2020-01-23, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SurklendeSevje
Kan en endring fra savnet til drept gir etterforskningen mer ressuser/forsvare brukte ressuser?
Jeg vet ikke, men det høres sannsynlig ut ja. Men AE har vel aldri kun vært savnet; politiet har vel hele tiden gått ut fra at hun hadde blitt utsatt for en alvorlig kriminell handling (hvis jeg har forstått riktig)?

https://www.dagbladet.no/nyheter/dette-er-politiets-fire-teorier/71286468

Citat:
(30.april 2019) 7. Hvilke andre hypoteser jobber politiet etter?
Politiet har flere hypoteser i saken og har ved flere anledninger påpekt at de etterforsker saken bredt. Det vektlegges likevel at hovedhypotesen er at kvinnen er bortført fra sitt hjem mot sin vilje, og at motivet er økonomisk.

Men hva er de andre hypotesene?

Dette er spørsmål politiet ikke har ønsket å kommentere. De gangene Aftenposten har stilt politiet dette spørsmålet, har politiet sagt at de ikke kommenterer mer på enkelthypoteser.
https://www.aftenposten.no/norge/i/pL12wo/et-halvt-aar-siden-anne-elisabeth-hagen-forsvant-her-er-de-ubesvarte-spoersmaalene
Interessant at politiet ikke ønsket å svare på hvilke andre hypoteser de jobbet etter på det tidspunktet (april-19).
Senast redigerad av POlROT 2020-01-23 kl. 00:52.
Citera
2020-01-23, 06:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Monsen
Politiet har definitivt ikke gitt opp. De er sikre på å løse saken.

Jeg tror at denne erklæringen om at hun er drept er for å fortelle at dem kan bevise at hun er drept,
og for å få TH til å skjelve litt i buksa, og kanskje til slutt knekke og innrømme alt.
Jeg tror en pågripelse av TH er rett rundt hjørnet. Kanskje innen mars april.
TH skjønner at for å bli erklert død, så er det visse krav til bevis som skal innfries.

Vi har en liknende sak fra Bergen fra 2007 der ei vietnamesisk dame som het Dung forsvant.
Retten tror og mener at Dung er død, men vil ikke erklere henne for død, siden beviskravet ikke kan anses som oppklart.
Ektemannen Bjarte Larsen har prøvd å få henne erklært død men har altså fått avslag, og dette flere år etter at hun ble borte. En slik erklæring ville gitt han noen økonomiske fordeler siden dem hadde to barn.
Ektemannen ble sammen med moren Helene Kroken Larsen siktet for drap, og satt halvannet år i varetekt.

Så det virker her som at politiet i Fjellhamar-saken har mye bevis, men som dem ikke vil gå ut med. Bl.a. dette blodsporet. Hvor mye blod var det snakk om? Var det gammelt? Var det funnet på en plass der det burde ha blitt vasket bort for lenge siden?
Jeg kan ikke se noen grunn til at noen av familiemedlemmene skulle kreve å få henne erklært død, og ikke nå ved dette tidspunktet før at det har vært noen rettsak, eller at man har letet godt nok.
Etterforskningen er jo ikke ferdig ennå.
Citera
2020-01-23, 08:41
Medlem
Minnimuss avatar
At hun får status «drept» i politiets registre er ikke det samme som at hun erklæres død juridisk sett. Sistnevnte kan ta opptil 10 år om levninger ikke blir funnet.

Det får altså ingen konsekvens for skifte, arv e.l.

Mye små «drypp» igjen i media om dagen, etter at politiet la sin nye plan for vinteren og våren. Det kan virke som de fortsatt ikke har så mye å gå etter hvis de må bruke media for å provosere og stresse GM. De er nok avhengig av tilståelse eller annet stort gjennombrudd.
Citera
2020-01-23, 08:42
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Jeg tror at denne erklæringen om at hun er drept er for å fortelle at dem kan bevise at hun er drept,
og for å få TH til å skjelve litt i buksa, og kanskje til slutt knekke og innrømme alt.
Jeg tror en pågripelse av TH er rett rundt hjørnet. Kanskje innen mars april.
TH skjønner at for å bli erklert død, så er det visse krav til bevis som skal innfries.

Vi har en liknende sak fra Bergen fra 2007 der ei vietnamesisk dame som het Dung forsvant.
Retten tror og mener at Dung er død, men vil ikke erklere henne for død, siden beviskravet ikke kan anses som oppklart.
Ektemannen Bjarte Larsen har prøvd å få henne erklært død men har altså fått avslag, og dette flere år etter at hun ble borte. En slik erklæring ville gitt han noen økonomiske fordeler siden dem hadde to barn.
Ektemannen ble sammen med moren Helene Kroken Larsen siktet for drap, og satt halvannet år i varetekt.

Så det virker her som at politiet i Fjellhamar-saken har mye bevis, men som dem ikke vil gå ut med. Bl.a. dette blodsporet. Hvor mye blod var det snakk om? Var det gammelt? Var det funnet på en plass der det burde ha blitt vasket bort for lenge siden?
Jeg kan ikke se noen grunn til at noen av familiemedlemmene skulle kreve å få henne erklært død, og ikke nå ved dette tidspunktet før at det har vært noen rettsak, eller at man har letet godt nok.
Etterforskningen er jo ikke ferdig ennå.

Det är nog svårt att jämföra rakt av. Även om kontrahenterna skulle vara likvärdiga så skulle det också vara en fråga om motparten opponerade sig mot det hela. Det har kanske inte ens varit en möjlighet här, före beslut. Men myndigheternas utredningsmakt och regeltolkningsföreträde spelar nog en stor roll. Det finns ju inte heller inget som i praktiken hindrar att en person är misstänkt av företrädare för diverse myndigheter även om inte myndigheten som sådan formellt misstänker personen. Tvärt om är det nog så att en sådan problematik kan förutskickas och förväntas.

Vad som skulle vara den närmare grunden till beslutet här är kanske oklart, men det finns kanske en vits redan i att myndigheten beslutar på tvärs mot den enskildes ev. hållning och önskemål. Rent allmänt så vill kanske den ene enskilde dödförklara tidigt, för det finns pengar att vinna, medan den andre vill vänta, för vinsterna ligger mer på hoppets och familjemoralens område. Myndigheten bör sträva efter något där emellan, en form av regelstyrd mitt eller medelvärde. När inget annat väger in. Schematiskt sett.

Jag tror också vi närmar oss slutspelet.

Noterade inpasset om att det inte handlar om en juridisk dödförklaring.
Senast redigerad av Lonnrot 2020-01-23 kl. 08:52.
Citera
2020-01-23, 09:21
Medlem
Mens vi venter på at politiet iverksetter sine "spissede søk" etter levningene av AEH.

Det er kommet en wikipedia-artikkel for Lørenskog-forsvinningen, som også henviser videre til wiki-side om Tom Hagen.

Her er lite informasjon og ingenting nytt såvidt jeg kan bedømme. Men disse sidene vil bli oppdatert ettersom saken utvikler seg.

Store norske leksikon har en artikkel om dødsformodningsdom.

Etter ny lov av 2015, kan tingretten straks avsi kjennelse om at vedkommende er død i enkelte tilfeller.
Citat:
Loven av 1961 erstattes 1. juli 2015 av lov om forsvunne personar av 12. mai 2015. Ifølge den nye lovens § 8 kan tingretten straks avsi kjennelse om at vedkommende er død i tilfeller der det ikke er grunn til å tvile på dette. I andre tilfeller kan det etter lovens § 9 reises dødsformodningssak etter ett eller fem år, alt etter hvilke omstendigheter vedkommende er forsvunnet under.

Det er altså mulig å få en dødsformodningsdom nå, i dag, dersom retten finner at det ikke er grunn til å tvile på at hun er død.

En dødsformodningsdom kan fremtvinge skifte av boet.
Citat:
Dommen legges til grunn i alle forhold hvor det har betydning om den forsvunne er i live eller ikke etter dødsformodningsdagen. Når dommen er blitt endelig, skal boet til den forsvunne som hovedregel tas under offentlig skiftebehandling og loddes ut til dem som var hans arvinger på dødsformodningsdagen.
Citera
2020-01-23, 09:38
Medlem
Farbror-Cthulhus avatar
Godt jobbet, Kornblomst!

EDIT:
Vill bara ta tilfället och tacka flashback för at dom låter länkar öppnas i ett nytt fönster; det blir så mycket enklara så.
Til skilnad från månge news-sajt'er där man kommer utav den ursprungeliga sidan och stökar till det hele.
Senast redigerad av Farbror-Cthulhu 2020-01-23 kl. 09:46.
Citera
2020-01-23, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjoddska
Det jeg skrev var mtp at GM = TH = bestilleren av både drap og fingert kidnapping. Trodde du skjønte det... Mener du det et et oneman show? Hvorfor ikke twoman show? Eller threeman show?

Det er mange ting som tyder på at det er kun én mann som står bak.

At det ikke ble gjort noen innsats for å styrke og bevare kidnappings-narrativet. Det ble ikke gjort aktive forsøk på å kreve løsepenger. Viktigste tegnet, tror jeg.
Citera
2020-01-23, 09:59
Medlem
Farbror-Cthulhus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst

At det ikke ble gjort noen innsats for å styrke og bevare kidnappings-narrativet. Det ble ikke gjort aktive forsøk på å kreve løsepenger. Viktigste tegnet, tror jeg.

Om jeg må få lov:

At det skulle dukke opp en kommunikasjon i juli 2019, 8 måneder etter en angivelig kidnapping, gjør denne historien usannsynlig.
Om det var en ekte kidnapping, og offeret ikke hadde kommet til rette innen da, er offeret ikke lenger i livet... og kidnapperne risikerer mye ved å stikke hodet fram igjen. De ville forlengst ha sopet unna alle spor og latt TH sittet igjen med mistanken på seg.
Citera
2020-01-23, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst

Jeg heller mer og mer mot det samme. Og at Futurum mennene og polske fiskere just came in handy.
Citera
2020-01-23, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror-Cthulhu
Om jeg må få lov:

At det skulle dukke opp en kommunikasjon i juli 2019, 8 måneder etter en angivelig kidnapping, gjør denne historien usannsynlig.
Om det var en ekte kidnapping, og offeret ikke hadde kommet til rette innen da, er offeret ikke lenger i livet... og kidnapperne risikerer mye ved å stikke hodet fram igjen. De ville forlengst ha sopet unna alle spor og latt TH sittet igjen med mistanken på seg.
Good point. Antall personer med motiv ser ikke akkurat ut til å øke med tiden...
Citera
2020-01-23, 13:02
Medlem
Lonnrots avatar
Och en ensam GM borde vid det här laget nu få ganska svårt att hålla alla bollarna i luften.
Citera
2020-01-23, 13:05
Medlem
Minnimuss avatar
I tilfellet AEH må det ha gått minimum 5 år før familien kan reise krav om dødsformodning. Kun ulykke, naturkatastrofe, krig kan gi dødserklæring før det. Et eksempel kan for eksempel være et skipsforlis hvor man ikke finner kroppen men det ikke er tvil om at vedkommende må være død da folk bevitnet forliset. Da kan man oppnå dødserklæring etter 1 år.

Hvis noen ville utløse arv så er altså ikke denne kriminelle handlingen egnet. Da ville det vært bedre å iscenesette en ulykke eller kriminell handling hvor kroppen ble funnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in