsett hur synd det är om er, så är det inte mer synd om er än det är om LW och hennes familj.
Det finns sanningar och trådsanningar (spekulationer).
Om JG fick reda på deras affär i samband med LW:s anmälan vet vi inte. Varför skulle JG bara vilja vara vän med SD isf (och inte LW)?
Om SD berättade för JG att LW gjort en polisanmälan mot honom vet vi inte hur han (bort)förklarade det.
Vad är det jag försöker bortförklara? Vad är det som jag inte "tycker om" enl dig?
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Nu lägger jag mig i er diskussion, men det har vid ett flertal tillfällen kommit
fram i tråden att JG hade väldigt varma känslor/ var förälskad i LW, samt att han blev
mycket sårad och upprörd över LW:s och SD:s förhållande.
Se Sh.Holmes inlägg nedan där han skriver att "JG har alltid varit kär i LW,
därför blev han så upprörd över hennes affär bakom ryggen på honom med SD.
Han blockade henne och behandlade henne som luft" osv.
Det kan äl hända att JG var kär i L*ena, eller iaf hade varma känslor för henne.
Men de flesta människor vet var gränsen går och de hade vänskap sedan lång tid tillbaka väl?
I samband med att L*ena anmälde misshandeln, så defriendade SD 24/3-17 LW och som det verkar även L*ena verkar ju ha gjort likadant mot SD?
Däremot verkar L*ena inte ha avföljt JG från instagram iaf.
Misshandelsanmälan i januari-17, är skum på det sättet att l*ena först tog tillbaka den. Därefter återupptog hon den men ville byta till ett kvinnligt målsägarbiträde istället.
Varför återtog hon först anmälan?
Var det som vid anmälan om ofredande i nov-16? Att "saker bara kunde förvärras" om hon gick vidare? Vad betydde det?
Jag hoppas att vi en dag får veta vad hon menade med det.
Efter några månader, stod et i någon av de media vi kunde läsa om misshandeln, förhördes mannen om misshandeln.
Personligen är jag ganska säker på att SD sagt till L*ena att inte anmäla/dra tillbaka anmälan. Och att han sedan trott att det hade skett. Nu fick han plötsligt klart för sig att hon gått vidare med anmälan och nu börjar det bli mindre trevligt.
Jag är lika säker på att SD är en lögnare om ditt och datt. Jag misstänker att han till sina vänner börjar så otrevliga frön om hur L*ena är. Viglar upp vänner mot L*ena och kör med sina underfundigheter i loggarna.
JG som är en god vän till SD köper SDs förklaringar till 100%, och avföljer även han LW.
Min tro att nu följer en tid där den destruktiva spiralen tar fart rejält, med fler personer involverade i "kriget". Hon vill försöka avsluta med SD och försöker få till förhållande med m.g.l. I stället blir situationen alltmer allvarlig att L*ena på allvar blir rädd. Hon börjar spela in deras samtal (och även andra med henne?), hon delar med sig till betrodda om situationen "om något skulle hända mig".
Inget a detta vet JG eller någon annan om.
JG borde blivit besviken på dom bägge. De hade ju båda fört honom bakom ljuset.
Att han fortsätter att vara vän med SD, det tolkar jag som att SD har förvrängt sanningen om vad som hade hänt.
Det ska bli mycket intressant att höra hans version!
@pampom:
"Den 24 mars 2017 (ganska häpnadsväckande) är datumet som St*fan för sista gången gillade en bild av Lena.
Sedan dess har de inte haft någon offentlig kontakt alls på Facebook och i skrivande stund inte ens vänner??
Ett annat argument som stärker detta är att:
De två jag nämnt ovanstående umgicks VÄLDIGT ofta tillsammans med en man vid namn *J* som även han kommenterade Lenas bilder var och varannan..
Även han är inte vän med Lena på Facebook idag.
"Den 24 mars 2017 (ganska häpnadsväckande) är datumet som St*fan för sista gången gillade en bild av Lena.
Sedan dess har de inte haft någon offentlig kontakt alls på Facebook och i skrivande stund inte ens vänner??
Ett annat argument som stärker detta är att:
De två jag nämnt ovanstående umgicks VÄLDIGT ofta tillsammans med en man vid namn *J* som även han kommenterade Lenas bilder var och varannan..
Även han är inte vän med Lena på Facebook idag.
Nu kanske detta är onödig fakta MEN vi måste komma ihåg att Lenas aktivitet på Facebook var ENORM, så finns små guldgruvor man kan hitta där.
Iallafall tycker fortfarande att det är väldigt skumt att alla de tre nämnda lägger upp fina äventyrliga bilder tillsammans samt kommenterar/gillar varandras bilder i flera års tid sen någon gång mellan mars till april 2017 tar Karlarna enbart bort Lena och all aktivitet mellan dessa dör helt ut gentemot Lena.
Nästan så de stängt ut henne.""
[...]
"En intressant sak är att Lena följer J på Insta men inte SD.
Stärker ännu mer att de var SD & Lena som hade dispyten."