2020-01-22, 21:27
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mydan

Nog kan du inte mena allvar? Du vill ha exempel på att det finns ett motstånd mot parlamentariskt samarbete med SD? Som någon slags decemberöverenskommelse tänkt att frångå parlamentarisk för att tillintetgöra deras inflytande/åsikter? Eller en januariöverenskommelse? Snart kanske till och med en februariöverenskommelse? Eller exempel utöver de grundlagsförändringar som inskränkte YF och TF och i tysthet lagstadgades över valet 2018?

Det misstänker jag i sådana fall inte är möjligt att ge.

Detta var vad du skrev:
Citat:

Vi har aldrig sett så många som bötfälls (även i fåtal fall har fängslats) för åsiktsbrott, hur tryckfriheten och yttrandefriheten inskränks gång på gång, hur den enda politiska sakfrågan för vissa partier är att förneka högerpartiers parlamentariska rätt och samtliga hellre avskaffar parlamentarismen genom pakter än att behöva förhålla sig till andra åsikter än dess egna.

Citat:

Nu börjar vi snacka! Precis! Och det redogjorde jag för varför jag tycker.

Jag börjar misstänka att det som egentligen skiljer våra uppfattningar åt är själva synen på vetenskaplighet.

Jag tänker på det som: Om någon anför en hypotes så är det vetenskapligt att attackera den hypotesen för att se om den håller, inte på grund av "hat", utan på grund av att avgöra huruvida hypotesen är med verkligheten överensstämmande och sann, vilket även ansetts vara det tidigare vedertagna sättet att bekräfta en hypotes. Om den klarar av ifrågasättande. Här lämnar både genushysterin och klimatalaramism mycket att önska.

Vad jag förstår tänker du mer på det som: Mamma staten säger att det är så. Då är det så.

Gällande alt-högern och deras förhavanden, låt mig återge vad en klok man en gång sa:
Här utgår du ifrån den felaktiga premissen att det alltid är vetenskapligt att attackera hypoteser. Det finns en oändlig mängd sätt detta låter sig göras på ovetenskapligt sätt. Och det är precis detta som jag påtalat att förnekare regelmässigt ägnar sig åt. Bloggar och Youtube. Mha inlägg som ofta är rena lögner och/eller halvsanningar. Det är ju vetenskaplig kritik vi vill se eller hur? Annars är den ju inte vetenskaplig återigen, per definition. Hypoteser som "attackeras" vetenskapligt gör det i form av vetenskapliga publikationer i vetenskapliga tidskrifter. Om det ska ha något vetenskapligt värde. Öppna valfri vetenskaplig artikel u valfri vetenskaplig tidskrift. Kolla igenom referenslistan. Hur många youtubeklipp finner du där? Attackerande av hypoteser är självklart välkommet. Det driver vetenskapen framåt. Men det som falsifierar dessa hypoteser är "bättre" vetenskap och inte Lars Bern på swebbtv eller ekvivalent.

Ta dig till "den stora tråden om..." så lovar jag att diskutera detta med dig. Vad säger du? Ska vi köra några varv där med en och endast en regel; endast vetenskapliga referenser?
Senast redigerad av Trumpetflugan 2020-01-22 kl. 21:29.
Citera
2020-01-22, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Vad tror du att forskning handlar om, om inte verkligheten???
De senaste åren har verkligheten har gett oss många övertygande bevis om att klimatforskningen och IPCC har haft rätt. I flera decennier har de varnat för att det blir varmare, haven blir också varmare, haven blir också surare på grund av koldioxiden. Ovädren blir värre och de blir svåra att hantera, miljoner människor drabbas redan varje år.

Allt detta och mer därtill har klimatforskarna varnat för länge och nu ser vi att de har haft rätt.
Är det smart att misstro forskare som har fått rätt?

Jag skrev inte att forskning inte HANDLAR om verkligheten utan att den ej är representativ. Förstår du skillnaden? Idiot.
Citera
2020-01-22, 21:28
Medlem
julernsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Det gör inte du heller. Du beskriver väldigt ytligt en del av en teori om hur forskning BÖR bedrivas.

Det är helt åtskilt mot hur forskning faktiskt fungerar och bedrivs. Det fattar varenda person som har ett yrkesarbete inom en större organisation eller företag.

Dagens forskningsmodell är baserad på teorier som baseras på marknadskrafterna. Denna modell har stora fördelar - men också stora nackdelar. Fördelarna gäller främst de hårda empiriska vetenskaperna som fysik och kemi. Medan klimatforskningen är multidisciplinär.

Fattar man inte något så grundläggande är man sannolikt förståndshandikappad.

Och bara för att det ska bli extra tydligt vilken idiot du är kan jag nämna att forskarna bakom det sk climategate inte lämnade ut sina data. Dvs aktivt förhindrade replikering och utomstående kontroll.

Vänliga hälsningar!

/Johan

Ok, ska se om jag fattat rätt här. Om man ska återknyta till topic så menar du att du, i egenskap av klimatförnekare, inte anser att man ska bry sig om ifall forskningsrapporter är peer-reviewed eller replikerbara. Detta eftersom dagens forskningsmodell inte lämpar sig för studier på klimatet, och till råga på allt så fuskar ofta forskare som hittar stöd för antropogen global uppvärmning.

Har jag fattat rätt? Och får jag fråga hur du gör när du ska utvärdera hur trovärdig och pålitlig en studie är?
Citera
2020-01-22, 21:28
Medlem
Mydans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det hör också till vetenskaplighet att först sätta sig in i forskningen och sedan komma med sakligt motiverad kritik, inte börja svamla om SD och genushysteri som om det hade något med saken att göra. Nic Lewis som nämndes ett par inlägg tillbaka är en av ytterst få skeptiker som klarat av något sådant och fått rätt.

Nog kan man varken kräva eller förvänta sig att majoriteten är ens i närheten av kvalificerad att framföra varken hypotesen i sig eller kritik mot den, jag själv anser åtminstone inte mig vara i närheten av det då jag inte har särskilt stor erfarenhet inom kunskapsområdet.

Det innebär dock inte att enda alternativet som återstår är att anförtro sig till de auktoriteter som kan misstänkas inneha sådana kvalifikationer, särskilt om det finns fog att misstänka oegentligheter gällande oberoendet, inte nödvändigtvis i genomförandet, men tveklöst i framförandet av forskning, särskilt gällande kritik av den.

Det är ytterst, ytterst, ytterst, ytterst sällan någon som helst större grupp har särskilt stor kunskap om de frågor som samhället besynnerligt nog förväntas besluta i, nästan intill lika sällan som man ser den kunskapslösheten påstås vara ett problem gällande sådana beslut. Det tycks bara gälla vissa särskilda ämnen som på något sätt även finner sig vara ytterst utsatt för kritik, samtidigt som de i lika hög grad uppvisar ett beteende där kritik osakligt avfärdas. Märkligt nog även precis de områden man önskar motivera de allra största individuella inskränkningar med.

Det många klimatalarmister kanske inte förstår är att de flesta som ifrågasätter de politiska beslut som motiveras med hjälp av domedagsprofetior inte gör så för att de i grunden av någon anledning skulle vara särskilt fientligt inställda mot forskning i sig, utan för så på grund av att de fattar misstanke mot de ofta påträngande beslut som fattas utan att de upplever sig ha fått en särskilt nyanserad bild av de motiv som sägs utgöra det skäl till varför sådana, annars sällan allmänt accepterade, beslut sägs fattas.

Många besitter egen erfarenhet och kunskap utöver klimatforskningen som har fått dem att förkasta den förmedlade historiebeskrivning som ofta framställer "ondskans krafter" som seriefigurer, och har en uppfattning om hur varenda tyrann som utövat sin makt under historiens gång har motiverat det med samma slags framlagda fakta som inte tillåts bemöta kritik, vilket kristendomens maktutövande kanske är det allra främsta och liknande exemplet på.

Vissa tror inte att vi just nu, efter 10 000-tals år, precis det här årtiondet när vi själva lever utan särskilt anledning har lyckats uppnå en kunskapens nirvana, särskilt med vetskapen om att det är vad varje maktanspråk tidigare även ansett.

Det är, på gott och ont, samhällets uppfattning av just fakta- och kritikpresentationen som är det beslutande organet, åtminstone så tänkt, vilket man måste acceptera de förkastliga sidorna av för att kunna gynnas av de fördelaktiga. Det här är självklart makten väl medveten om, vilket är varför vi ens spelar det här spelet.

Hade det enbart varit forskning som inte var föremål för oönskade ändamål hade det självklart inte varit till särskilt många människors bekymmer.
Senast redigerad av Mydan 2020-01-22 kl. 21:34.
Citera
2020-01-22, 21:36
Avstängd
Citat:
Det många klimatalarmister kanske inte förstår är att de flesta som ifrågasätter de politiska beslut som motiveras med hjälp av domedagsprofetior inte gör så för att de i grunden av någon anledning skulle vara särskilt fientligt inställda mot forskning i sig, utan för så på grund av att de fattar misstanke mot de ofta påträngande beslut som fattas utan att de upplever sig ha fått en särskilt nyanserad bild av de motiv som sägs utgöra det skäl till varför sådana, annars sällan allmänt accepterade, beslut sägs fattas.
Då får du väl kritisera besluten, inte vetenskapen som ligger bakom. Du är väl medveten om att de växthusteorin i princip var färdig innan några politiker uppmärksammade saken. De forskarna gör nu är att finputsa. Redan Hulburts beräkning 1931 var i princip tillräckligt noggrann för att visa att här var ett problem. (även om artikeln länge var bortglömd). Du verkar dock mer intresserad av politik än vetenskap.
Citera
2020-01-22, 21:53
Medlem
julernsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landos
Spännande ämne!

Problemet blir att man gör en otroligt komplex fråga väldigt, väldigt svartvit.

Alla som har en lite annan infallsvinkel och ifrågasätter det minsta blir direkt hånade och förminskade precis som TS gör i OP.
Följer man ej blint konsensus så är man en "klimatförnekare" som inte förstår sig på vetenskap, man är en idiot helt enkelt.

Det vinner ingen på.

Finns många andra som brutit konsensus. Galileo Galilei, Charles Darwin etc. Folk som gått emot strömmen, blivit bespottade livet ut. Folk som varit den där 1 på 10 000.
Konsensus är viktig, men måste alltid kunna ifrågasättas och utmanas.

Jag själv är egenföretagare men biokemist i botten.
Jag må säga att TS har en väldigt naiv bild av hur det fungerar inom akademin.

Det är väldigt inavlat och extremt politiserat.
Det har blivit väldigt illa de senaste 15 åren skulle jag säga, och det accelererar än mer.
En av anledningarna till att jag själv lämnade. Är man inte vänster så är man inte välkommen.

Här i USA så är ration vänster professorer: konservativa professorer 12:1
Du tror inte att det påverkar? I så fall: "I have a bridge to sell you"...

Peer-review och scientific method i all ära, men det är marknaden som styr.

Forskarna är människor som skall leva. De behöver forskningsanslag, privata donationer etc.
Söker du anslag för "brobygge i tredje världen" blir det svårt.
Anger man istället "klimatsmart brobygge i tredje världen" så ökar chanserna markant. Politiken styr, ration 12:1 gör sig påmind varje dag.

Väldigt få förnekar att klimatet existerar.
Ingen förnekar att människan påverkar klimatet, frågan som folk ställer sig är väl till vilken grad vi påverkar.

Att politiker och Greta målar ut CO2 som något dödligt gift är väl löjligt och måste fås ifrågasättas?

Vet skolkande Greta vad kloroplaster är? Vet hon ens vad en organell är?
ATP och NADPH? Cellandning, fotosyntesen, kopplingen mellan vatten, glukos, CO2, solljus och energi?
Det är grundskolenivå.

Väldigt många processer spelar in i dessa oerhört komplexa frågor och det finns inga enkla svar eller enkla lösningar.

Jag har ofta ställt lite av dessa frågor till de främsta klimatalarmisterna jag sprungit på, de flesta vet inte ens vad en isotop eller molekyl är men de är ändå de som främst hänvisar till "vetenskapen" Vetenskap de själva inte förstår.
Så man kan även vända på steken TS. De flesta klimatkrigare är papegojor som upprepar vad mediepersoner som Greta och diverse politiker kräks ur sig.

Att folk som TS avfärdar alla som vill ha en bred, öppen diskussion som "förnekare" är så oerhört kontraproduktivt.

Sedan att publicera i vetenskapliga journaler är inte heller vad det var för 20 år sedan.

Här är några skojare som publicerade 20 "fake papers" med postmodernt nonsense.
Sju släpptes igenom, sju höll fortfarande på att ses över.
https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2018/10/new-sokal-hoax/572212/

"Over the past 12 months, three scholars—James Lindsay, Helen Pluckrose, and Peter Boghossian—wrote 20 fake papers using fashionable jargon to argue for ridiculous conclusions, and tried to get them placed in high-profile journals in fields including gender studies, queer studies, and fat studies. Their success rate was remarkable: By the time they took their experiment public late on Tuesday, seven of their articles had been accepted for publication by ostensibly serious peer-reviewed journals"
Så mycket har peer-review blivit värt. Sorligt.

Sanningen är TS, gemene man kan inte läsa en forskningsrapport. Han har aldrig använt ett mikroskop.
Inte bara det, gemene man kan inte skilja på klimat, väder och miljö.

Han lyssnar på Greta och vill ej bli kallad klimatförnekare och få skämmas inför grannarna.

Det som händer inom akademin är rent antivetenskapligt, där folk avskedas för att man inte köper konsensus rakt av.
Konsensus är till för att konstant utmanas, det är så vetenskapen tar sig framåt.

Få personer har gjort så mycket skada som klimatalarmister som Al Gore, Greta etc.
När det verkligen blir problem så kommer dessa inta tas på allvar då folk blivit totalt avtrubbade av dessa konstanta "jorden går under om 10 år" och "vi har 5 år på oss".

Klimatet förändras, människan har viss påverkan men frågan är extremt komplex med en ofantligt mängd variabler. Det är ej en svartvit fråga.

Ingenting kommer att lösas genom att höja skatten 1% eller sparka folk från jobbet för att de ifrågasätter konsensus.

Sedan så har jag svårt för Lars Bern. Han är kunnig och meriterad, men han spyr (tyvärr) ur sig en hel del icke-faktabaserat tyckande och presenterar det som vetenskap.
Det är synd, för han har en hel del poänger. Han är dock ingen gud eller sanningssägare.

TS, frågan är komplex. Extremt komplex.
Klimatkrigarna och "förnekarna" är precis på samma nivå när det kommer till att läsa och ta till sig forskningsrapporter etc.

Att bara hänvisa "till vetenskapen" duger liksom inte haha..
Nej, man är inte smartare än alla andra bara för att man har "rätt" åsikt som råkar matcha konsensus.

Rant off!

Tack för ett utförligt och bra svar. Eftersom du uttrycker dig nyanserat så räknar jag inte dig som förnekare, men jag skulle ändå gärna vilja att du svarar på en fråga. Om det nu inte spelar någon roll om en studie är peer reviewed och publicerad i en ansedd vetenskaplig tidskrift, hur avgör du vilken forskning som du litar på? Vilka kriterier ska uppfyllas för att du inte ska avfärda en artikel som politiserad smörja?
Citera
2020-01-22, 21:56
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Du gör ett par fel i inledningen (att din svenska är usel lämnar vi utanför den här gången), nämligen att du ställer upp en falsk dikotomi och sedan "förgiftar du brunnen".

Jag är klimatnihilist, så jag förnekar inte människans påverkan på klimatet, men jag ser det inte heller som en ursäkt att införa vänster-diktatur.

Hur känns det att vara en nyttig idiot? (Svara på frågan, den är bara lite brutalare än din trådstart, men i stort sett har den samma uppställning.)
Citera
2020-01-22, 21:56
Medlem
Liebenstraums avatar
Jaha? Vad skall vanliga människor göra åt klimatet? Sverige har en obetydlig påverkan på klimatet och bör därför ägna sig åt att rädda sitt eget land istället för att leka "humanitär stormakt" och rädda världen. Hybris, kallas det. Alla sansade människor som påpekar detta kallas då för "klimatförnekare" vilket är så dumt att jag har svårt att finna ord. Det finns inga människor som "förnekar klimatet". Att diskutera klimatet över huvud taget är rent löjeväckande. Denna klimatsekt skall inte hava plats i den allmänna diskussionen då det är extremt verklighetsfrånvänt och ondskefullt att skrämma vanliga hederliga människor med detta trams!

Sällan har man skådat en sådan hybris, och ett sådant verklighetsfrånvänt fenomen så som "klimatpolitik". Högmod kommer före fall, som man säger. Det börjar bli dags för folket att säga ifrån och sätta stopp för denna ondskefulla klimatkult som distraherar oss från mer direkta hot gentemot vår nation.
Citera
2020-01-22, 22:04
Medlem
Mydans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Detta var vad du skrev:

Där ser man. Ja, jag måste ha menat att de 7 partier som slöt en pakt enbart för att utesluta SD bestod av samtliga partiers begär att frångå den parlamentarism som SD annars skulle vara delaktig i. Med att inskränka TF och YF kan jag inte tänka mig annat än att jag menade att de grundlagsförändringar som genomfördes och inskränkte TF och YF kan anses vara en inskränkning av TF och YF.

Det kvarvarande, i vilket jag åsyftade fällande domar mot den orättfärdiga, demokratiföraktande och folkfientliga "hets mot folkgrupp"-lagstiftningen, uppfattade jag dig som väl kapabel att hitta de siffror som visar på en tredubbling av fällande domar för några så obskyra anledningar som att talibaner (en militant terroristgrupp) har påståtts vara apor. Du är trots allt inget barn. Du framstår inte heller särskilt feministisk. Att anta att du inte hade varit kapabel till det skulle jag anse vara att förakta dig.

Detta är, som förtydligande, vad jag anser vara auktoritära politiska åtgärder uttryckt i ett regressivt lagstiftande i syfte att skydda sin egna politiska makt från dess kritiker. Inga andra skäl tycks rimliga.

Citat:
Här utgår du ifrån den felaktiga premissen att det alltid är vetenskapligt att attackera hypoteser. Det finns en oändlig mängd sätt detta låter sig göras på ovetenskapligt sätt. ... Mha inlägg som ofta är rena lögner och/eller halvsanningar.
Det kan jag inte förneka. Att t.ex. anföra "det är en judekonspiration" hade sannerligen varit både ovetenskaplig och osaklig kritik, och faktiskt förekommande.

En intressant fråga är om du i motsats även har en viss förståelse för varför många inte anser en 16-årig skolskolkare vara särskilt tillförlitlig gällande framförandet dock? Även om det är på skattefinansierade och statskontrollerade SVT, snarare än det (än någorlunda) fria och öppna nätet där åsiktsframförande inte kontrolleras av makttillsatta styrelseledamöter?

Citat:
Det är ju vetenskaplig kritik vi vill se eller hur?

Dunder och brak! Här finns den faktiska skillnaden. Nej, jag pratar inte om forskningen i sig, utan om ärligheten gällande hur giltig forskningen är. Även om någon skulle presenterat motsatt forskning skulle ju det nämligen vara föremål för exakt samma kritik. Det som bekymrar mig är inte forskningens bestående sanning vare sig nu eller över tid, utan vad forskningen informerar de som radikalt vill förändra och bryta ner samhället, och vilka beslut som tas på dess grund.

Exempel: Politikerna påstår att vi måste höja skatterna rejält och införa inskränkningar på vårt sätt att leva, och våra friheter gällande de möjligheter vi vill leva på, då klimatet annars hotet. Samtidigt lockar de, utan att ens problematisera det, hundratusentals människor från områden där människor lever mer klimatvänligt och naturnära till att komma till Sverige, och invigas i något av det allra värsta (ur påstådd klimatsynpunkt) klimatlevnadssätten? Varför?

VARFÖR BESVARAR MAN ALDRIG DEN FRÅGAN!?

De måste ju anses vara de värsta klimatförnekarna av alla? När det kommer till beslut de förespråkar så bejakas ju inte ens klimatet? Varför inte? Var är legitimiteten? Varför ska vi lita på dem när de är så uppenbart oärlig och tvetydiga i sitt förhållande till när klimatet är hotat och när det knappt tycks existera?

Det är den kritik vi alla vill se svar på. Att någon mäter temperaturer vid Kap Horn är det få som invänder mot.

Föreslå att vi ska tvinga arabiska fabriker att ha avgiftsrenande filter på varenda skorsten och du kommer få se varenda klimatförnekare slicka bort minsta lilla bläckbit från samtliga klimatforskningsrapporter, då forskningen i sig inte är vad de faktiskt bryr sig om. Samtidigt kommer, kanske inte du, men många klimatalarmister, att själva sitta och förklara hur forskningen är "problematisk" och att det är vita män, och inte de "rasifierade" som även om det skulle stämma är de som ska utsättas för klimatregleringar.

Citat:
Ta dig till "den stora tråden om..." så lovar jag att diskutera detta med dig. Vad säger du? Ska vi köra några varv där med en och endast en regel; endast vetenskapliga referenser?

Absolut inte, det intresserar mig inte en sekund, och jag har ingen övertygelse om att jag på något sätt skulle kunna bistå med något värde i en sådan tuppfäktning annat än med charmiga och klipska invändningar sett ur det kvinnliga begärets perspektiv, men jag applåderar dig för erbjudandet, vilket skiljer dig från de flesta andra, vilka söker fly debatt snarare än uppmuntra och föreslå den. Det är utan tvekan både föredömligt och beundransvärt.
Senast redigerad av Mydan 2020-01-22 kl. 22:18.
Citera
2020-01-22, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julernst
Ok, ska se om jag fattat rätt här. Om man ska återknyta till topic så menar du att du, i egenskap av klimatförnekare, inte anser att man ska bry sig om ifall forskningsrapporter är peer-reviewed eller replikerbara. Detta eftersom dagens forskningsmodell inte lämpar sig för studier på klimatet, och till råga på allt så fuskar ofta forskare som hittar stöd för antropogen global uppvärmning.

Har jag fattat rätt? Och får jag fråga hur du gör när du ska utvärdera hur trovärdig och pålitlig en studie är?

Det jag menar är att "förnekare" är ett propagandabegrepp som du kan stoppa upp i röven.

Själva användningen av detta begrepp bevisar att du inte är tillräckligt intelligent för att (1) förstå hur "forskning" fungerar, (2) förstå befintlig "klimatforskning" eller (3) begripa hur pass sammansatt och komplext forskningsämnet är och vilka begränsade och mycket preciserade slutsatser som kan dras av det aktuella forskningsläget.

Tack för mig!

/Johan
Citera
2020-01-22, 22:35
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Där ser man. Ja, jag måste ha menat att de 7 partier som slöt en pakt enbart för att utesluta SD bestod av samtliga partiers begär att frångå den parlamentarism som SD annars skulle vara delaktig i. Med att inskränka TF och YF kan jag inte tänka mig annat än att jag menade att de grundlagsförändringar som genomfördes och inskränkte TF och YF kan anses vara en inskränkning av TF och YF.

Citat:

Det kvarvarande, i vilket jag åsyftade fällande domar mot den orättfärdiga, demokratiföraktande och folkfientliga "hets mot folkgrupp"-lagstiftningen, uppfattade jag dig som väl kapabel att hitta de siffror som visar på en tredubbling av fällande domar för några så obskyra anledningar som att talibaner (en militant terroristgrupp) har påståtts vara apor. Du är trots allt inget barn. Du framstår inte heller särskilt feministisk. Att anta att du inte hade varit kapabel till det skulle jag anse vara att förakta dig.

Jag är inte så uppdaterad i politiska såpor som förekommer i samhället. Jag gjorde en Googlesökning och kollade de första träffarna som ledde till friatider och Flashback. Du råkar inte sitta på en primärkälla? Ett domslut exempelvis. Det är ju trots allt dina uttalanden, som iofs är grovt off topic, men likväl din plikt att backa upp om så begärs.... Du är inget barn menar jag.
Citat:

Detta är, som förtydligande, vad jag anser vara auktoritära politiska åtgärder uttryckt i ett regressivt lagstiftande i syfte att skydda sin egna politiska makt från dess kritiker. Inga andra skäl tycks rimliga.

För man en politik som övriga partier inte vill beblanda sig med är det naturligtvis fritt fram att vända den ryggen, som gjordes med exempelvis decemberöverenskommelsen. Det är en del av vår parlamentarism.
Citat:

En intressant fråga är om du i motsats även har en viss förståelse för varför många inte anser en 16-årig skolskolkare vara särskilt tillförlitlig gällande framförandet dock? Även om det är på skattefinansierade och statskontrollerade SVT, snarare än det (än någorlunda) fria och öppna nätet där åsiktsframförande inte kontrolleras av makttillsatta styrelseledamöter?

Denne Greta hade, om världen varit något bättre, varit helt överflödig. Hon uppmanar främst till att vi ska lyssna på forskningen. I den vetenskapliga processen/progressen är hon naturligtvis helt irrelevant. Dock spelar hon en roll på en samhällsnivå. Men det har ju inget med den faktiska vetenskapen att göra. Som vi här diskuterar, trodde jag i alla fall.

Citat:

Dunder och brak! Här finns den faktiska skillnaden. Nej, jag pratar inte om forskningen i sig, utan om ärligheten gällande hur giltig forskningen är. Även om någon skulle presenterat motsatt forskning skulle ju det nämligen vara föremål för exakt samma kritik. Det som bekymrar mig är inte forskningens bestående sanning vare sig nu eller över tid, utan vad forskningen informerar de som radikalt vill förändra och bryta ner samhället, och vilka beslut som tas på dess grund.

Det låter som att du är ointresserad av forskningsläget och mer intresserar dig för vilka politiska implikationer det får. Då är du för det första i fel tråd. För det andra borde bilden av forskningsläget påverka det senare, behovet av politiska åtgärder.
Citat:

Exempel: Politikerna påstår att vi måste höja skatterna rejält och införa inskränkningar på vårt sätt att leva, och våra friheter gällande de möjligheter vi vill leva på, då klimatet annars hotet. Samtidigt lockar de, utan att ens problematisera det, hundratusentals människor från områden där människor lever mer klimatvänligt och naturnära till att komma till Sverige, och invigas i något av det allra värsta (ur påstådd klimatsynpunkt) klimatlevnadssätten? Varför?

Va?

Citat:

De måste ju anses vara de värsta klimatförnekarna av alla? När det kommer till beslut de förespråkar så bejakas ju inte ens klimatet? Varför inte? Var är legitimiteten? Varför ska vi lita på dem när de är så uppenbart oärlig och tvetydiga i sitt förhållande till när klimatet är hotat och när det knappt tycks existera?

Jag antar att du tycker dig ha identifierat ett hyckleri.
Även om så vore fallet medför det inte per automatik förnekande av existerande forskningsläge. Isabella Lövin blev exempelvis anklagad av svansen för hyckleri när det framkom att hennes familj ägde någon pickup. I mina ögon slår högre bränslepriser i sådana fall även mot henne. Och här kan naturligtvis våra meningar gå isär där man kan argumentera för det ena eller det andra. Men någon som helst betydelse för någon vetenskap har det naturligtvis inte.

Citat:

Det är den kritik vi alla vill se svar på. Att någon mäter temperaturer vid Kap Horn är det få som invänder mot.

Just kap horn har jag inte sett adresseras. Däremot finns en hel drös som menar att metoffice, nasa, rss, jma m. fl konspirerar för att trimma de månatliga temperaturanomalierna. Inte för kap horn, men för global medeltemperatur.

Citat:

Absolut inte, det intresserar mig inte en sekund, och jag har ingen övertygelse om att jag på något sätt skulle kunna bistå med något värde i en sådan tuppfäktning annat än med charmiga och klipska invändningar sett ur det kvinnliga begärets perspektiv, men jag applåderar dig för erbjudandet, vilket skiljer dig från de flesta andra, vilka söker fly debatt snarare än uppmuntra och föreslå den. Det är utan tvekan både föredömligt och beundransvärt.
Synd. Du verkar ha ett större intresse för politik än vetenskap i detta ämne.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2020-01-22 kl. 22:39.
Citera
2020-01-22, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Gör vad du vill. Jag kan rekommendera åtskilliga intressanta intervjuer på Swebbtv. Lars Bern vet verkligen vad han talar om för övrigt. Det finns dock fler än han där som är intressanta att lyssna på.

Lars Bern har civilingenjörsexamen i teknisk fysik och har arbetat med att utveckla alternativa drivmedel hos bl.a. Volvo (enligt Wikipedia). Har Bern ens forskat inom klimatet?
Enligt tidigare nämnda Wikipedia artikel har Bern även kritiserat t.ex. vaccin med motiveringen att "den ofta gör mer skada än nytta".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in